..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir ülke bağımsız olmadan, bağımsızlık da erdem olmadan ayakta duramaz. -Rousseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




12 Haziran 2023
Totemi Dil 15  
Bayram Kaya
Köleci sistemin en büyük özelliklerinden birisi de sadaka kültürüydü. Sadaka kültürü ne totem dönem içinde ne totem meslekli ittifaklar içinde hiç bilinmeyen bir durumdu. Sadaka köle kişilere eşeğini buldurma hilesiydi. Sadaka kültürü insanı aşağılayan, insanı minnet ve mihnet içine sokucu onur kırıcı bir durumdu. Sadakanın onur kırıcı davranış olması yanında sadaka El 'in inanç figürü olarak emreylediği güzel huy ve hidayet yoluydu!


:BCI:
Kolektif alanın inşası içinde transfer emekler vardı. Kolektif birim zamanlar vardı. Ortak işleyiş ve ortak yararlanımla üretim ve tüketim kaynakları vardı.

Kolektif alan kaynakların ortak yararlanması esası içinde paydaşlı bir kullanım sahipliğiydi. Paydaşlı nedenle kolektif alan zaten paydaşlarıyla kalabalıktı ve hiç yalnızlık bilmiyordu.

Oysa Âdem, yalnızlığın bilinmediği kalabalık ve paydaşlı kolektif alanda ayrıldı. Hem de mal sahibi olarak ayrıldı. Boş alanları da kolektif kapasiteli aklı ve düşüncesiyle işlemek sureti ile mülk edindi.

Ve Âdem kalabalık kolektif alanda kendisine paydaşlar tanımama zihniyetiyle, kendisine mal mülk sahibi benzerler tanımaz olma zihniyetiyle ayrıldı. Mülk sahibi olmanın yalnızlığı içine girdi.

Gelecekteki efendiler El mantığı adı altında kolektif sistem içinde kolektif sisteme " mülk sahibi nam ve söylemi içinde" tuzak kurmuşlardı. Efendiler bu kes bir tuzağı da köleci sistem içinde kurmuşlardı.

Monarşi içindeki tüketip kullanılacak maldan, üretip çalışılacak mülkten yoksun olanların; çalışmasından başka bir şeyleri olmayanların yaşam ümidi de tükenmişti.

İşte yaşam ümidinin tükendiği bu anlama içindeyken efendiler "yoksulların zorunlu çalışıp üreten kolektif bilincine ve kolektif emeğine" talip olarak yoksullara "veli nimet olacaktılar".

Umudun bittiği yerde veli nimet olan efendilerin merhamet, acıma, bağış, ihsan, himmet, cömert gibi söylemleri "umut var olmanın tuzağı" olarak kölelere kurmuş kurnazlıklardı.

Bir başka tuzak da yine efendilerin insana kolektif paydaşlığını ve kolektif payını kaybetmeleri sonrasında yaşanmıştı. Mülksüzlerin elinde kalan son kırıntılar, sahibi olunan eşek misaliydi.

El kişiye "önce eşeğini kaybettiriyordu (işsizliğini sağlıyordu). Sonra da El velinimeti olarak ona iş verip kişiye işini, eşeğini bulmanın sevinmesini sağlıyordu.

İşte El 'in kaybettirilen eşeği veya işi, velinimet olma sıfatı üzerinde kaybedileni yeniden buldurması bir tuzaktı.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 2
Ölçü 1
Ölçü 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 4
Ölçü 3
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.