..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir kimse, neden oltasını, içinde tek bir balık olmadığını bildiği bir göle sarkıtır? -Adalet Ağaoğlu
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




6 Ocak 2024
Hemcinslerin Tarihi 6  
Bayram Kaya
İki mıknatıs çubuk arasına onlara değecek şekilde mıknatıs olmayan bir demir çubuğu koyun. Biraz sonra demir çubuğu mıknatısların arasında elinizle iterek çıkarın. Artık mıknatıslar olmasa da mıknatıstaki tüm benzer etki artık demir çubuğa geçmiştir.


:CCB:
El mana anlayışı, üretim alanı ve üretim hacmi artan o günkü ilahi ideolojik üst yapı koşulları içinde doğdu. El mana anlayışı bugünkü özelleştirme, kamulaştırma dediğimiz kamu kaynaklarını seçilmiş kişilere dağıtma yollarını ortaya koymanın ilk biçimiydi (ilk formuydu).

Bencil oluş, doğa karşısında yokluk içindeki kişileri gruba eğilim içinde tutar. Yine aynı bencil oluş bu kes de kolektif zenginlik içindeki kişileri El mana anlayışında olduğu gibi gruba eğim bağını zayıflatır olma türünde grubu dağıtan bir çift yönlü karakterin de sahibiydi.

Üretim kolektif alan içinde doğmuş ve öğrenilmişti. Üretim artık zorunluydu. Üretimin konusu bireysel kişi özneler olan bencilliğin doyurulması ve giderilmesiydi. Üretimin tabanında kolektif birim zamanlı ve karşılıklı transfer emeklerin değişimi vardı.

Hiçbir üretim tarzı kolektif birim zamanlı ve karşılıklı transfer emeklerin değişimi olmaktan kurtulamaz. İşte El mana anlayışı da tabandaki kolektif oluşa hep muhtaçtı.

Nasıl kolektif emek, kolektif alanın baskı ve basıncıyla ortaya konmuşsa; günümüzdeki kolektif emek de kolektif teknik ve teknolojiler içinde "bilgiye" dönüşmekle ortaya konmaktadır.

Bu bilgi, bilgiyi de üreten bilgiydi. Yani bilgi kendisini de üreten bilgiydi. Kolektif kapasite küçülmüş bilgiye dönüşmüştü. Bilgi nano teknolojiydi.

Kolektif emek, kendisini de ortaya koyan teknik ve teknolojiler bilgisi içinde sürmektedir. Bilgiye dayalı bağlamla kolektif emek artık robotların enerji sarfı, üretim alanında baskındır.

Temeldeki kolektif nedenle El mana anlayışı içinde kolektif emeğin sömürüsü vardı. Ve bu neden ile kolektif emek rızk verme, rızk dağıtma söylemi adı altında kolektif emeği, kolektif kapasiteyi ve kolektif akıl olan bilginin önüne geçmişti.

Kolektif kapasiteli yapabilirliğin önüne geçen ve yoksulluğun ihtiyaçlarını vaat eden El mana anlayışı; kolektif bilgiyi kolektif alan dışındaki bir güce atfetmiştir.

Kolektif yapabilirliklerle tanımlanan bu gücün büyü sel anlatımı (etki sel anlatımı) kolektif emek ulamını unutturmakla kolektif emek bu gibiden soyut ideolojik kavramlarla baskılanıyordu.

Bilginin temelinde kolektif emek vardır. Nesnelerdeki neyse o olan bilgiyi kolektif birim zamanlı ve karşılıklı transferle olan kolektif emek yansıtabilmiştir.

Hortlayan bencillik kolektif sahiplik yerine, türlü hile söylem ve tanımlarla, kişisi sahiplik anlayışını; hem iman düsturu edecekti. Hem de mülk sahibini tanıklık olarak ortaya konacaktı. Mülk sahibini tanır lığın konusu ortakları olmayan mülk sahibini tanır oluşla, tanır ılıktı.

Mülkün sahibi denen soyut anlamlı tanışlıkla tanrı, kolektif yapabilirliği ve kolektif sahip oluşu kullanıp; "içinde insan da olan kolektif gücü mülk ediniyordu".

Kolektif alan içindeki yansımaların zıddıyla ortaya konan özelleştirme ve özel mülk sahipliği söylemi önceleri bir İÇ SESTİ. Zihinlerdeki seslendirme olan bencil iç ses ya da iç seslendirme kolektif sahipliğe karşı kişisi sahiplik düşüncesiydi.

Bu düşünce iç ses olarak doğup, zihinlerde bulunanı dışa doğru dile getirdi. İç sesi dışa doğru dile getirilirken mülkün sahibi tanımını kolektif sahipliğin anlamıyla birlikte söyledi.

"Buz gibi soğuk" söylemi nasıl buzdan atıfla, bu atıf buzdan ayrılan bir anlatımın konusu olan deyime dönüşmüşse, kolektif sahiplikteki anlam ve anlatım olan atıf da mülkün sahibindeki anlam ve anlatıma dönüşmüştür.

İki mıknatıs çubuk arasına onlara değecek şekilde mıknatıs olmayan bir demir çubuğu koyun. Biraz sonra demir çubuğu mıknatısların arasında elinizle iterek çıkarın. Artık mıknatıslar olmasa da mıknatıstaki tüm benzer etki artık demir çubuğa geçmiştir.

Atfedilenden kurulan benzerlik söylemi de sahte bir "özdeşlik anlamı" ortaya koyar. Kolektif alanlı atıftaki özdeşlik belirteni geçişli anlamlar üzerinde, kolektif sahiplik söylemindeki anlamla, mülkün sahibi söylemini pekiştirdiler.

Daha sonra kolektif atıfla söylenen mülkün sahibi söylemi, tekil ve yalın söylenmeye başlandı. Kolektif sahiplikten geçen anlamla kavrandıktan sonra yalın söylenmeye başlanan" mülkün sahibi" söylemi; kolektif sahipliğin anlamını giderek belirsizleştiren bir söylem oldu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 4
Ölçü 3
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 11
Ölçü 2
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13
Hemcinslerin Tarihi 1

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.