..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Özyaþamöyküsü baþka insanlarla ilgili gerçekleri anlatmak için eþsiz bir araç. -Philip Guedella
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




24 Ekim 2021
Kurucu Ýnþanýn Temelindeki Kolektifi Oluþumlar 19  
Bayram Kaya
Bu tür söylemler tümden bilgiye, tarihsel inþa olana, gerçek olana gözbaðý olmakla kiþileri kendisine toplumuna kolektif bilince yabancýlaþtýran söylemler olup; kiþiyi köleci öz olan mülk sahibine kul yapan söylemlerdi.


:EJG:
Zorunlu ihtiyaçlarýn karþýlanmasýyla kolektif alan temelinde, herkesle herkesin olan; düzenli bir kolektif etki vardý. Ýþte buluþçu, hileci kiþiler "bu etkiye mülkün sahibi olan El" adýný verecek yorumlama ve anlatýmlar içinde olmakla kimi kiþi sahipli buluþlarýný yapacaklardý.

Zaten El mana anlayýþý içine girilmesine katký verecek durum da kolektif güç üzerinde yapýlacak ben merkezli hayaller ile oluþacaktý. Bu tür hayalleri akýl eden kiþilerin tamah, eylem ve uygulamalarýndan doðan dallanma, çatallanmalar; kolektif sürecin bencillik içine kaymasýna neden olmuþtu. Bu anlayýþla "kolektif etki El 'in gücü" sayýldý.

Kolektif etkiyi El 'in gücü olarak tarif eden buluþçu, hileci enfeksiyon; El 'in bu gücüne El 'in mülk sahibi olma anlam ve sýfatýný verdiler. El 'e yapýlan mülk sahibi anlayýþla kolektif etkili kolektif güç, El 'in üzerine tescil edilmiþti.

Buluþçu ve kurnaz kiþilerin kolektif güç ile kolektif etkiyi kiþi mülkü yapma fikri diðer kiþilerdeki bencil tamahýn uyanmasýna da hitap oluyordu. Bencil tamahý okþayan bu hitap kiþileri bu fikre yatkýn kýldý. Bu tür yakýnlaþýcý anlayýþ içinde yapýlacak adým adým düzenlemelerle, kolektif gücü ve kolektif etkiyi özelleþtireceklerdi.

Bu tamahkâr anlayýþýn iþleyen bir kolektif gerçekliðinin karþýsýna, gerçekliði olmayan bir anlayýþla iman akdi ortaya kondu. El adamý denen akýllý kurnaz ve buluþçu kiþileri devamlý bunlarý vaaz ediyordu. "El adamýna biat eden, El 'e biat eder" diyordular.

Böylece kolektif zenginlikler üzerine oynanan oyunun içine kiþi tamahý olan düþünceci bencillikler gizlendi. El anlayýþý kendilerinin mülk sahibi olmalarýný ele verecek tamahý ve iþtahý gizliyordu. Bu anlayýþla göre þimdilik "El mülkünden dilediði kadar payý da dilediði kiþiye verir" diyorlardý.

Bencil söylemler "kolektifi olup biten, kolektif iþleyiþle olan düzlemin içindeydi". Kiþiler yaðmurun nasýl yaðdýðýna deðil; yaðmurun yaðýp yaðmadýðýna bakýyorlardý. Yaðmurun yaðýp yaðmamasýndaki fayda ve zararý da kiþisi ben merkezli anlayýþlarýyla kavrýyorlardý. Ýþte kolektif iþleyiþ sosyalleþmesi içinde uyanýp öne geçen dev, bencilce olan devdi.

Ki bu tür bencilce söylemler, ortam kiþilerinin bu söylemlere sýcak bakmasýna neden oldu. Kolektif düzlemli etkiler içinde görmezden gelinen kolektif güce dayalý vaazlar kiþileri de bu tür bencil söylemlere yakýnsatýyordu.

Büyülü olan, etkileyen kolektif güç El tasýmý üzerinde yansýtýlmakla kolektif etki El 'e geçiyordu. Böylece kolektif etkili büyüleyicilik El 'den sanýlýyordu. Böylece kolektif alan içinde, kolektif gücün etkisi olan özgecil düþüncelerle, bencil olana doðru yeni bir alan açýlýyordu.

Mülk, kiþi sahipliði demekti. Mülkü söylerlerken kolektif güç üzerine olmalarýný hesap etmiyorlardý. Kolektif gücün alan etkisini mülk sahibi olan El anlayýþýna yüklüyorlardý. Bu tür düþünce imajý olan izlenimler içinde de "her kiþiye göre her kiþisi tercihlerle; kiþisi hoþlanmayý veren bencilliðin anlamalarýný vaat edip, rýzk olarak tarif ediyorlardý.

Kolektif alan, doðada ve sýrf üreten iliþkiler içindeki zorunlu karþýlanmalarla vardý. Kolektif alanýn birlikte doðada karþýlamalarý ve üreten iliþkilerle karþýlamalarý üzerinde herkesin yeteneðine ve herkesin ihtiyacýna göre olan paylaþýmlarý; þimdi her bencilliðe göre El 'in kendi mülkünden kiþilere pay daðýtacaðý bir takdire dönüþüyordu.

Bu dönüþme içinde El, mülk sahibi kiþi olmakla; mülkü daðýtan iradeni bir kiþi olmakla buluþçu kiþi El temsilcisi bir El adamý þahsýyla somutlaþtýrýlmýþtý.

