..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bütün sanatlarda insaný þaþýrtan bir yan vardýr. -Alain
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Politika > Bayram Kaya




17 Mart 2018
Müruru Zaman 3  
Bayram Kaya
Kýsaca doða, sosyo toplum, kolektif güç; kolektif miras; kolektif sahiplik gibi çevresinde salt olanlar; kimsenin olmamakla var bulunanlardýr. Siz bunun içine doðarsýnýz. Siz kendinizi bu temel zorunluluk içinde bulursunuz. Çevredekiler, ortaklaþma ve ortak yararlanýn iliþkisidirler. Toplum sal oluþ bir üreten iliþkidir. Ama enerji saðlama, enerji düzenleme ve enerji kullanma; iþ üretme, iletime yapma, geri baðlanýmla olma gibi sosyo toplumsa süreçler ortaklaþma içinde hücre ve organla benzeþirler.


:AJIB:
Salt Algý
Uzaya gitme koþullarý yoksa olmayan uzay elbisesinin sizin ömür yaþýnýz içinde hiç önemli deðildir. Ve salt oluþ duygusunu veren süreç durumlar içinde uzay elbisesi sizin için salt oluþ arz etmez. Sizin için hiçbir kýymeti yoktur. Eðer uzaya gitme koþullarý ortaya çýkmýþsa, sizin için deðilse de sosyo toplumsa ömrünüz için uzay elbisesi ortaya konur. Sizin ömür yaþýnýz içinde ortaya konan uzay elbisesi yine salt oluþ içermez.

Deme ki kiþi ömrüne göre salt olanla, sosyo toplumsa ömre göre salt olanlar da; bu tür iki adreslerle (bilinirler ile) herkesçe ayný olur. Herkesçe ayný sabite ile bilinir olan davranýþlarýn temelini de, bu iki salt oluþun anlayýþlarý oluþturmaktadýrlar. El, doðal algýyla birleþmesinden önce sosyo toplumsa salt algýnýn ürünüdür. O çaðlarda doðal olan salt algý groteski mana anlayýþý içinde düþünülmelidir.

Kendisinden önce var. Þimdi de var. Kendisinden sonra da var olacak olan salt tasýmý bir çevre içinde kiþinin sabite kýldýðý ölçme deðerlendirme kalýp anlamalarý içinde hem çevresel süreçle vardý hem de sosyo tutum sal anlamalarla vardý.

Sabite kýlýnan bu temel durum, bu haliyle iki durumlu anlamadýr. Bir de kiþinin kendi içine bakýþýn salt oluþu vardýr. Böylece salt oluþ üç durumlu anlamadýr. Salt olan algýsýný kiþi kendisine göre sabit ve salt adresli bir tutumlar giriþmesi oluþturmakla totem yasalarýný da böyle sabit ve adresli ortaya koyar.

Kiþinin bu tür salt oluþa göre kavrayýþlar içinde olduðu bir bölge (çevre) anlayýþý vardýr. Bölge anlaþýlýr ve bilinir olan salt algýdýr. Orta beyin paket programlarý ile beyin sapý faaliyeti sizden önce ve sizinle inþa olmakla saltýk algý verir. Beyin sinir hücrelerinin baðlantýlarýnýn bir bölümü doðumdan üç beþ aya kadar süren zaman içinde baðlantýlarýný oluþurlar.

Bu baðlantýlar doðulan çevrenin ýsý, þekil yapýsý, renk, koku, anlatým dili, karþýlaþýlan yüzlerin þekli, duyulan konuþma ve sesler, ruhsal etkilerle vs. birlikte kavranan baðýntýlarla inþa alanýnýn içine yansýyan tanýyýcý öðrenmeler olmaktadýrlar. Öðrenmemizde de az çok etkileri olan bu durum öðrenme kalýplarýmýzý oluþurlar. Ayný yerin insanlarý bu ortak baðýntý nedenle birbirinin anlatým dilini ve bilinen çevre betimlemeleri içindeki söylem dilini; iyi anlarlar. Sýla özlemi, düþünsel inþa oluþumuzdaki bu salt olanýn algýsýdýr.

Bölge anlayýþý içinde kiþinin kolektif yararlanýþý vardýr. Kolektif savunmasý vardýr. Eþ deyiþle kolektif sahipliðin (vatan ya da bölgeyi savunmanýn) olduðu bölge-vatan denen bu salt alanlarýn içinde; bu kiþi nazarýnda kiþinin avcýlýk, toplayýcýlýk yaptýðý yaþam ile yaþantý aþmasýnýn da bir salt oluþu vardý.

