Öylesine ciddiye alacaksýn ki yaþamayý, yetmiþinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzým Hikmet |
|
||||||||||
|
Þimdi ise, batýlýlarýn sevgiyi ve cinselliði farklý olarak gördüklerini aþaðýdaki yazýyla sizi baþ baþa býrakarak göstermeye çalýþacaðým. Yazýyý sonuna kadar okuyun ki batýnýn sevgiye ve cinselliðe nasýl baktýðýna dair bir düþünce zihninizde netleþebilsin. Kaynak yazýnýn sonunda belirtilmiþtir. “Seks, bir içgüdü, biyolojik bir ihtiyaçtýr; bedene baðlýdýr, organizmadan doðar. Açlýk ve susuzluk gibi organizma içindeki kimyasal deðiþmelerin þartlandýrdýðý büyük dürtülerden birisidir. gücü(libido) yalnýzca kimyasal terimlerle düþüneceðimiz günler uzak deðildir. Cinsel dürtü, iç salgýlara baðlýdýr. Cinsel organlarda ya da diðer þehevi duygu bölgelerinde yerleþtiði söylenebilir. Amacý, bedensel bir gerilimin ortadan kaldýrýlmasýdýr. Doðuþta nesnesizdir. Sonralarý, cinsel nesne bu gerilimi ortadan aldýran araç olur. Sevgi de bu, niteliklerden hiçbirini bulamayýz. Eðer sýradan erkeklerle kadýnlarýn, sevginin yürekte bulunduðu yolundaki düþüncelerini kabul etmezsek, ona bir yer veremeyiz. Bu duyguyu hissetmeyen milyonlarca insan olduðu ve böyle bir þeyin bilinmediði pek çok yüzyýl –dolaysýyla, pek çok kültür örnekleri- bulunduðu için bunun kesin biyolojik ihtiyaç olmadýðý sonucuna varýlýr. Bundan sorumlu olan iç salgýlardan ya da belirli bezlerden söz edemeyiz. Seks, baþlangýçta nesnesizdir. Sevgi ise kesinlikle nesnesiz deðildir. Bir ‘Ben’ ile bir ‘Sen’ arasýnda çok belirli, duygusal bir iliþkidir. Seksin amacý nedir? Az önce de söylediðimiz gibi bedensel bir gerilimi ortadan kaldýrýlmasý, bir boþalma. Boþalmayla rahatlama arasýndaki bu karþýlaþtýrma sonucu, en kesin farklýlýklardan biri ortaya çýkmaktadýr. Seks doygunluk, sevgi ise mutluluk arar. Cinsellik, insanlar ve hayvanlarda ortak, tabii bir olay olarak görülür. Sevgi, kültürel geliþmenin sonucudur ve bütün insanlarda görülmez bile. Cinsel dürtü gittikçe artan ve azalan dalgalanmalara baðlýdýr. Bu, daha çok hayvanlarda göze çarpmakta ve insanlardaki ilk varlýðýn kalýntýlarý da kolayca fark edilebilmektedir. Sevgide böyle bir þey yoktur. Seks, nesnesi konusunda umursamaz olabilir; sevgi olamaz. Sevgi, her zaman kiþisel bir iliþkidir. Bu seks için zorunlu olarak böyle deðildir. Doyuma varýldýktan ve gerilim giderildikten sonra, seks nesnesi önemsiz, sýýkýcý, hatta nefreti gerektiren bir þey haline dönüþebilir. Oysa sevgi nesnesi için ayný þey söylenemez. En aþýrý ve kaba durumlarý ele alýrsak, cinsel eþ, bir kimsenin cinsel organlarýnýn tamamlayýcýsý, yalnýzca cinsel bir nesne olarak görülebilir. Sevginin nesnesi, her zaman bir insan ve bir kiþilik sahibi olarak belirir. Cinsel nesnesinin, insaný heyecanlandýracak ya da uyandýracak belirli bedensel nitelikleri olmasý gerekir. Bunlardan yoksunsa, karþýsýndaki ilgisiz kalýr. Sevgi nesnesi için böyle bir durum söz konusu deðildir. Onun, basit bir cinsel nesnede varlýðý aranmayan, çok deðerli tutulan belirli bedensel niteliklere sahip olmasý gerekir. Nesnesiz hem seviliyor, hem cinsel istek uyandýrýyorsa, yine de cinsel çekicilikle kiþiliðin çekiciliði arasýnda bir ayrým yapýlabilir ve bunlarýn ayrý ayrý þeyler olduðunu bilirsiniz. Cinsel dürtü, þehevi zevk peþindedir; sevgi ise neþe ve mutluluk arar. Yine yalnýz aþýrý tipleri ele alýrsak, seks mutluluk olarak bencildir. Nesneyi doyuma