..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Anka kuşu gibi yalnızlığı adet edin! Öyle hareket et ki, adın daima dillerde dolaşsın ama seni görmek olanaksız olsun." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




3 Eylül 2022
İttifaklar Bir Referans Noktasıydı 1  
Bayram Kaya
Öncelikle şunu belirteyim. Bu ittifaklar ganimetti bir savaş sonrası galiplerin mağluplara dikte ettirdiği anlaşmalar değildi. Ya da yenişemeyen iki ganimetti yapıların ittifakı değildi.


:GG:
Öncelikle şunu belirteyim. Bu ittifaklar ganimetti bir savaş sonrası galiplerin mağluplara dikte ettirdiği anlaşmalar değildi. Ya da yenişemeyen iki ganimetti yapıların ittifakı değildi.

Tamamen üreten totem grubun üreten ilişkisini gruplar arası hinterlanda açılmasıyla başlayan ittifaklardı. Grubun üreten ilişkisi grubun ihtiyaçlar hiyerarşisi içinde sadece birini karşılıyordu.

Grup ihtiyaçlar hiyerarşisi içinde olan diğer eksiklerini, karşı üreten gruptan tamamlıyordu (sağlıyordu). Tarımcı bir grup ürettiği fazla ürünü, çoban gruptan hayvansal ürünlerle veya savunma ve tarım gereçleri için ocak işleten madenci grupla değişiyordu.

İşte üreten ilişkinin üreten grup önüne açtığı akla hayale gelmeyen yepyeni bir olanağın gruplar arası ilişkiye eylemli bir takas ve ittifakı ALAN AÇMASIYDI.

Bu değişim içinde grubun karşı gruba yetecek kadar verdiği buğday; karşı gruptan kendisine yetecek kadar aldığı hayvansal ürünler birbirine denkleşme olmakla; değişim mütekabiliyet esasına göreydi. Üreten ilişki üreten grubun önüne yepyeni olanak alanlar açmıştı.

Bu ittifakı bileşimler sadece üreten ilişkinin, gruba ait eksiğini tamamlatma olanağından doğan “Üretim hareketi” eksenli birleşmelerdi.

Bu ittifakı bileşimler kendilikten üreten ilişkiden kaynaklı tamamen ilahi grup iradeliydi. Bu ittifaklar ilahi grupların birbiri için karşılıklı üretim yapmasını taahhüt etmekle değişimi mütekabiliyet esasına göre ortaya koyan, ÖN İTTİFAKLARDIR.

Nerede, hangi zamanda, ne gibi koşul içinde olanak ya da olanaksızlarla hareket ettiğinizi bilmezseniz; ne kadar mesafe gittiğinizi, nerden nereye geldiğinizi, ne kadar zamanda ne yol aldığınızı da bilemezsiniz.

Yani üzerine ayak basıp, kendimize başlangıç yaptığımız bir yer, bizim hareket veya dayanak alanımız olup, bizim öze gönderte noktamızdırlar. Referans noktaları da bir tane değil, bir çokturlar.

Bu nedenle düşünce ve bilgi bilinir bir çıkış noktasına göre tartışılır olmalıdır. Fikirler, çıkarımlar yine bir hareket noktasına göre olmalıdırlar. Hareket noktaları bize değişme dönüşmeleri gösterir.

Eş deyişle geriye gönderi dediğimiz referanslar bize alınan yolu gösterirler. Başka bir deyişle öze gönderme bize kendini yineleme, kendini tekrarlamanın gelişme, çoğalma süreçlerini verirler.

Başlangıç noktaları bize, yanlışlarımıza doğrultulma yaptırırlar. Açıkçası referanslar sistemin kendi kendine başlatıcısı ve sistemin kontrol sürecidirler.

Başlangıç noktası, hataları düzeltme yapmamıza olanak tanırlar. Başlangıç nokta referansları sistemi anlamamızı sağlar ve düşüncemizle eylemlerimize çıkış noktası olurlar.

Böylece başlayış noktalarıyla neyi, neye göre güçlendirip, yönlendirme yapacağımızı, neyi neye göre düşünecekle tartışacağımızın, anlam ilişkilerini kurmamız konusunda bizlere; geri beslenme, geri bağlanım kaynağı olurlar.

Başlangıç referansları bizleri aynı noktalarda buluşturup, bizleri aynı noktalar etrafında tartıştırmakla bizlere konunun bilinirliğini, konunun anlaşılırlığını ve konu birliği ile, eylem birliğini sağlarlar.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kopya Yapılar 4
İttifaklar Birer Referans Noktasıydılar 68
Kopya Yapılar 1
Kopya Yapılar 3
Kopya Yapılar 2
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratılış 6
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratılış 17
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratılış 16
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratılış 14
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratılış 13

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Müjdelenmiştir Ekim 2 [Şiir]
Borç Namustur [Şiir]
Yitik Dizeler [Şiir]
Müjdelenmiştir Ekim 1 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]
Darmadumanında [Şiir]
Sıradakinin Yıkılışı [Şiir]
Yaşamını Hiç Eden [Şiir]
Küsmem Gam Elinde [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2022 | © Bayram Kaya, 2022
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.