Demek ki ortaklaþa olan salt tutum kiþinin hem kendi dýþýnda. Hem de kendi içindeki ruhsal ve hücrelerin organ; organ el baðlamlý kolektif oluþ bazýnda ortaklaþa olmasýyla kiþinin kendi içindedir. Kiþi salt gibi birçok iç ve dýþ salt tan oluþan bileþkedir. Vücudu müsemma doku ve organlar entegreli görev üzerinde baðýntýlý birliði (vahdeti-tevhidi) oluþurlar. Ortaklaþma yapan akýl da; insanýn hem kendi içindedir. Hem kendi dýþýndadýr. Kendisinden öncedir. Salttýr. Salt algýdýr.

Ýnsan kendi baþýna ikmal olan (tamamlanan-bütünlenen) deðildir. Siz, bütünden gelen parça olmakla sosyo-toplumla ancak bu þekilde bütün gibi davranýyordunuz. Bu da özgürlüktü. Özgürlük kiþisi deðildir. Sosyal ve toplumsal ortaklaþmalarla çokluktur. Çokluðun kendisini ikmali teklik gibi ikmal olabilmektedir. Bu nedenle insan sesini uzayda dinliyor ve insan bu nedenle uçakla uçuyordu. Ýnsan kolektif baðýntýlý çokluðun saðladýðý ikmal edici kullanýmlarla özgür oluyordu.

Ýnsan evrensel oluþta parça da olsa; evrensel oluþu onu bütün gibi davranmaya zorlar. Ama insan da parça olmakla bütün gibi davranamaz. Bu durum týpký denizden alýnan (bütünde alýnan) damlanýn (parçanýn) deniz gibi davranamamasýna benzer.

Bir damla gibi parça olan insanýn, deniz gibi (bütünün kendisi gibi) davranamama özelliðini insan; ortaya korken bu eksikliði, bu ruhsallýðý bir çeþit sosyo toplumuyla tamalar (ikmal eder). Bu tür bütünleþmesi içindeki insan sentezdir. Kolektif ortaklaþma ve kolektifi sahiplik içinde olmayla bütün gibi davranýr. Ortaklaþma sizi bütün gibi davrandýran ilkedir.

Bir anda ortaklaþanlar kadar güç: ortaklaþanlar kadar eylem, ortaklaþanlar kadar zekâ ve bilinçsiniz. Ortaklaþma içinde üretilenler kiþiler üzerinde kullaným olurken; ya da ortaklaþma içinde üretilenler tüketim ve yararlanmaya dönerken, tüketim kiþisel ve özgürlüðüm kullanýmý olmakla size özgürlüktür. Özgürlük ancak bütüne ait davranýþlarýn kiþi davranýþýna dönüþmesiyle olasýdýr. Tek kiþi özgür deðildir. Tek kiþi bütün gibi davranamaz. Eðer insanýn çevresinde sosyo toplum gibi ikmal eden bir Saltý (salt durumu) olmasaydý, insan da asla özgür olamazdý; insan da olamazdý.

Salt doðanýn güdümünde ve beþ baskýsýndan; ikmal edici kolektif sosyo toplumun bütünleþtirmesi içinde kurtuluyordunuz. Kimse olmayan sahiplik deðildir. Nasýl sosyo toplum kimse deðilse ve kimsenin deðilse; kiþi sosyo topluma sahip deðildir. Sosyo toplumun kolektif sahipliði de kimsenin deðildir. Kendisine topluma yabancýlaþmýþ insan saltý (kolektif sahipliði olan salt durunu) kiþilere kaptýran iman içinde olmakla köleleþmiþtir. Salt olan kimsenin olduðu an, salta yabancýlaþýrsýnýz.

Ýþte siz; El anlayýþlý, köleci mantýkla, sizi siz yapan; sizi özgür yapan; sizi insan yapan kolektif saltýn sahipliðini, elinizle tutup sözüm ona kaderce, nasipçe kiþilikler olan Nemrutlara, Ýbrahimlere vererek özgürlükten oluyordunuz. Duaya oturuyordunuz. Salt algýsý içinde kiþi bu durum hep böyledir deme duyuþuyla kesp olur. Salt oluþ algýsý içinde; “ortaklýk eðilimleri” ile de kiþi “ortaklaþma eðilimi” olup ortaklaþmanýn sinerjisi olan fiil veya eylemle siz, üretileni pay (parça) olarak kesp edersiniz.