varmak için kullanýr. Sevgi “bencil deðildir” denemez ama sevilen insanýn mutluluðunda mutlu olmaktan baþka bencil hedeflerin bulunduðu ileri sürülemez. Sevgi, hiçbir þekilde seks kadar bencil ya da yalnýzca bencil olamaz. O zaman, bu, sevgi olmazdý. Sevgi her zaman öbür insanýn mutluluðu ya da “refahý” ile ilgilidir; ötekinin yokluðundan yakýnýr, nesnesiyle birlikte olmak ister, onun baþýna bir tehlike ya da felaket gelmesinden korkar ve o olmadan kendisini yalnýz hisseder. Kaba cinsellikteyse, buna benzer hiçbir þey yoktur. Ýnsan, cinsel isteklerle uyandýrýlmýþsa, bu cinsel doygunluða varýldýktan sonrasý için de geçerlidir. Doygunluk veren cinsel iliþkiden sonra, pek çok erkeðin tek isteklerinin yalnýz býrakýlmak olduðunu söylediklerini iþittim. Bu yalnýzlýk da, cinsel nesnenin yanlarýndan çekilmesi anlamýna geliyordu. Bir erkek, “Kadýnlar yýldýzlar gibi olmalý: Gece geç vakti ortaya çýkýp, sabah gün doðarken kaybolmalýdýr.” Demiþti. Sevilen nesneye karþý böyle bir istek düþünülemez. Seks, ayrým yapmaz. Bir kadýn ister. Ýsteklerinde alçak gönüllüdür. Oysa sevgi her zaman seçim yapar. “þu kadýný” ister ve baþkasýna dönüp bakmaz. Kiþiliksiz sevgi diye bir þey yoktur. Cinsel bakýmdan istenen insanla, kendisine taptýran insan, yani cinsel nesneyle sevgi nesnesi iki ayrý kimse olabilir. Cinsel nesne, cinsel ihtiyacýn baskýsýyla insanýn bütün tutkularýnýn merkezi haline gelebilir. Bazý anlarda putlaþtýrýlýr da…yokluðunda, cinsel eþe ilgi çoðalmaz. Seks doygunluk, sevgi rahatlýk verir. Seksin hedefi baþka, sevgininki baþkadýr. Seks, bir baþka vücuda duyulan þehevi ilgidir; sevgi ise baþka bir kiþiliðe ya da onun hayatýna duyulan tutkulu ilgi. Nesnesi zarar gören cinsellik acý duymaz; mutlu p olabilirsiniz; ama bazen buna raðmen onun sevgisini elde edemezsiniz. Sevgi de bir insana sahip olunmaz; yalnýz ait olunur. Bir kimseyi cinsel iliþkiye zorlarsýnýz ama sevmeye zorlayamazsýnýz. Cinsel eþlerden “birlikte çarpan tek yürek” diye söz edebilir misiniz? Bedenin öteki bölümleri daha çok ilginizi çekecek deðil midir? Sonsuza kadar cinsel çekicilik yeminleri edebilir misiniz? Jüpiter sevgililerin yeminlerine güler; oysa cinselliðin esinlediði böyle yeminlere bütün tanrýlarla birlikte insanlarda güler. ……. Seks ve sevgi, farklýlýklarýndan dolayý, ayrý araþtýrma alanlarýnýn konusu olur: seks, biyokimya ve fizyolojiye, sevgi de duygular psikolojisine. Seks, bir dürtü, bir tutkudur. …… Sevgi, seksin kötü bir kopyasý deðildir; ayný organik dürtüden gelmez. Bir insana karþý cinsel istek duyulman önce de sevgi söz konusu olabilir ve bu, cinsel birleþmeden çok sonra da devam edebilir. Cinsel istekler çoktan sönmüþ olmasýna raðmen, birbirlerini hala seven yaþlý çiftler vardýr… Sevgi ve cinselliðe çoðunlukla bir arada rastlanmasý, bizi aldatmasýn. Ýnce bir gözlem, birbirinin alanýna girdikleri, birleþtikleri zaman bile ayýrt edilebileceklerini ortaya koyacaktýr. Cinselliði olmayan bir sevgiyi ya da sevgisiz cinselliði kavrayamaz mýyýz? Her sevgide bir cinsellik olduðu doðru olsa bile, bu hiç de önemsenmeyecek kadar az da olabilir…cinselliðe susamýþ insanla, sevgiye susamýþ insan arasýnda bir takým temel farklýlýklar vardýr…”( Theodor Reik – Sevgi ve Cinsellik Ayrý Þeylerdir – Aþkýn Anatomisi kitabýndan) Osman tatlý www.osmantatli.com.tr suskunsinemayazilari@hotmail.com
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |