..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Paul'un Peter hakkında söyledikleri, Peter'den çok Paul'u tanımamızı sağlar -Spinoza
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Rıdvan Kaya




18 Aralık 2024
Taassup ve Müşriklik  
Rıdvan Kaya
Din, insanın hayatını düzenleyen ve ona anlam veren bir öğedir. Ancak dinin yanlış anlaşılması, onun doğru bir şekilde yaşanmaması ve bir takım batıl inançlarla kirletilmesi, insanı hem manevi hem de ahlaki anlamda büyük bir çıkmaza sürükleyebilir. Bu çıkmazın en belirgin örneklerinden biri, "taassup" ve "müşriklik" kavramlarıdır. Taassup, kişinin inanç ve davranışlarını akıl ve mantıktan yoksun bir şekilde, uydurulmuş yasaklar ve prensiplere dayandırması iken, müşriklik, Allah’a şirk koşmak ve O'na eş veya ortak koşarak dinin özünden sapmaktır. Taassup, insanların akıl ve mantıktan bağımsız olarak, bir takım uydurulmuş yasak ve kurallar doğrultusunda yaşamalarını ifade eder. Bu kavram, din ile ilişkili olduğunda, insanın dinin gerçek ve geçerli kaynağını bırakıp, zanlara, tahminlere ve düzmece kurallara dayalı bir yaşam tarzını benimsemesi anlamına gelir. Halk arasında çoğunlukla "dindar" olarak nitelendirilen, ancak gerçekte dinin özünden sapmış olan kimseler, taassubun etkisi altında kalmış kişilerdir. Bu kişiler, dinin aslını öğrenmek yerine, din adına uydurulmuş kural ve yasaklarla hayatlarını şekillendirirler. Bu da, gerçek dini anlayıştan uzaklaşmalarına ve dini yanlış yorumlamalarına neden olur. Müşriklik ise, Allah’a şirk koşmak, O’na eş veya ortak koşmak anlamına gelir. Kişi, Allah’ı tam anlamıyla tanımadığı ve O’na güvenmediği için, kendine aracı olarak kabul ettiği başka varlıklara yönelir. Bu durum, insanın dinini doğru bir şekilde yaşaması ve Allah’a samimi bir yakınlık kurması yerine, gösteriş ve şüphelerle dolu bir yaşam sürmesine yol açar. Müşrik, batıl inançlara dayanarak bir yaşam tarzı benimser ve dini inançlarını yanlış bir şekilde savunur. Taassup ve müşriklik arasındaki ilişki, insanların içsel zayıflıkları ve nefislerine dayanan eğilimlerle doğrudan bağlantılıdır. İnsanlar, genellikle kolayca takip edebilecekleri ve toplumsal prestij kazandıran dini kurallara yönelirler.


