..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
640K bellek herkese yetmelidir. -Bill Gates, 1981
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




1 Mart 2016
Maðara Süreçleri 4  
Bayram Kaya
Devam eden yazý


:IGB:
Oyun þuydu. Ýnsan emek gücü sahibiydi. Üretim nesneleri ve mal mülk te ancak emek gücünün çalýþma ve iþlemesiyle ortaya konabiliyordu. Emek gücü üretiyor ve üretiklerine karþýlýk diðer farklý kullanýmlý ürünlerle deðiþime konu oluyordu.

Öyle ise emek gücü sahibi insan, doðuþtan takdirle mal mülk sahibi efendilere; yine doðuþtan takdirle köle olmalýydýlar. Köle sahibi olan efendi, köle üzerinde gerçekletilen nesnel oluþa da sahiplikti. Ýþte bu kurnazlýkla efendinin mal mülk sahipliði, meþruiyet ligin kaynaðý gibi görünmeye baþlamýþtýr.

Yine zenginliði yaratan þey, totem meslekli kiþisi emekler gücüydü. Meþruitetliðin temeli bencillikti. Bu ana geri beslenim referansýydý. Kiþi bu meþruiyetlikle çalýþýp çabalayýþla garetlere ve iþ birliði içine giriyordu. Bir tekil irade varsa, iþte bu bencilliði korunan esas yasa kýlmakla ortayaçýkmýþtý.

Bencilliði koruyan yasa ancak totem alan içinde ortaklaþan yasa olmakla geliþmenin dinamosu oldu. Bu nedenle ortaklaþtýrmayý sürü için ortaya koyamayan süre yaþam çok çok yavaþ geliþiyordu. Esasen sürü yaþam bu ortaklaþtýrmayý öbek alanlarý dýþýnda ortaya koyamazdý da.

Buna istinaden totem dönem ve ön ittifaklý komündü dönemden beri ana ilkeye göre toplumsal olarak üretiyordunuz. Ne var ki köleci dönemle birlikte keyfi takdirce tutum içinde ortak kýlan bir anlayýþ olmaz tasarrufun tahakkümüyle sürecin ezeni ezilenleri olmakla payýnýzý tüketiyordunuz. Olan biten buydu.

Bu köleci tutumlu çeliþki, totem mana gücünün ortaklaþmasýný ne yapsa da dýþlayamýyordu. Ama tekil takdirli güün aðzý, ortaklaþtýran totemi ilah manalý gücü yadsýyor ve takdirde ortaklýðý þirk görüyordu.

Totemi güç olan bencildi meþruiyet ligin referans ana mana ilkesinin iþlerliði olan; zenginlik, servet ve mal-mülk gibi ortam çevrimleri seçilmiþlerin eline geçmiþti. Seçilmiþlerin eline geçen gruba dek sahiplik olucu bu mana, totem mana içerenle mutlaktý.

Þu farklarla ki, köleci yapýda bir katakulli yapýlýp sistemin dönüþtürücüsü oluþla totemi mana üzerine mutlak bir keyfi takdirin provokasyonu modüle ediliyordu. Bu provokasyon kendi alanýnda hiç ortak tanýmýyordu.

Kendisi efendiye mal mülk vererek, efendinin durumunu insanlar karþýsýnda meþru kýlmýþtý! Efendi de isterse malýndan mülkünden elinin altýndakilere (kölelere) sadaka, yardým, inaye olarak verebilirdi! Bu takdir; insaný da, insanýn emeðini de zenginin malý mülkü yapmýþtý. Bu bir kýsým insanýn mutluluðu Mamon zulmüydü. Zenginliðe sahip olan o kiþi de o totem soyun (kölenin) temsilcisi olan soyluluktu.

Bu nedenle yoksulluðu inþadan gelen zorunluluðun derdine derman olmayan tekil takdirli Mamon’cu irade gücünün üzerine, yeni inþa oluþla kodladýlar. Yeni inþa devlet örgütlenmesiydi.

Efendilerin eline geçen totem meslekleri; efendilerin mana gücü Mamon üzerinden devletin (yöneten gücün) eline geçti. Devlet mülktü ve mülkün takdirce yönetimiydi.

Devlet te, doða ve evren karþýsýnda; üreten toplumla ve toplumun teknolojik gücüyle sýnýrlýydý. Yeni süreçte üretme iþinin ana belirleyeni teknolojiydi. Ýnsan teknolojiyle ilk kez doðal hayat hilafýna doðayý iþgal etmiþti.

Devlet birçok kendi olumsuz yansýma ve sapmalarýnýn enfeksiyonca olmasýyla, tiranlýklarýný oluþacaktý. Ama konumuz geri beslenimli yasanýn ne þekille nasýl ekleme çýkartmalarý içinde olmakla sosyo öznel genetik ligi ile sürdüðünü takip etmektir.

