..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Hiçbir şey yaşam kadar tatlı değildir. -Euripides
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > kemal düz




21 Temmuz 2009
Abderalılar: Delilik ve Dahilik Üzerine  
kemal düz
sıcak bir yaz günü, ünlü bir diş doktoru bir kentten bir başka kente gitmek için bir eşek kiralar. eşek sahibi önde, diş doktoru eşeğe binmiş halde yola devam ederler. tam öğle sıcakları başladığında ortalıkta tek bir ağacın bile olmadığı bir çölde mola verirler. hava o kadar sıcak ki diş doktoru sıcaktan korunmak için eşeğin gölgesine sığınır. ..


:DFDE:
ABDERALILAR: DELİLİK VE DAHİLİK ÜZERİNE

Felsefe sözlüklerinin hemen hemen tümünün ilk maddesi, “Abdera” ile başlar. Abdera, M. Ö: 656'de Klasomanes tarafından Trakya’nın Ege kıyısında kurulmuş bir Yunan kentidir. Halkı aptallığıyla ünlüdür. Abderalılar’la ilgili en önemli kaynak, klinik gözlemi ilk başlatan ünlü hekim Hippokrates(M. Ö: 460- 377)'ın günümüze kadar ulaşan mektuplarıdır. Türkçe’ye “Gülmeye ve Deliliğe Dair” olarak çevrilen “Mektuplar” Abderalılar hakkında çeşitli bilgiler verir, yaşantılarını, öykülerini anlatır. Hippokrates, gözdeki lekeler kadar melankolik hastaları da tedavi eden şu her derda deva ilaç olan “helleborus (danakıran/bağırtan - çöpleme )’un büyük üstadıdır. Bu ilaç organlar üzerine etki yaparak, onların dertlerini tedavi etmektedir. Abdera’yı, bu mektuplardan ve yaşadığı Erfurt’ta, Weimar’da Mannheim’da çok yakından karşılaştığı ve tanıdığı bu geri kafalılıkla mücadeleye girişmeden ‘hümanizm’ yönünde eğitilmesinin ve toplumun ileriye götürülmesinin mümkün olmayacağın inancını da katarak, Alman yazar Chrıstoh Martın Wıeland (1733 -1813) ”Dahi ve Dar Kafalılar” üzerine, felsefi bir hiciv romanı ; “Abderalılar”da anlatır. Wıeland’ın bütün yapıtlarında, kilisenin dünya işlerinde tek otorite olma iddiasına ve dini fanatizme eleştiri vardır. Kendisi gerçek bir aydınlanmacı kimliğiyle her zaman hoşgörü düşüncesini savunmuş, inanların birbirlerinin fikirlerine, özellikle dini konulardaki farklı görüşlerine saygı göstermelerini istemiştir. Roman çürümeye başlayan Trakya’daki küçük Abdera Şehir Cumhuriyetini ele alır ve anlatır. Abderalıların öyküsü, beş bölümde ele alınır. İlk iki bölümde “ Dahi ve Dar Kafalılar” anlatılır. Abderalılar, Abdera’nın yetiştirdiği tek olağanüstü adam olan filozof ve doğa bilgini Demokritos ile tartışırlar. Bu mükemmel insan, bütün varlığı ile dar görüşlüler için gitgide anlaşılmaz ve ürkütücü olmaktadır. Sonunda hekim Hippokrates’i elçi olarak davet edip ondan, cin çarpmasına uğramış saydıkları filozof Demokritos’( M.Ö:460-360)’ u, ‘deli’ ilan etmesini isterler. Demokritos, “ Gülmenin kendine özgü doğasını, onu neyin harekete geçirdiğini, merkezi, dışavurumlarını, irademize rağmen onu tutamayıp da aniden nasıl parladığını ve aynı anda böğürleri, ağzı, damarları, gözleri, çehreyi etkisin aldığını keşfetmiştir. Eğer Aristoteles’in bütün eserleri Rodos’lu Andronikos tarafından yayınlanma gibi bilinen bir şansa sahip olmasaydı, Demokritos hiç kuşku yoktur ki, Antik Çağın yetiştirdiği usta bilgelerin en verimlisi ve en evrenseli sayılacaktı. Demokritos ününü belli bir yere borçlu olmayı istemezdi, o yere bizzat kendi ününü aktarmayı tercih ederdi. Hippokrates, Demokratos ile görüşmesi sonrasında Abdera’dan, Kos(İstanköy)’e dönüşünde deli sayılan kişi büyük bir bilge, hekim bir cahil ve normallik deliliktir tezine varır. “Kim deli?” Kentin surlarının dışında yaşamaya başlayan münzevi filozof mu? Hippokrates’in kanaatine göre gerçek hasta, büyük adamı iyileştirme konusunda safça bir kaygı duyan topluluktur. İkinci soru ” Kim yargıçtır?” Delilik ile sağlığı birbirinden ayırma yeteneğine sahip hakem kimdir? Elbette kalabalık… Kitabın üçüncü bölümünde de Euripides ile karşılaşma ve dar görüşlülerin sanat anlayışı ortaya konur. Dördüncü bölüm de “Eşeğin Gölgesi Davası” kitabın en yüksek gerilimli yeridir. Bu bölümde yargıç rolünde, dar kafalılık