:AI:
Din, insanın hayatını düzenleyen ve ona anlam veren bir öğedir. Ancak dinin yanlış anlaşılması, onun doğru bir şekilde yaşanmaması ve bir takım batıl inançlarla kirletilmesi, insanı hem manevi hem de ahlaki anlamda büyük bir çıkmaza sürükleyebilir. Bu çıkmazın en belirgin örneklerinden biri, "taassup" ve "müşriklik" kavramlarıdır. Taassup, kişinin inanç ve davranışlarını akıl ve mantıktan yoksun bir şekilde, uydurulmuş yasaklar ve prensiplere dayandırması iken, müşriklik, Allah’a şirk koşmak ve O'na eş veya ortak koşarak dinin özünden sapmaktır. Taassup, insanların akıl ve mantıktan bağımsız olarak, bir takım uydurulmuş yasak ve kurallar doğrultusunda yaşamalarını ifade eder. Bu kavram, din ile ilişkili olduğunda, insanın dinin gerçek ve geçerli kaynağını bırakıp, zanlara, tahminlere ve düzmece kurallara dayalı bir yaşam tarzını benimsemesi anlamına gelir. Halk arasında çoğunlukla "dindar" olarak nitelendirilen, ancak gerçekte dinin özünden sapmış olan kimseler, taassubun etkisi altında kalmış kişilerdir. Bu kişiler, dinin aslını öğrenmek yerine, din adına uydurulmuş kural ve yasaklarla hayatlarını şekillendirirler. Bu da, gerçek dini anlayıştan uzaklaşmalarına ve dini yanlış yorumlamalarına neden olur. Müşriklik ise, Allah’a şirk koşmak, O’na eş veya ortak koşmak anlamına gelir. Kişi, Allah’ı tam anlamıyla tanımadığı ve O’na güvenmediği için, kendine aracı olarak kabul ettiği başka varlıklara yönelir. Bu durum, insanın dinini doğru bir şekilde yaşaması ve Allah’a samimi bir yakınlık kurması yerine, gösteriş ve şüphelerle dolu bir yaşam sürmesine yol açar. Müşrik, batıl inançlara dayanarak bir yaşam tarzı benimser ve dini inançlarını yanlış bir şekilde savunur. Taassup ve müşriklik arasındaki ilişki, insanların içsel zayıflıkları ve nefislerine dayanan eğilimlerle doğrudan bağlantılıdır. İnsanlar, genellikle kolayca takip edebilecekleri ve toplumsal prestij kazandıran dini kurallara yönelirler. Bu, onların gerçeği arama çabalarından çok, kişisel çıkarları ve toplumsal kabul görme arzusunun bir sonucudur. Taassup ve müşriklik, insanların doğruyu ve gerçeği arama yerine, kendi arzu ve çıkarlarına göre dini şekillendirmeleriyle ortaya çıkar. Bu, insanın aklını ve vicdanını devre dışı bırakmasına yol açar. Taassup, kişinin akıl ve mantığı devre dışı bırakmasına neden olur. İnsanlar, yalnızca gösteriş yapma amacı güderler ve bu, dini ritüellerin içsel bir anlam taşımasından ziyade, bir tür prestij aracına dönüşmesine yol açar. Bu kişiler, dinin özünden saparak, batıl inançları ve hurafeleri benimserler. Müşriklik de bu bağlamda, Allah’ın hükmünü görmezden gelerek, Allah’a ortak koşmak, onu anlamak ve ona samimi bir şekilde yönelmek yerine, başka varlıklara tapma yolunu tercih etmektir. Taassup ve müşriklik, bireysel olarak insanın dini ve ahlaki yaşamını etkilediği gibi, toplumsal düzeyde de önemli sorunlara yol açar. Taassup, insanlar arasında katı ve dogmatik bir anlayışın hakim olmasına neden olurken, müşriklik, toplumda doğru dini anlayışın yerine yanlış inançların yayılmasına zemin hazırlar. Bu durum, toplumsal huzursuzluğa, anlaşmazlıklara ve dini anlamda büyük bir parçalanmaya neden olabilir. Toplum, dinin özünden sapmış ve batıl inançlarla şekillenmiş bir yapıyı kabul ettiğinde, bu durum, bireylerin gerçek dini anlayıştan sapmalarına ve yanlış inançlarla hayatlarını sürdürmelerine yol açar. İnsanlar, gösteriş yapmak için dini kurallara uyarlar, ancak bu kurallar içsel bir anlam taşımadığından, gerçek bir dini deneyim yaşamazlar. Bu da, toplumda ruhsal ve ahlaki yozlaşmayı tetikler. Toplumda doğru dini bilgi ve anlayış eksik olduğunda, bu, insanların diğer insanlara karşı tavırlarını ve davranışlarını olumsuz bir şekilde etkiler. Taassup ve müşriklik, insanın dini anlayışındaki en büyük tehlikelerden biridir. Bu kavramlar, bireylerin ve toplumların dini yaşamlarını bozarak, doğruyu arama çabalarını engeller ve onları batıl inançlarla sarmalar. İnsanlar, dini yanlış anlayarak ve uydurulmuş kurallara dayanarak, hem ruhsal hem de toplumsal anlamda büyük bir çıkmaza sürüklenebilirler. Gerçek dini anlamak ve yaşamak için, akıl ve mantıkla hareket etmek, gösterişten ve batıl inançlardan uzak durmak gerekmektedir. Din, insanın içsel bir deneyimi olmalı ve bu deneyim, yalnızca Allah’a samimi bir yönelimle gerçekleşebilir. Bu bağlamda, her birey, dinini doğru bir şekilde öğrenmeli ve yaşamalıdır ki, toplumda huzur, barış ve doğru bir dini anlayış hakim olsun.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mezhepler ve Şirk Kur'an Perspektifinden Bir Değerlendirme
Toplumsal Çözülme ve Şirk Temelli Evlilikler
Şükretmenin İman ve İhlas Üzerindeki Önemi: Allah’a Yönelmenin Bilinci
Allah’tan Başkasına Korku Beslemenin Tehlikesi
Şirke Düşüren Şarkı Sözleri ve Müslümanların Dikkat Etmesi Gerekenler
Yalnızca Allah'a Güvenmek ve Şirkten Sakınmak
İnsanın Acılarının Kaynağı: Şirk ve Teslimiyet
Cehalet ve Samimiyetsizlik
Allah'a Yönelik Sevgiyi Anlamak
Allah’a Güven ve Gizli Şirkin Tehlikesi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Kuantum Fiziği, Bilinç ve Ruh: Evrim Teorisine Alternatif Bir Perspektif [Bilimsel]
Evrim Teorisi ve Hayatın Kökeni: Miller Deneyi Üzerine Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Eleştirisi: Bilimsel Geçerliliği ve Tartışmalı Noktalar [Bilimsel]
Homolog Organların Evrimsel Çıkmazı [Bilimsel]
İnsanın Evrimi ve Fosil Rekonstrüksiyonları Üzerine Bir Değerlendirme [Bilimsel]
Atın Evrimi ve Diğer Evrimsel İddialar Üzerine Kritik Bir Bakış [Bilimsel]
Haeckel’in Recapitulation Teorisi ve Bilimsel Çöküşü [Bilimsel]
Evrim Sürecindeki Sorunlar ve Balıkların Kara Hayatına Geçişi Üzerine Tartışmalar [Bilimsel]
Medyanın Evrim Algısı ve Bilimsel Anlayış [Bilimsel]
Evrim Düşüncesinin Tarihi, Bilimsel Dayanakları ve Sorunları [Bilimsel]


Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.