..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Kitabýnýn bir kopyasýný gönderdiðin için saðol. Onu okumakla hiç zaman yitirmeyeceðim. -Moses Hadas
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




9 Eylül 2022
Ýttifaklar Referans Noktasýydýlar 5  
Bayram Kaya
Kardeþi olma gibi sosyolojik baðýntý, öznel iken; sosyolojik baðýntýya konu olan, sosyolojik baðýntýnýn nesnesi ya da sosyolojik olan sosyal olgu (kiþi olgusu, yani kiþiler) nesneldiler.


:BEI:
Þimdi ana konumuz olan ittifaklara geçelim. Ýttifaklarýn gerçekleþmesinde etkili olan “dört özne nesnel nedenler vardýr”. Bunlardan ilki totem alanlý üreten iliþkiydi. Ve “üreten iliþki”, ittifak etmenin “ özne-nesnel temel nedeniydi”.

Ýttifaklarýn gerçekleþmesinde “birinci temel neden” olan asýl grubun kendi üretim iliþkisinin olmasýydý. Grup kendi üretim iliþkisi üzerinde, gruplar arasýna doðru bir uzam ve salýnýmla üretim yapabilen gruplarýn üretim iliþkili referanslarý üzerinde baðýntý ve baðlantý kuracaktý.

Bir grubun üretimini yaptýðý iþ, o grubun totem dönemde “totem mesleði, ittifaklar içinde de ilah mesleðiydi”. Üreten iliþki nedenle elde edilen ürünler de “totem ürünü ya da totem yiyeceðiydi”.

Totem ürünleri üzerindeki giriþen bu baðýntý ve baðlantýlar da gruplar arasýnda gruplarýn birbiri için birbirine karþýlýk bir mütekabil ürünün, sunu deðiþ tokuþunu ortaya koyacaktý.

Artýk gruplar totem ürünlerini salt kendisi için deðil de karþý grup için de üretiyordu. Ve karþý gruba da ayni baðlamda kendisi için ürettiriyorlardý. Önemli olan da, ekonomik deðeri olan da buydu. Buna üretim hareketi deniyordu. Üretim hareketi bu sürecin “nesnel bir ittifak baðýntýsýydý”.

Ýttifaký baðýntýyý ortaya koymanýn ikincisi nedeni bir öznel anlama olan kardeþleþmeydi. Kardeþler olmaydý. Kardeþi olma söylemi “o düzlem içindeki sosyolojik birimin, en temel bað yapýcý anlayýþýydý”. Üçüncüsü öznel baðlam süt emme. Sütünden emmenin manasý, yine bað yapýcý, aiti kýlýcý bir ittifaký anlayýþtý.

Dördüncü öznellik te kardeþlerin birbirine dokunum meþruiyetiyle kiþinin o kardeþlerden doðmuþ olmasýydý. Totem soyundan-totem kardeþinden, ittifakýn ilahi kardeþinden doðmasýydý. Bu son üç öznel bað ittifaký sürecin öznel bir sosyolojik baðýntýsýdýr.

Ýttifakýn öznel nedenleri aslýnda totemdi tabu nedenlerden ileri geliyordu. Totemi anlayýþlar ilk sel ölçekler olup; þimdi de ittifaký yoruma göre deðiþen, dönüþen, biçim alan anlayýþla, ittifaký idraktiler.

Kardeþi olma gibi sosyolojik baðýntý, öznel iken; sosyolojik baðýntýya konu olan, sosyolojik baðýntýnýn nesnesi ya da sosyolojik olan sosyal olgu (kiþi olgusu, yani kiþiler) nesneldiler.

Kardeþi olma, Süt emme ve kardeþler arasý dokunumla doðmanýn öznel ve sübjektif anlayýþ olmasý hem kültürel bir inþa kalýbýdýr. Hem totem dönem içinde içsel vesile nedendir. Totemdik öznel iliþkiler ittifaký baðýntýyý ortaya koyarken de ittifaka dýþtan etki eden, dýþsal bir vesile nedene dönüþeceklerdi.

Nasýl totem iliþkiyi ortaya koyan asýl neden sosyolojik neden olmayýp “ihtiyaçlar hiyerarþisini” grup gücü üzerinde saðlama gibi nesnel bir nedense; yine Ýttifaký kotaran asýl neden de üretim iliþkisidir.

Kiþilerin kendisi gibi kiþinin özne-nesnel olmasý hariç, diðer öznel nedenler olmasa da ittifaký süreç er veya geç; þöyle ya da böyle mutlaka üreten iliþki gibi nesnel ve temel nedenlerle baþlatýrdý.

Günümüzden 12 bin veya 15 bin yýl önce üretim iliþkileri þurada burada tek tek mýsýr patlamasý gibi kesikli sürekli eylemlerle yalýtýma gruplar içinde baþlamýþtý. Civarlardaki totem gruplarýn daha çoðu milada kadar milat sonrasýna kadar bu tür grup içi bir üreten iliþki içine bile girememiþti.

Üreten grup ile üretmeyen barbar grup arasýndaki ezeli kavgacý ölümcül giriþmelerde de deðiþmeler olacaktý. Yani üreten gurubun üretim iliþkisi barbarlara sunma, sunak, kurtulmalýk, kurban, takdim gibi



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.