..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bir insan bir kaplaný öldürmek istediðinde buna spor diyor, kaplan onu öldürmek istediðinde buna vahþet diyor. -Bernard Shaw
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




30 Aralýk 2023
Hemcinslerin Tarihi 4  
Bayram Kaya
Kiþisel sahiplik, kolektif sahiplik gibi herkesin sahipliðini gözetmezdi. Bu nedenle kiþisel sahiplik kendisini ihsas ederken; milli piyango biletinin "size de çýkabilir" reklamý gibi mülk sahibine teslim olma üzerinde kiþilere rýzk daðýtmayý vaat ediyordu.


:CBA:
Bencil oluþ sizi doðaya doðru yönelim içinde tutar. Bencil oluþunuz doðaya yönelme ve saðlama bilinciniz olan öznelliktir.

Doðaya istek sel yönelimle olmak, potansiyelli olmaktýr. Kiþinin potansiyelle olmasý kiþideki potansiyelin kiþideki istek eðimli alan üzerine bindiriþle (modüle-bilgi-bilinç) olmasýdýr.

Ýlk sel kiþi doðaya yönelirken yalýn bir bencillikle yönelir. Sosyal kiþi geride çocuk bakýcýsý, güvenlikçi býrakarak pusu atýcý gözcülerle birlikte ava çýkar.

Yani kiþi bu tarz sosyal oluþun üsteli yansýmasý içinde doðaya yönelir. Ýþte bu tutum kiþideki gruba baðlýlýk bencilliðini oluþturur.

Gruba eðim akýsý, kolektif alan içinde kiþilerin "bencilliðine atýf yapar." Atýf etrafýnda çevrimle nen kiþiler grubu oluþur. Çevrimli bencil baðlacýn bir grup gücü vardýr. Grubun da kiþiler üzerine dýþsal bir özgeciliði vardýr.

Sosyal bileþimli üstel durumlarýn zamana baðlý açýlýmlarý içinde depo enerji ve artýk zaman vardýr. Depo enerjili artýk zamanýn da üretim iliþkisi ve üretim hareketi vardýr.

Kolektif alanlar kolektif birim zaman gibi parçalý oluþlarla (organize iþ bölüþümüyle) vardýr. Kolektif alan güncel oluþa baðlýydý.

Kolektif alan, kolektif alana baðlý üstel durum içinde ilkin üretim iliþkileri içine girdi. Sonra kolektif alan dýþtan gruplar arasý iliþkiyle "üretim hareketinin içine girdi.

Üretim iliþkisi iç sel bir giriþmeydi. Üretim hareketi dýþtan gruplar arasý bir giriþmeydi. Besin bulma iþi izole yapýlarla birlikte daha düzenli bir grup eðilimine dönüþmüþtü. Besin bulma ve güvenlik grup eðiliminin bel kemiðini oluþturan bileþenlerdendi.

Grup davranýþýnýn öznel oluþu bir yanaydý. Grup davranýþ içinde besin bulma, güvenliði saðlama iliþkisi üzerinde doðanýn belirleyiciliði vardý. Ve doðanýn hemcinslerimizi doða içinde sürüklemesi vardý.

Ýþte hemcinslerimiz üretim iliþkisi ile ve üretim hareketi ile grup gücünü, toplum yapmanýn bilinci içine soktular. Doðanýn baský basýnç ve sürüklemesini üretim yapýsýyla aþtýlar.

Hemcinsler totem alan içinde üretim iliþkisini kurmuþlardý. Yine hemcinsler gruplar arasý ittifakla da üretim hareketini ortaya koydular. Yani hemcinsler totem meslekleri ile totem meslekleri arasý giriþmelerin belirleyiciliðiyle, üretim hareketini ortaya koydular.

Ýþte üretim iliþkisini ve üretim hareketini ortaya koyan hemcinslerin üreten grup gücü yapýsýna "toplumsal yapý" denir.

Üretim hareketinin tabanýnda yine baðýl bir kolektif birim zamanlý transfer emek baðlacý ile kolektif birim zamanýn belirleyicilikleri vardý.

Grup gücü gibi toplum sal alanýn da bir üst yapýsý vardý. Üreten üst yapýdaki üstel yansýmalar; "mülkün sahibi" söyleminde olduðu gibi daha farklý üstel yansýmalarýn doðmasýna neden olacaktý.

Örneðin, kolektif yapý içinde kolektif zenginliklerin çoðalmasý türünde deneyimler birikecekti. Deneylerin depo edilmesiyle bilgi birikimi, bilgi kullanýmý vardý.

Böylece kolektif akýl, kolektif yapabilirlik vs. hýzlandý. Doðaya karþý baðýmlýlýk da oransal olarak azaldý. Artýk doðadaki ceylanýn, elma aðacýnýn kendilikten yetiþmesini beklemek yerine, çoban olarak ceylaný besleyip, tarýmcý olarak aðacý yetiþtirecekti.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 2
Ölçü 1
Ölçü 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Ölçü 3
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13
Hemcinslerin Tarihi 1

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bildin mi? III [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Bildin mi? II [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]
Asuman [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Ýçimizdeki Yabancý [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.