Tarihsel 2
(Bayram Kaya) 25 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Köleci sisteme gelene kadar doðada alçak ayý, salak kertenkele, namussuz maymun, þerefsiz arý, müfteri inek, vicdansýz bir sincap, çok vicdanlý bir kurt gibi en aþýrý uçlar içinde alçalan; en aþýrý uç içinde yükselen veya yalancý olan hemcinslerimiz de yoktu. |
|
Tarihsel 1
(Bayram Kaya) 22 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Okur þunu iyi bilmelidir. Tarih salt geçmiþten oluþan (ibaret) bir olgu ve olay deðildir. Tarih hem olgudur. Hem yaþanandýr. Hem yaþanacak olan olaylardýr. Geçmiþtir. Þimdidir. Her an ile gelecektir.
Tarih, geçen, geçmekte olan ve geçecek olandýr. Tarih yaþayandýr! Ama öyle yaþayandýr ki geçmiþiyle ölmüþ ama bugünde. Bugün ile yaþayan ama sizin dýþýnýzdadýr. Sizin dýþýnýzda hem geçmiþ ile ölmüþ hem þimdi ile doðmuþ hem de az sonrasý için sürekli gebelik ile sürekli doðacak olandýr.
|
|
Anlamak Gerek 71
(Bayram Kaya) 21 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Ýþte tarihsel gerçekliðin seyrediþi olan gerçek hikayesi olan filim burada kopuyordu. Burada El aksiyonu devreye giriyordu. Kolektif birim zamanlý kolektif bir artýk güç donanýmý olmadan, nimetlerden yararlanmak ta (!) ne rýzk vardý. Ne rýzk veren vardý. Bunlar ancak kolektif bir güçle olasýydý. Kolektif hareketin iþ bölüþümü içindeki kolektif birim zamaný size ilk depo enerjiyi vermiþti. |
|
Anlamak Gerek 70
(Bayram Kaya) 21 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Su içindeki balýða yüzmeyi öðrendi deme kavramý olur mu? Ýþte emperyalist süreç içinde emperyalistlerin yeryüzüne duhul etmiþlerdi, Zaten emperyalizmin alemlere sokulmalarýyla bu durum emperyalistlerin alem içinde olmalarýydý. |
|
Anlamak Gerek 69
(Bayram Kaya) 17 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Yýldýzlý göðün gözlem gerçeði olan groteski duygu ve izlenimler Enuma Eliþ anlatýmlarý olan zamanýn içinde, sözcük olarak taným dahi deðildi. Ýnsanlýk baþýnýn üzerinde bulunan göðün, kiþilerde uyandýrdýðý groteski imajlarý kiþilerde oluþmak dýþýnda kiþiler, göðü söylem olarak belirten bir yaklaþýmla deðildiler. |
|
Kültür 2
(Bayram Kaya) 17 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Ýçimizdeki ve dýþýmýzdaki etki alaný birbirine doðru; dýþýn içe, için de dýþa doðru bariyerli bir giriþme belirmesi vardýr. Kültüre gidecek yolda, sosyal oluþa gidecek yolda, kolektif oluþa gidecek yolda bu giriþim ilk belirmedir. |
|
Anlamak Gerek 68
(Bayram Kaya) 16 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Enuma Eliþ te anlatýlan gök söylemini þimdiki söylem gibi uzay zaman diye yorumlarsanýz: yerin ürettiði, göðün ürettiði nimetleri de: yerin göðün nimetleri sizin için, dersiniz. Gülünçlükler de kaçýnýlmaz olurdu. |
|
Kültür 1
(Bayram Kaya) 16 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Çokluk olmadan, birlik veya teklik olasý deðildir. Birlik olmadan da çokluk bilinir deðildir. Biri diðerinin var olaný ve yok olaný olmakla geri baðlaným iliþkisi içinde birbirinin çaðrýlanlarýdýr. |
|
Anlamak Gerek 67
