..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Gerçeði arayan bir insan, öncelikle her þeyden gücü yettiðince kuþku duymalýdýr. -Descartes
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




29 Mayýs 2021
Üssel Devinmeli Köleci Açýlýmlar1  
Bayram Kaya
Oysa üreten iþlerge kuvvet, zorunlu olarak dýþtan takas yapan, deðiþme yapan geçiþimleriyle bileþimli bir tamamlayýcýlýktý.


:GJA:
Kolektif etki; parçalý tekil kiþiler üzerinde çevrimliydi. Kolektif etki beslenme, besin bulma, savunma gibi kiþi üzerinde ayný anda birlikte olmasý gereken, birlikte gitmesi gereken süreçleri eþ zamanlý baþlatan tamamlayýcý bir etkiydi.

Tamamlayýcý etki bir kaç kiþi üzerinde avcý toplayýcý, birkaç kiþi üzerinde iz takipçi, pusu atýcý, savunmacý, geride kalan yavru bakýmý gibi farklý farklý iþlev ve görevler deðiþimi geçiþme olmakla, birbirine geçiþen bu iþlerge enerji nedenle kiþiler arasý baðlaným enerjisi oluyordu.

Kolektif etki kiþi için eþ zamanlý baþlamasý gereken süreçleri baþlatýyordu. Kolektif etki kiþi ile birlikte ama

Kiþinin kaldýramayacaðý aðýrlýkta bir kaya kütlesini 5 kiþi bir arada kaldýrdýðýnýz zaman, kaya kütlesini kaldýran kuvvet sizinle birlikte ama sizin dýþýnýzda bir ortaklaþa (kolektif) kuvvettir.

Sizin dýþýnýzda, sizden ve sizin bilincinizden; sizin isteminizden baðýmsýz olan kolektif kuvvet; sizin kuvvetinizi daha etkin daha az zamanda daha çok iþ yapmakla sizi etkin ve iþler kýlmýþtýr.

Kolektif etki üssel durumla daha parçalý zamanlar bileþimli bir kuvvetler entegrasyonu olan enerji dönüþüm santralleridir (iþleyim gücüdür).

Kolektif kuvvet kolektif bir etkidir. Kolektif etki kiþinin kendi dýþýnda kiþiler arasýnda geçiþen; farklý enerji deðiþimlerinden doðan bað kuvvetiyle oluþuyordu.

Kolektif etki dýþtan kiþiler arasýndaydý. Kolektif etki ile kiþiler hep ayný ama adeta farklý iþlevin enerji potansiyeline dönüþürler.

Farklý enerji bileþimli parça kuvvetler de kiþiler arasýndaki eþ güdüm ile eþ zamanlý farklý farklý enerjinin sistem içi çevrimler baþlayýþýna, tamamlayýcý bir etkiydi. Bu nedenle kolektif etki iþlerge kuvvet ve iþleyim gücüne sahipti.

Kolektif etki kiþiler eylemi ve kiþiler öznesi üzerine bir modülasyon ve kullaným olmakla kiþisi bir kolektif beceri ve kolektif kapasitedir. Kolektif patentli kiþi bu kapasite nedenle kolektif etki gibi davranabilmektedir.

Bugün biz bir yazýlým ve programlama uzmanýysak, bu uzmanlýk bizdeki kolektif kapasitenin etkisini gösterir. Biz de kiþisi maharetlerimizle kolektif kapasiteli örnek etki üzerinde kýsmi bir eðip bükmeler ortaya koyan kapasitemizle deðiþik buluþlara, deðiþik biçimlere yol verebiliriz.

En nihayetinde toplumsal bir kapasite içinde kiþisi yeteneklerimizle bir deney bir biliþ, buluþ yapmamýz için de temelde kolektif bir iþlerge kuvvet dönüþümünün çevrim ediliyor olmasý gerekir.

Kolektif etki kimi temel gereksinimlerin eþ güdümlü baþlayabilmesi için kolektif alanýn kiþilerine saðladýðý, teknik donanýmla kirþler kendi kendisine yeten kýsmi bir tamamlayýcý etkiye de dönüþebilmektedir.

Köleci sistem kolektif yapýnýn tamamlayýcý etkisini giderek kendisinin anne, baba, dayý, amca, hala, büyük anne büyük baba dediði sosyolojik akrabalýkla ve evliliklerin eþleri üzerine ihale etmekle kiþi yararlanýcý kolektif kapasiteyi hayli daraltmýþtýr.

Bir tarafta daralan kiþi yararcý kolektif kullaným ve tüketimler; diðer yanda bollaþan birikim, zenginlik, refah ile sömürüye dönüþmüþtür.

Bir yanda yaþamý sürdürme süreci, kolektif alandan vaz geçmeyip; paylaþým hakkýndan vaz geçmekle; mülkün sahibine çalýþan, kazanca, kâra, dönüþürken; diðer yandan mülk sahibi için yaþamý sürdürmek mülk sahibi olmanýn tartýþýlmaz doðal eylemi olukla, mülk sahibinin yaþamýný idame ettirmesine saygý gösterilmesi gereken huzuruna ve huzur hakkýna dönüþmüþtür.

Köleci sistem kolektif garantiyi sosyoloji üzerinde tamamlamaya dönüþmüþtü. Yani köleci sistemle üreten iliþki sosyolojiyle açýklanan gözbaðcýlýk olmuþtu. Artýk eskinin kolektif alaný içine doðmak yerine zengin ve sefil aileler içine doðan kaderiniz vardý.

Ýþte köleci süreçli üssel açýlýmlar; kolektif üretim hareketini görmezden geldiði illüzyonlarla, üreten iliþkiyi sosyoloji boyutlu aile içinde varlýklý ve yoksul doðdurulmanýza kader diyecekti(!)

