..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yanlýþ sayýsýz þekillere girebilir, doðru ise yalnýz bir türlü olabilir. -Rouesseau
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




24 Ekim 2022
Ýttifaklar Birer Referans Noktasýydýlar 76  
Bayram Kaya
Ýnançlar, belli bir düþünce ve söylem çevrimi içinde sonu gelmez düþünce çývlamalarýna düþmeden, kendimizi sorgulara kapamaktý. Elbette kýsa bir süreliðine bu da bir yoldu. Fakat kiþisi düþünceyi deðil de kolektif düþünmeyi nadasa alýrsak bu durum da çýkmaz sokak olur.


:BHC:
Ýnanç, belli bir düþünce ve söylem çevrimi içinde sonu gelmez düþünce çývlamalarýna düþmeden, kendimizi sorgulara kapamaktý. Elbette kýsa bir süreliðine bu da bir yoldu. Fakat kiþisi düþünceyi deðil de kolektif düþünmeyi nadasa alýrsak bu durum da çýkmaz sokak olur.

Oysa kiþi kendi inancý içinde kendisini nadasa býraksa bile toplumun akýþý içinde toplum en kötü zaman içinde kendisini nadasa býrakmaz. Nadasa býrakýlan düþünce köleci oluþmanýn sorgulayýcý düþüncelere kendisini kapatma yatkýnlýðýydý.

Kolektif düþünce karmaþýk ve yorulma isteyen bir kavrayýþtý. Kiþi mülk sahibi gibi yalýn ve kolaycý düþünce eksenindeki vaatler içinde güya kendisine pay çýkartýr. Bu vaat dâhilindeki kiþiler, kendi iç seslerinin tamah ve hoþlanýþý ile bencil iþtahlarýnýn peþine düþtüler.

Açlýk, enerji saðlamalý enerji dönüþümü dediðimiz mana duyumudur. Açlýk hayatýn ve türümüzün üzerinde akan gerçekliðiyle bir manadýr. Açlýk kolektif yapýlarýn, kolektif bilincin, kolektif davranýþýyla; kolektif inþa sistemindeki polar baðlanmanýn temelidir.

Bu açlýk temelledir ki çevreden organizma içine ve toplum içine enerji giriþ çýkýþlarý vardýr. Hayat denen özne çevreyi açlýk denen enerji giriþ çýkýþý mana ile anlar. Açlýðýn korunum manasýyla çevresinde giriþir.

Hayatýn enerji saðlama ve enerjiyi harcama iþi yine hayatýn kendi beslenmesine; kendisini savunmasýna, barýnmasýna, neslinin devamý gibi bencilce olan iç yasalarýn korunmasýna doðru akýþ yapar olacaktý.

Enerji saðlayýcý ve enerji düzenini koruyucu olan açlýk dürtüsü kiþilerin eksiðini birbiri üzerinde tamamlatýcý çevrimleriyle açlýk kiþileri, kolektif yasalarýn baðlaþtýrýcý eðimi içine sokacaktý.

Kiþi enerji saðlarken (besin bulup besin tüketirken) enerji harcar. Yine kiþi kendisini savunurken, yavruya bakarken vs. enerji harcar. Bunlar eþ anlý akýþ içinde baþlamasý ve sürmesi gereken süreçlerdir. Bu eþ anlý süreçler tekil kiþi zamanlý akýþ üzerinde kolay kolay gerçekleþemezler

Ýþte kolektif baðdaþtýrýcýlar kiþilerin bu eksiðini birbiri üzerinde yapýlan çevrimlerle tamamlatýr. Kolektif baðdaþtýrýcýlar avcýlarýn savunma iþini koruyucular üzerinde, koruyucularýn beslenme isini de avcýlar üzerinde tamamlatmayý, eþ anlý baþlatan süreçlerdi.

Kolektif baðlaþtýrýcýlar, bileþik süreçleri eþ anlý baþlatan hýzlanmaydý. Cýlýz akan bir su yataðýna orda burada, saðda ve soldaki diðer cýlýz akýþlarý eklediðimizde yeni bir akýþ yeni bir hýz ve yeni bir potansiyel oluþur. Yani akýþ hýzlanýr.