(Bayram Kaya) 15 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Makro dünya içine kuantum dünya uzantýlý etkiler olmalýydý. Bu etkiler mikro dünyadaki gibi ayný anda olmasý gerekip te makro dünyada ayný anda oluþamayan Planck zamanlardý. Ýþte makro dünya içinde olup ta beliremeyen Planck özelliði veremeyen belirip yok olan kontrolsüz zihin devimli imajlar zihin deposu içinde oluþabilir. |
|
Anlamak Gerek 66
(Bayram Kaya) 14 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Her sistemin sabit sayýlan çekim noktalarý vardý. Ortaklaþan av ve avcýlýk gibi iþ bölüþmesi gibi sabit noktalar totem dönemin tekrar eden kendi çevrim eksenlerini oluþuyordu. |
|
Anlamak Gerek 65
(Bayram Kaya) 13 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Avcý toplayýcý ve ittifaký kolektif birim zamanlar içinde doðal ve tekil za-mana ait kiþisi zorluklar, kiþisi kaygýlarýndan olabildikçe arýndýrýlmýþtý. Þimdi ortam kiþiyi, kiþisi zorluklarýndan arýndýrýlabildiði kadar KOLEK-TÝFTÝ. Ve kiþi de kiþisi zorluklarýndan arýndýrýlabildiði kadarla, kolektifti. Kiþiyi zorluklarýndan arýndýrýlabildiði kadarla ortam kiþiye kolektif etkiydi. |
|
Anlamak Gerek 64
(Bayram Kaya) 12 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Köleci sistemle birlikte, kolektif etki içinde basit olmayan ve sistemin paydaþlýðýný kökten sarsan bir yer deðiþtirmeler yapýldý. Kolektif etkiyi veren kiþilerdi. Kiþi, kolektif etki deðildi. Kiþiler baðdaþla olan durumun içindeki bir kiþi, ancak bir kolektif etkiydi. |
|
Biyo Dizel 63
(Bayram Kaya) 11 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Spritüal akým Platon sembolizmiyle anýlacaktý. Spritüaline Platon’un bulduðu bir düþünce deðildi ama spritüaliler olan tüm düþünce Platonla bilinecekti. Platon'un idealar öðretisine göre bu dünya simülasyonlardan ve illüzyonlardan ibaretti. Dünya gölgeler alemiydi. Ýmmanuel Kant bu spritüali neyi "biz rüyanýn rüyasýný görmekteyiz" diye belirtecekti. Rüyamý deðiþtiremiyorum diyecekti. |
|
Anlamak Gerek 62
(Bayram Kaya) 10 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Tarýmcý grup da çoban grubun sorunlarýný anlama ve anlatma baðlamý içinde çoban gruba göre yavaþ olacaktý. Her meslek uðraþýsý ve meslek dili o grup ya da sektör kiþileri üzerinde öznel bir belirlenme olmakla bedensel uzluðu olan bir yetenekti.
|
|
Anlamak Gerek 61
(Bayram Kaya) 9 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Kýsacasý ön ittifaklar üreten iliþki nedeniyle; birisi üreten iliþkinin kendisi olmak üzere sosyal mantýklý ikinci bir giriþme seremonisini, öngörüyordu. Üreten iliþkinin kendisi iradeni, zorunlu, somut ve gerçekçi bir giriþmeydi. Burada sosyal tabanlý ritüelin ikna edici kaynaðý totemi mana anlayýþýydý. Ve totemi hafýzada var olan animizmdi (canlýcýlýktý). |
|
Anlamak Gerek 60
(Bayram Kaya) 8 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Kurban eti yiyen gruplar, kurban veren grubun canýyla kanýyla ruhuyla doluyordu. Karþý grubun caný kaný; kurban etini yiyen gruba geçiyordu. Böylece gruplar can kan kardeþi oluyordular. Ritüelin esasý buydu.