Siz sadece doðal bir ortam içine doðuyordunuz. Sosyolojin ve kolektif bir alan içine doðmuyordunuz. Sosyoloji ve kolektif oluþ kuantum baþlanýþtan atom düzeyli biyo kimyasal "özne" süreçlerden sonraydý.

Ama siz biyo kimyasal hayatla evirilen geliþmenin "dýþtan giriþmeli özne bilinci" nedenle sosyolojik ve kolektif bir alan içine doðduruluyordunuz.

Doðdurulma doðma deðil, düzenlediðiniz ortama doðdurma iþi tamamen "üreten sosyo toplumsa öznenin elindeydi". Kimin fakir, kimin zengin olacaðý; tamamen "köleci sosyo toplumsa öznenin elindeydi".

Yaklaþýk bir tahmini söylemle söylüyorum on bin yýl öncesine kadar milyonlarca yýldan beri milyonlarca kiþinin hiç biri üreten iliþki içine doðmuyordu.

Kabaca on bin yýldan yine kabaca 5000 yýl öncesine kadar üreten kolektif alan içine doðan mutlulardýk. Yine üreten bir köleci kolektif alanýn içine doðuyorduk; ama bu sefer zengin ve fakirlik kaderi olan doðumlarla aileler içine doðuyorduk!

Bunu kim belirlemiþti? Kolektif özne mi belirlemiþti? Kolektif özgecilik mi belirlemiþti? Yoksa kiþi tamahýyla ortaklýðýn gücünü kendisine mülk edinen El mi belirlemiþti? Ýlk El söylemlerinden birisi de "mülkün sahibine hamdolsun" diyen El adamý söylemiydi.

Üreten kaderlerimiz, üreten iliþkilerimiz, kolektif bir sosyo toplumun ürünüdür. Ortaklaþa üreten iliþkilerimizi, köleci sistemle birlikte kiþisi mülk sahibinin huzuruna ve mülk sahibinin huzur hakký yapmakla kaderlerimiz; özellikle de günümüz de "köleci sosyo toplumsa öznenin" elindeydi.

Bugün uzaya gidiyor, doðumlarý uzayda yaptýrmak kader oluyorsa; bu alýn yazýsý deðil kolektif alanýn etkisiydi. Kolektif alanýn etkisi de temelde kuantum düzlemli sýçramalarla, atom düzenli bambaþka sekansa geçmekle; atom düzenli süreçlerinde fiziksel biyo kimyasal süreçli hayatýn sekanslarýyla sosyo toplumsal kapasiteye dönüþtüðü bambaþka süreçlerin ürünüydü.
"Kolektif alanýn etkisini" kiþisi "mülkün huzur hakký yaparsak" kolektif alanýn etkisi, mülk sahibi kiþi elinde "sosyolojik bir alýn yazýsý" olurdu.

Oysa kolektif süreçli saðlasan süreçler salt sosyal davranýþla ve sosyolojin iliþkiyle baþlamamýþtý. Sosyolojik iliþki kolektif etkinin kendi önünde hazýr bulduðu ve kolektif süreci kýsmen hýzlý baþlatmakla asýl neden olmayýp dýþ bir etkiydi.

Yani kolektif etki ortaya konurken, tabii ki cinsellik gibi; yalnýzlýk duygusu gibi iliþkilerle de baðýtlanan sosyal davranýþlar da vardý. Ama kolektif etki, sosyal baðýntý lamadan daha fazla iþlerge bir kuvvetler dönüþümü olmakla organize oluþtu.

Ýþlerge kuvvete dayanakla organize oluþun kesikli sürekli çevrimleri totemi bir alan içinde yalýtýldý. O totem alan içinde yalýtýlan kiþinin sosyal iliþkileri de o alan içinde yalýtýlmýþ olup; o kolektif etki, o sosyolojiye hitap eder görünmüþtü.

Ýttifaklarla görülecekti ki hiç bir sosyoloji, ne kolektif bir tamamlayýcý etkiydi. Ne de sosyoloji her bakýmdan sistemi büyüten etkiydi.

Aksine sosyolojinin sadece büyüyen bir nüfus potansiyeli varsa da üreten iliþkiye geçilmeyen zamanlarda nüfus oldukça küçük sayýlar etrafýnda týkanýp kalýyordu. Çoðalamýyordu. Kimi zaman da sosyoloji mevcut nüfusu bile koruyamýyordu.

Dýþtaki totem gruplarýn üreten iþlerge kuvvet iliþkisi vardý. Ýþlerge kuvvet iliþkisi farklý deðer üreten, farklý tüketime konu edilen ve farklý kullaným deðeri ortaya koyan gruplarýn, kiþi üzerine eþ anlý süreçlerine tamamlayýcýlýk etkisiydi.

Gruplarýn sosyolojisi üreten iliþki olmadýkça pek pek dýþtan bileþimle deðildi. Aksine sosyoloji benzer duygudaþlýklar üzerinde en ufak bir sosyal grubu geçici yalýtan muhafazaydý. Grup çevrimsiz olmasý nedenle fazla bir yalýtým kazancý ortaya koyamýyordu.

Oysa üreten iþlerge kuvvet, zorunlu olarak dýþtan takas yapan, deðiþme yapan geçiþimleriyle bileþimli bir tamamlayýcýlýktý.

Dinlerin üzerinde tepine tepine at koþturduklarý kolektif etkiyi bir kez daha hatýrlamadan köleci sistemin üssel açýlýmlarýnýn kavramamýz her zamanki gibi kolay olmayacaktý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.