Bölge sizin koruma, savunma ve geri iletiþimseli hareket yeteneðinizle sýnýrlýdýr. Bölge, av alaný, toplayýcýlýk yaptýðýnýz çevre olmakla saðlatma nesnesi ve saðlatým gücüdür. Saðlatma ekseri kolektif ve salttýr. Üretim hareketi; ortaklaþma üzerinde üretim nesnesi ve üretim gücü gibi ortak iyeliktir. Alan çerçevesinde iþleri eþmenin oluþmasý; süreç içinin temel düzlemli ilk ve salt inþa oluþuydu.
Hep öyleydi denen bölge gibi bir salt oluþ ya da öyle oluþ algýsý içindeki süreçlerle günümüze geliþ tanýmlamasý yurttur. Vatandýr. Ortak sahiplikler yurdun malý, vatan, vatan savunmasý; kamusal alan, kamu hazinesi, kamu mallarý; milletin payidar lýðý, vergidir. Bu gibi birçok süreçler üzerinde salt oluþ algýsý içinde sentezin birlik oluþ baðýntýsýyla paylaþan ortaklýklarý vardýr. Köleci sistemin salt algýsýyla bu düstur çok yamultulacaktý. Bu ortaklýðýn beraberinde; bu birliðin ve bu ortaklýðýn sömürülmesi de köleci salt oluþ içinde olumsuz bir algý edilecekti.

Kâr denen mana kolektif oluþ ilkesinden kopuktur. Kolektif olana yabancýlaþýþla cazibedir. Üreten iliþki demek baþlý baþýna ve kendi kendine bir ortaklaþmadýr. Üreten iliþkiler ilkesine yabancýlaþmýþ kâr gibi ticaret denen aldatan bir sömürü vardýr. Kolektiften kopup, aldatama ve yabancýlaþýþýn sömürüsü içine kâr ve ticaret tuzaðýyla düþülmüþtür. Ortaklýðýn gücü kapitalistlerin sahipliði yapýldý. Sahiplik huzur hakký aldý. Kâr yaptý. Ne demekse ticarette bulundu. Böylece bu tarz kâr ve ticaretle yabancý aþtýrma da salt algý içine girmiþti.

Kolektif entegrasyon elbette takas süreçleri faaliyetinde bulunmasýna da, tekrar yerine konmasý gereken bir enerji harcar. Bu harcanan enerji, üretim hareketi faaliyetli takas iþine mütekabiliyeti bir maliyet karþýlanmasýdýr. Ama hiçbir zaman kâr ve ticari kâr aldatmasý meþruiyetsizliði deðildir.

Takas süreçleri, kâr ve ticaret sömürüsüne dönüþmekle takas üzerinde kâr ticareti salta dönüþmüþtür. Sömürü iliþkisi içinde kolektif mülk, sahiplik adý altýnda kapitalist üzerine yapýþýr. Efendiye afiyet kârýn efendiyle saltýk bir algý eþleþmesi yapýlýr. Kiþi sömürüyü de tarihsel olan bu salt oluþ algýsýyla birlikte anlar. Böylesi bir zihni algý inhasýnýn içindeki kiþi saltý kendisine sömürülmenin de þartlý öðrenmesi yapar.

Kýsaca doða, sosyo toplum, kolektif güç; kolektif miras; kolektif sahiplik gibi çevresinde salt olanlar; kimsenin olmamakla var bulunanlardýr. Siz bunun içine doðarsýnýz. Siz kendinizi bu temel zorunluluk içinde bulursunuz. Çevredekiler, ortaklaþma ve ortak yararlanýn iliþkisidirler. Toplum sal oluþ bir üreten iliþkidir. Ama enerji saðlama, enerji düzenleme ve enerji kullanma; iþ üretme, iletime yapma, geri baðlanýmla olma gibi sosyo toplumsa süreçler ortaklaþma içinde hücre ve organla benzeþirler.

Baþka baþka düzlemler içinde, baþka baþka iþlevlerle sürüp gidenler içinde, bire bir ayný olmasa da benzer doðal ilkeler sürmektedir. Sosyo toplumlar, insanýn organize düzeni hücre, organ, organ el düzeyinde olmakla insanýn kendi içinde olup bitenlerden öðrendiklerini, bu benzeþen salt oluþlarý; benzer yapýlarýn anlaþýlmasý içine götürmelidir. Bu içe bakýþtýr.

Organizma düzlemli ortaklaþan eþgüdüm içinde zorunlu ve salt olanlarýn bir benzerini insanýn kendi dýþýna sermeli. Analiz etmeli. Enerji kullanma, enerji saðlama ve enerji düzenleme temeli bu benzer oluþlar ortaklýk çýkarýmlarýný verir. Ve bu çýkarýmlardan, insanýn dýþýna serdiði anlama konularýndan yansýyan ortak benzerlerin tekrarýný akýl, fikir, deney, düþünce, totemdi yasa gibi süreçlerin içine alýp adresli; senkronlu; özgün eylemler dizgesi oluþturmalýydý.

Bu ve bu gibilerle oluþan salt algýsý; kiþinin oluþmasýnda; kiþinin dünyayý yorumlayýp, yaþanýlamasýndý olmasý üzerinde olumlu katkýlarýnýn olmasý kadar gören göze perspektif kaydýran olumsuzluklarý da olacaktý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn politika kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Müruru Zaman 7

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.