vardır. Birkaç kuruş için açılan gülünç bir dava, dini kılıklı partiler arasında iktidar kavgasına dönüşür ve mücadele, devleti yıkacak ölçülere ulaşır. Beşinci bölümde Abdera Devletinin nasıl yıkıldığı anlatılır: Sınırsız şekilde çoğalan “ kutsal kurbağlar “ farelerle birleşerek Abderalıları şehirden kovar ve böylece dar kafalılığın ve mankafalılığın dünyanın her tarafına yayılmasına sebep olurlar. Okuyucu kitabı bitirdiğinde yakın çevresindeki !Abderalıları’ tanımakta güçlük çekmez. Abderalılar nasıl bir halk şeklinde sorulabilir: aptal, bunak, ahmak, salak gibi ne kadar delice sıfat varsa Abderalılar’a yakıştırılmaktadır. Bütün bunlara rağmen, o toplumda öyle bir düşünür yetişmiş ve yaşamıştır ki delilik hastalığının ilacını keşfeden Demokritos’ tur. En önemli teorisi evrenin açıklanmasında tanrıları dışta bırakan ilk gerçek maddeci görüşü dile o getirir. Size bu kitapta yazılan küçük bir öyküyü özetleyerek anlatayım. “Sıcak bir yaz günü, ünlü bir diş doktoru bir kentten bir başka kente gitmek için bir eşek kiralar. Eşek sahibi önde, diş doktoru eşeğe binmiş halde yola devam ederler. Tam öğle sıcakları başladığında ortalıkta tek bir ağacın bile olmadığı bir çölde mola verirler. Hava o kadar sıcak ki diş doktoru sıcaktan korunmak için eşeğin gölgesine sığınır. O zaman eşek sahibi diş doktorundan eşeğin gölgesi için ekstra ücret ister; diş doktoru da eşeği kiraladığını, eşeğin gölgesinin de kendisine ait olduğunu söyleyerek eşeğin gölgesi için kendisinden ekstra ücret isteyen eşek sahibini azarlar. Eşek sahibi de kendisinin sadece eşeği ona kiraya verdiğini eşeğin gölgesini ona kiralamadığını söyleyerek ekstra ücrette ısrar edince ikisi kötü bir kavgaya başlar. Bir gün sonra oradan geçen bir kervan onları yarı ölü halde bularak kente taşır. Ünlü diş doktoru eşek sahibini mahkemeye verir. Ve ülkeyi iç savaşa sürükleyen o ünlü dava böylece başlamış olur. Önce mahkemeye bakan hakimler, savcılar ikiye bölünür, kimine göre eşek sahibi, kimine göre eşeği kiralayan diş doktoru haklıdır. Davayı duyan şehir halkı da ikiye bölünür; şehirde karşılıklı yürüyüşler başlar. İşin içerisine siyasi partiler katılır. Kimi partiler eşeği kiralayan doktoru, kimi partilerde eşek sahibini destekler. Derken bu dava ülke geneline yayılır. Parlemento birbirine girer üç ağır yaralı iki ölü verir. Ve yayılan olaylar silahlı kuvvetleri de ikiye bölerek ülke de onlarca yıl süren on binlerce insanın ölümüne, onlarca kentin yok olmasına yol açan iç savaş başlar…”
Yazımı Demokritos’un üç özdeyişiyle bitiriyorum: “Kadın kötülüğe erkekten çok daha yakındır.”, “Eğer zenginlik arzusu doygunluk sınırları içinde tutulmazsa, aşırı yoksunluktan bile daha çekilmez bir şeydir, çünkü arzular ne kadar fazlalaşırsa, ihtiyaçlar da o kadar artar.”, “ Bir ihtiyaç duyan hayvan neye ihtiyaç olduğunu bilir; bir ihtiyaç duyan insan bunu bilmez.”

Kemal Düz



.Eleştiriler & Yorumlar

:: zeki ersoy
Gönderen: zeki ersoy / , Türkiye
7 Ocak 2010
güzel yazı şu siyasileri araştırmak lazım belki abderalılarla bağları vadır:)




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Gözlük Camlarında ki İnsaniyet
Boşgezer Bir Damat Adayına Mektup

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Fındık: Karadeniz'in İncisi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Nevruz Uğur [Şiir]
Aybastılı Şair İzzet Haznedar [Şiir]
Münzevi Bir Osmanlı [Şiir]
Çukurova'nın İki Yiğit Sesi: [Şiir]
[Şiir]
Şiirin Hatayı [Şiir]
Düşüyorum Tut Elimden - Selma Sayar [Öykü]
Bir Öykücümüzden Bir Öykümüz Var [Öykü]
Aybastılı Bir Feylesof: Refik Güley [Roman]
Anılarda İskenderun: Cem Erman ve Hikayet-i Zeki Müren [Deneme]


kemal düz kimdir?

edebiyat sanat, tarih, kültür ve folklora karşı ilgim var. yerel bir gazetede kültür sanat yazıları yazıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
engin geçtan, edip cansever, tevfik fikret v.b.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © kemal düz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.