Bu tutum ön ittifakýn sosyal mantýðýydý. Bu mantýk totem mantýðýydý. Ön ittifakýn içine sokulan sosyal mantýklý bu ritüeldi. Bu ritüel ittifak içine sokulan bir totem hukuku olmakla ittifakta da totemi kardeþlik yürürdeydi.
|
|
Anlamak Gerek 59
(Bayram Kaya) 7 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Ýttifak giriþmesiyle ilk kes dile getirilen kýyamet, tufan gibi kavramlarýn bundan öte bir anlamý yoktu. Üreten meslekler nedenle yavaþ yavaþ unutulmaða, terk edilmeðe yüz tutan yamyamlýk ittifak seremonisi içinde taraflarýn ittifakýyla bir kes ve meþru olarak son kes tekrarlanýyordu.
|
|
Anlamak Gerek 58
(Bayram Kaya) 6 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Doðadaki üreme içinde bakýmý yapýlan bir yavru; uf demeden ebeveyni sýrtýmda taþýmalýyým, demenin minneti içinde deðildir. Bakýmdan kesi-len yavru da kimsenin deðildir. Bunun gibi totem alan içinde de týpký doðadaki gibi doðal yol ile doðumlar oluyordu. Kolektif birim zamandan ötürü yavru doðuranýn ve doðurtanýn bakým aitliði olmuyor o yapý aitli-ðinin bakým gözetim ve beslenme aitliði oluyordu. |
|
Anlamak Gerek 57
(Bayram Kaya) 5 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Kýsaca ilk düzenli totem yapýlar içine geçiþte türümüze ait zorunlu olan kimi doðal referanslar totem yapýlar içine eksen, çevrimi oldular.
Ýþin özü iþin bað enerjisi bu temel saðlatmalardý. Sosyal duygudaþlýk, ortak özellikli seçilim yasasý bu iþe katkýndý. Referans eylemleri hýzlan-dýran etkiydi. Zaman zaman ekseni çevrimin zihinsel izahý yerine kon-dular. |
|
Anlamak Gerek 55
(Bayram Kaya) 4 Ocak 2020 |
Felsefe |
| |
Küçük bir grup içinde de sürü salýnýmýyla olunamýyordu. Küçük grup kendi aralarýndaki kendi iliþkileriyleydi. Kendi yaþamlarýný kendi ortak anýlý duygularýyla paylaþýyorlardý. Ortak aný kalýbý üzerindeki anlatým biçimi, dilin belirgin bir iþaretçisiydi. |
|
|
Siz duymasanýz da, kaçak yapýlar; yýkým esnasýnda ses çýkarmýþ mýdýr?
Siz ne kadar az dünya iliþkisiyle inþa olursanýz olunuzdu; elbette bu hal, dünyayý bilme ve anlamadaki sýnýrlanýþýnýz olacaktýr.
Ne var ki inþanýn, enerjiyi bir formdan diðer forma geçiriþiyle evren, bilinir olmaktadýr. Ve yine evrenin bilinmesindeki en temel katký; toplumsal güçtür.
Bir toplumunuz olmasaydý; uçaðý kullanma, ya da bilgisayarý kullanýp kullanmama özgürlüðünüz; uzaya gitme özgürlüðünüz; genetik malzemeyle oynama özgürlüðünüz vs. olur muydu?
Özgürlük kiþi serbestlikleri olmayýp; toplumsal güçle baðýntýlý bir kavramdýr. Kiþisi serbestlikleri olan giyim, gözün çapaðýný ayýklama da, ne sosyal baðýntý, ne toplumsal baðýntý, olmayýþla; özgürlük deðildir.
Laiklik vicdani kanaat serbestliði midir? Eðer öyleyse hoþgörü niye vardýr?
Halksal (sosyal) yapýyla, toplumsal yapý, ayný þey midirler?
Bir Sümer kralý, bir Hitit kralý; bir Mýsýr fravunu; bir Yunan Zeus'u vs. neden kýz kardeþleri olan kiþilerle evlenirlerdi? Sapýk mýydýlar?
Siz gerçekten babanýzýn beþiðini sallayabilir misiniz?
|
|