Tekil yaþamlý dönem içindeki kiþi ava çýkmanýn av yapmanýn düþünce ve planý içindeydi. Ama bu düþünce ve plan içinde henüz amaçlý bir kolektif saðlamanýn ve kolektif üretim yapmanýn müyesser bir kolektif gücü yoktu.

Kolektif bir alan da, kolektif bir saðlama ve kolektif bir üretme gücü ortaya konmadan; kolektif gücün yaptýrýmý olmakla söylenip, kolektif alan gücünü ele geçirilecek bir mana gücü; bir plan; bir enfeksiyonlu amaç ortaya konamazdý.

Ancak kolektif güçle saðlama ve kolektif güçle üretme gerçekliði üzerinde oluþacak enfeksiyonlu tasýmlar, planlar, maksatlar kolektif gücün ele geçirilmesiyle ete kemiðe bürünüp; eylem içine konabilirdi. Kolektif alan böylesi bir alan açmaydý.

Böylece kurnaz olan buluþçu kiþiler, týpký bir bilgisayar virüsü gibi, týpký bir organizmanýn genetik kodlarýný kendi iþlevi için kullanan takdirle mülk sahibi olan organik virüsleri vardý. El tasýmla bu virüsler en az durumla baþkalarýný söyleyecek en çok durumla kendileri olan seçilmiþ kiþilerine hizmet etmekle çalýþacaktý.

Her var oluþun içeriðinde olan zýddý durumlar, köleci sistemin içinde de olacaktý. Bu ikilem içinde mülk edinme, mülk edinememeyle birlikte vardý. Bu anlayýþ temelde mülkün yönetimiydi. Mülkün yönetimi de mülk üzerinde çalýþýp emek gücü üretecek mülksüz YOKSULLUÐU yöneten bir anlayýþtý.

Kolektif paylaþýma karþý inþa edilen mülk sahipli sistem içinde mülk sahibinin takdir hakký vardý. Takdir edenin takdir hakký kendisine de bir pay ayýrmanýn takdir hakkýný doðurmuþtu. Mülk sahibinin kendi kendisine takdir hakkýna, mülk sahibinin huzur hakký deniyordu. Yani mülk sahibi hem kendisine hem de çalýþanlarýna iki ayrý takdirde bulunuyordu.

"Mülk sahibinin kendi kendisine yaptýðý takdire"; mülk sahibi olmaktan, mülkü yönetmekten ötürü bu takdire "huzur hakký" deniyordu. Apsu’nun huzuru da, Apsu'nun huzur hakkýna karþý yapýlan sesli veya mütecaviz saldýrýlar nedeniyle kaçýyordu. Kutsal iman akdi içinde aradýðý huzuru bulamayan melez insanlar; El esteki kavli karar olan iman akdine uymuyorlardý.

Mülkün yönetimi, mülksüzlerin emek gücü üzerinde yoksulluðu yöneten söylem ve eylemlerdi. Mülkün yönetimi köleci iman ahdi olan söylem ve eylemlerdi. Bu söylem ve eylemlerinizle açýktan El in takdir yetkisine, El 'in mülk sahipliðine þehadet (tanýklýk) ediyordunuz.

Neye tanýklýk ediyordunuz? "Mülkün sahibi El 'dir", demeye tanýklýk ediyorsunuz. El 'in sahibi olduðu mülkünden dilediði kadarý payý kendi kendisine takdirle Ýbrahim gibi Nemrut gibi dilediði kiþilere verdiðine tanýklýk ediyordunuz.

Ve çok büyük bir kesimin de paydan en az mal mülk alacaðý kader takdirlerin rýza gösterip, teslimiyet içinde tevekkülle olunmasýna tanýklýk ediyordunuz.

Bu tür söylemler tümden bilgiye, tarihsel inþa olana, gerçek olana gözbaðý olmakla kiþileri kendisine toplumuna kolektif bilince yabancýlaþtýran söylemler olup; kiþiyi köleci öz olan mülk sahibine kul yapan söylemlerdi.

Nasýl üretiyor ve nasýl paylaþýyorsanýz adalet ve hukukunuz da ona göreydi. Mülk sahibine kul olunan yapýdan; mülkün yönetimi olan, devletle (mülkle) olan, devletin (mülkün) yönetimi olan köleci iliþkiler de köleci hukuk, köleci adalet ortaya çýkacaktý. Mülk sahibi mülkünden ve kulluktan huzur hakký alacaktý.

Mülk sahibi mülkün de kullarýn da sahibiydi. Kullarýn geçimlik rýzkýný kendi mülkü içinde rýzk aramasýný dileyecekti. "yeryüzüne daðýlýn rýzkýnýzý arayýn" diyecekti. Mülk sahibinin huzur hakký nedenle rýzk aramasýna gerek yoktu.

Mülk sahibi olma eylemi, mülksüz olunan ortam içine huzur hakký gibi bir anlayýþýn eylem alanýný açmýþtý. Bu anlayýþ köleci mantýkla dallanýp çatallanacaktý. Mülksüzlerin rýzk arayan çalýþmalarýyla, depo enerji ortaya koyacaklardý. Yani mülk sahibi; huzur hakký dediði köle emeði sömürüsünü iman akdi söylemler üzerinde dallandýrýp çatallandýracaktý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 3
Ölçü 4
Kendisini Kopyalama 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]
Bildin mi? II [Þiir]
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.