..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ben bir öðretmen deðil, bir uyandýrýcýyým. -Robert Frost
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




28 Eylül 2022
Ýttifaklar Birer Referans Noktasýydýlar 18/2  
Bayram Kaya
Ýmanýn ilk bildirgesi içinde kölelerin mülk sahibi efendilerine karþý kutsayýcý bir anlayýþ çerçevesindeki eylemleriyle efendilerine sadýk olmalarý þarttý. Köleler efendilerine teslim olacaktý. Hem de köle imaný gereði bir köle "teslim olanlarýn ilkiyim" diye övünecekti.


:CIF:
18/2
Ýmanýn ilk bildirgesi içinde kölelerin mülk sahibi efendilerine karþý kutsayýcý bir anlayýþ çerçevesindeki eylemleriyle efendilerine sadýk olmalarý þarttý. Köleler efendilerine teslim olacaktý. Hem de köle imaný gereði bir köle "teslim olanlarýn ilkiyim" diye övünecekti.

"Yeni yol bulmakla" yeni ortaya konan alan içinde "yeni açýlan yol" ile efendi köle, zengin fakir, iyi kötü, ahlaklý ahlaksýz, sadakat, teslimiyet, razýlýk piþmanlýklar vs. ortaya çýkmýþtý. Açýlan yoluneEn çarpýcýsý da mülk sahibinin mülk kutsallýðýný esas alan izani çýkarýmlar doðrultusunda; adalet ve adaletsizlikler ortaya konmuþtu.

Þu veya bu biçimde; þu veya bu nedenle bu "mülk sahipliðni ve mülk sahipliðinin keyfi takdirini anan deklarasyon anlatýmý içine bir kez girdiniz mi, kurtuluþ ölümdü. Artýk türlü biçimde yaþanacak her türden olumlu veya olumsuz geliþmelere yol açýlacaktý. Bu geliþmeler, akýlla deðil; inancý eksenle köleci kurum ve kurallara baðlanma içinde tartýþýlacaktý.

Ýnancý tartýþmalar ekseninde ilk paylaþým filan unutulacak; vaat ve ödüller karþýsýnda efendiye karþý taat, itaat, biat, iman yarýþýnda olmanýn tartýþmalarý baþlayacaktý. Baþýnýza ne gelirse iman eksikliðinizden gelecekti vs.

Kuralar neye göre hangi kaynaktan çekiliyordu? Ve kurayý çekip, malý mülkü daðýtan kimdi? Sanmayýn ki kuralar doðada var olanlar içindeki kaynaktan çekiliyordu! Bu doðru deðil.

Böyle olsa türsel soyumuz 5500 yýldan beri deðil de milyonlarca yýldýr bu kura ekseninde mal mülk sahibi olurdu. Dahasý kolektif alanýn baðý, bahçesi, tarlasý, sürüleri, maden ocaðý, aðýlý, otlaðý, araç gerçleri ve kolektif bilgiyle donanmýþ köle kiþileri vs. mülk diye daðýtýlýyordu. Sizce de bunlar tuhaf deðil mi?

Kuralar totem dönemden ön ittifaklardan beri ortaya konan kolektif mal-mülk içinde, kolektif kapasite içinde, kolektif emek gücü içinde ve kolektif emek gücünün oraya koyduðu zenginlik kaynaklarý içinde çekiliyordu.

Daha doðrusu kolektif bir mal-mülk; kolektif bir kapasite; kolektif bir emek gücü; kolektif bir emek gücünün oraya koyduðu zenginlikler, kolektif bir akýl ve üreten kolektif bir miras bilinci olmasaydý çekilecek kuralar da hiç olmayacaktý.

Kolektif kapasiteli yaptýrým gücü; "yaðma Hasan'ýn böreði" gibi, özelleþtiriliyordu. Kolektif kapasiteye mülküm diyen El kolektif kapasiteyi keyfi takdirine göre veriyordu.

Üretim hareketi somuttu. Kolektif alanda paylaþým hareketi, kolektif üretim hareketine baðlý bir kolektif karar ve kolektif yasa olmakla, herkesin ihtiyacýna göre ve herkesin yeteneklerine göre yapýlan somut bir paylaþýmdý.

Kolektif tabanlý üretilen kullaným ve tüketimler üzerindeki paylaþým da çocuklarýn, yaþlý, sakat, hastalarýn da ihtiyacýna göre kolektif emekten pay almasý esastý. Bu esas özel mülkiyetin deðil kolektif somutluðun somut bir öngörüsüydü.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.