Tek kiþi cýlýz bir akýþtýr. Kolektif baðdaþtýrýcýlarla saðlanan katýlým nedenle tek kiþilik cýlýz akýþ hýzlanmýþtýr. Kolektif baðdaþma içinde enerji saðlama ve enerji tüketimine baðlý kiþinin olasý endiþe kaygýlarý güvenliðe dönüþüyordu. Hem de kiþi kolektif bað içinde enerjiyi saðlama ve enerjiyi tüketme iþini yarýnlar içi de garanti ediyordu.

Açlýk; bir mana algýsýyla deðil, aksine enerji çevrimi gibi beliriþlerdeki somut maddi algýlarýmýzla vardý. Somut algýlý açlýk, maddi inþalarla birlikte ve eþanlý yaþanan bir eylem alanýydý. Açlýk gibi temel ihtiyaçlar hiyerarþisinin birbiri üzerinde somut saðlatmasý olan kolektif alanda da bu somutluk nedenle kolektif bir mana anlayýþý vardý

Açlýk hem deneyseldi. Hem uygulamaydý. Kolektif yapýlarda deneysel ve uygulamalýydý. Bu nedenle kolektif yapýlarýn kolektif çýkarýmlarla yapýlan tasarýmlar kolektif baðdaþtýrma adýna “içince” davranýþtýlar.

Ýþte “içince ya da amaçlý” olan bir kolektif algý deneyimi, groteski anlama gibi fosil kayýt içine yerleþmekle bir anlama anlatým kalýbý olacaktý. Bu kalýp anlayýþ nedenle kiþi "elma insanýn yemesi için" diyen bir içince anlayýþýn içinde olacaktý.

Kolektif yapýlar ihtiyaçlar hiyerarþisi gibi somut çekiciler üzerine yapýlan bindiriþlerin baðdaþmasýydý. Hâlbuki köleci yapý neden dolayý daðýtýldýðý hiç bilinmeyen soyut bir rýzk daðýtma iþiyle, yine bizim için olma gibi köleci bir anlayýþla; inançtý. Oysa içincilik anlayýþý doðada yoktu. Yer bizim için sarsýlmýyordu. Ýçince anlayýþ tasarý yapan kolektif alanýn içinciliðinde doðmuþtu.

Kolektif zekâ; kolektif yaþanmýþ kolektif düþünce deneyimlerden çýkar. Madde ve mana eþ anlý ve birlikte olsalar da kiþi için mana sonradan ortaya konan bir algý ve çýkarýmdýr. Isý içinde yakma, manasý da vardýr.

Ama sobada elimizi yakmadan bu manayý çýkaramayýz. Doða olgu ve olaylarda mana çýkarmaz. Aksine doðada üssel belirimiyle belirsizler yasasý vardýr. Doða gibi evren gibi yasa olan yerde, irade ve için gibi çýkarýmlar olmaz.

Ýçin düþüncesi olan mana ancak üreten toplum içinde vardýr. Ýrade bu üretimden ve üretim gücünden ileri gelir. Yani toplumdan önce ne irade ne içince anlayýþýyla mana düþüncesi yoktu.

Toplum içindeki irade ve çýkarým gücü nedenle mana; kolektif olgu ve kolektif olaylardan önce vardýr. Çünkü kolektifin gücü üretim gücünde de öncedir. Toplum içinde mana tasarýma dönüþmüþtür.

Toplum ilgili kiþileri eliyle manayý olgu ve olaylardan önce öngörü ve içince olarak tasarlar. Toplumdan ileri gelen irade nedenle toplum olgu ve olaydan önce düþündüðü bir tasýmý simüle eder. Veya test eder. Ya da tasarýmýný yapar. Unutmayýn ki tasarým yapmak kolektif yapýlarla var ve tasarým iþi ancak kolektif zamanlý, kolektif yapýyla kesikli süreklilik kazanýr.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.