Devlet, köleci yapýnýn yeni olan üretim iliþkileri üzerine inþa oldu. Kuþkusuz ki diðer bir yansýmasýyla devlet, zor kullanmaktan doðmuþ bir köleci devlet olmanýn nevi þahsýna münhasýrdý. Devlet köleci emeðin toplumsal üretimli gücünden gelen ve totemi ilahi mana gücünü de cem ediyordu.
Bu nedenle devlet, tekil mutlaktý takdirce olan mana gücünün üzerinde de yer aldý. Devlet tüzeli olmakla tarihsel olaný da temsil ediyordu. Oysa efendi tarihsel olaný temsil etmiyordu. Devlet, ezen ezilenin sentezini, bu tür özel alan olanýn yanýnda; paylaþtýran, ortaklaþtýrma olacakla; emeklerin karþýlýðýný esas almada en az durumu gözetecekti.

Devlet totemi ilah geri beslenmeli mana iliþkisiyle devamla mülkiyeti esas alan Mamon’cu mana iliþkisini üzerine almýþtý. Devlet, yeni bir mana anlamasýyla süreci devralýp, yeni süreç içinin ana karakteri olmaya devam edecekti.

Devlet, kendisinden öncesinin bir sentezi ve þimdideki sürecin de evrimiydi. Devlet mülkü, totemi yapýlarla, ilahi yapýlarýn devri olan Mamon’cu tasarruflarla bir kullaným olmanýn kullanýmdý patenti oluþuyla, devletin düzenlediði hem ortaklaþtýran; hem de özel kýlan kullaným olacaktý.

Devlet, yoksulluðu paylaþtýran deðil; çeliþkiyi ortalamaya yaklaþtýrma ortaklýðý ile özel mülkün korunumu ile bir paylaþtýrma olacaktý. Þimdiki paylaþtýrma devletin gücü olmadan olanaksýzdýr. Etnik oluþun it totemdi kültürü üzerinde; uzaya giden sentezin devlet oluþumuna gelen süreçleri görmeyen tarih bilmezlik içindeki devlet, ne ananýn dili, ne etniðin kültürüydü. Devletin dili de halkýn dili deðildi.

Ama devlet seçilmiþ kullarýn (efendilerin) ortaklaþtýramadýðýný; ortaklaþtýrmak istemediði süreçleri ortaklaþtýran bir mana gücü oluþuyla da inþa olmuþtu. Kiþilerin emek eksenli paylaþmasýndan doðan haklarý, kýsmen de olsa kiþilere devlet eliyle, gerçek oluyordu.

Devletin geri besleniþi de: 1-totem meslekli emekleri. 2- Totemi ilahlarla ortaklaþtýran iradenin kararý oluþuyla (bencilliðe hitabýyla) ilahtý daðýlýmý. 3-Ýttifaký toplumun kendi zenginliklerini ittifakýn kendi gruplarý üzerindeki patentiyle, grubun kiþi emekleri üzerine, emek eksenli paylaþtýrmasýný yapacaktý.

Ýttifaklýn olan toplumun zenginlik ve servetini; ayrýcalýklý seçilmiþ birkaç kiþiye Mamon vermiþti. Bu birikmiþ serveti Mamon denen tekil bir iradeye keyfi mal mülk daðýtýlmasý olmuþtu. Ortam mamon’cu tekil takdirle zengin yoksul olma süreçlerine parçalandý.

Yeme, içme, barýnma, savunma, cinsellik, düþünme karar verme gibi bencillikler ekseninde meþruiyet oluþun, meþruiyetlik kaynaðý hiçbir zaman tek ve mutlak olamaz. Ancak her yeni sentezci düðümlerle teklik algýsý ve bu teklik algýsý üzerinde niceleniþle de yeniden çokluk olmak zorundadýr.

Köleci yasalar köle için meþruiyet kaynaðý deðildir. Yasalar bencillikleri saðlayan süreçler oldukça getirileri bencilliði saðlatma yapýþla, ancak meþruiyetlik kaynaðý olurlar. Deðilse adaleti mülkün altýnda koyup ezen, Baalci anlayýþ ve yasalar; egemen sýnýf için meþruiyet iken ezilen sýnýf için meþruiyetsiz oluþtur. Mamon’a varan doðru yol neydi? Takdirle verilmiþ mal mülk oluþun kaderine razý olmak ve bu uðurda yürümekti. Yoksulluðun tanrýsý doðuda Bimbogami, Yunan da Limos oluþla süreçlenecekti.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.