..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Edebiyat yaþamýn öncüsüdür, onu öykünmez, ona istediði biçimi verir. -Oscar Wilde
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Sinema ve Televizyon > nihat




24 Aralýk 2003
Gerilimin Adresi Deðiþti  
kalbinizi saðlam tutun!

nihat


Dünyanýn her yerinde korkuyla yüzleþen ve korkuyu yerleþtiren ABD’nin gerektiðinde resmi sýfatýný da taþýyan sinemasý Hollywood, Halka’nýn ardýndan Karanlýk Sularda ile karþý karþýya kaldý.


:BEAE:
Geçmiþe özlem duyarken, biraz daha fazla yaþamak için çýrpýndýðýmýz anlarla karþý karþýya geliriz. Köyden kente geçiþin, kiþisel özelliklerin toplumsal dönüþümle harmanlanmasý insanda bir duraksama meydana getirir. Belki bunu uzun uzadýya düþünmez de sinema diliyle söylersek flaþbekle hatýrlayýp geçiveririz. Modernitenin, teknolojinin, büyük binalarýn, az alana çok þey sýðdýrmanýn, kendi haklarýnýn farkýnda olmanýn, yaþadýðýmýz toplumla uyumlu olmanýn gerektirdiði sorumluklular bizim bilincimizi yeniden dizayn ederken hemþehriler ya da eski dostlarla bir araya gelindiðinde veya genç nesle anlatýlanlar bir iþe yaramadýðýnda eski hatýrlanýr ve ‘geçmiþ’ güzellikler yad edilir.
Daima ilerlemek zorunda olan medeniyetlerin en küçük taþýyýcýlarý olan insanlar, büyük iþler peþinde koþarken küçük gibi gördükleri önemli iþleri de bir kenara itmekten çekinmezler. Çiçeðin, böceðin, yeþilin sesinin kýsýlmasý bu yüzdendir, bülbül onun için terk etmiþtir bu diyarlarý. Köyünün güzelliklerini anarak þehre ýsýnmaya çalýþanlar fark ederler durumu ve gözler nemlenir…
Þöyle bir geçmiþe döndüðünüzde ‘nerde o eski…’ yakýnmalarýnýzdan biraz uzaklaþýp korkularýnýzla yüzleþin desem, zihninizin kör noktalarýna sakladýðýnýz korkularý çýkarýr mýsýnýz orta yere. Elektriðin olmadýðý, uzun kýþ gecelerinin ancak masallarla, cenklerle, hikayelerle, anýlarla ýsýnabildiði fi tarihlerden bugüne sadece torunlara emanet edilemeyecek kadar unutulmuþ bölük pörçük düþler kaldý. Genellikle dað baþlarý, karanlýk yerler, mezarlýklar bir korku unsuru taþýr yüreklere eðer þehirden uzaktaysanýz. Ýþ, aþ deyip yollara düþtüyseniz büyük þehirlerin metropol kabuslarýna uyanmak zorunda olduðunuzu bilmeniz gerekir.
Bütün bunlar, insaný düþündüren ve bir an sonra unutuluveren korkular. Bunun daha büyük boyutlara taþýnmýþ gülyabanisi ise dönem dönem ortaya çýkar ve istikrar adýna sürüldüðü meydandan istikrarý alarak çekiliverir. Bu öcünün ismi deðiþiklik arzedebilir. Bizim toplumumuzda korkularýn bir travmaya sebebiyet vermemesi, biraz güçlü baðlara biraz da hayata tutunmaya çalýþan insanlarýmýzýn tevekkül etmelerine baðlý. Peki bu toplumun çok da uzaðýnda durmayan, yýlda sekiz dokuzla sýnýrlý kalsa da çekilen filmlerinde korkunun yeri var mý? Aslýna bakarsanýz pek yok. Ýþe kitabi yönden bakalým orada da devamý gelen, yenileri yazýlan eserler az. Peki nasýl oluyor da sürekli üretilen korku araçlarýna raðmen, korku gelip geçici bir duygu olarak görülüp kabullenilmiyor? Ya da bu korkusuz halimiz ‘bize bir þey olmaz’ diyen dillerimiz bir karmaþa karþýsýna çýktýðýnda hangi görüþe dayanacaktýr?
Bütün bu sorular cevaplanmayý bekleyedursun Hollywood sinemasýnýn bilinçaltlarýna servis ettiði korku ve gerilim artýk miadýný doldurmak üzere. Sinemayla gerçeðin, akla karanýn boy ölçüþebildiði bu bol simülasyonlu dönemde tedirgin edici, insaný kendi gerçekliðinden koparýcý uç örnekler pek konulmuyor ortaya. Çünkü uç gibi görünen örnekler yeterince doðallaþtý ve insanlarýn sanalla bütünleþmesi Matriks gibi bir fenomeni bile yeni bir felsefi akým haline getirip tartýþtýrabildi. ABD’nin yeterince korku ve gerilimle haþýr neþir olmasý, sinemada üretilen yeni filmleri de zora sokuyor. Panik Odasý adlý filmi izleyenler hatýrlarlar, ABD’li zenginler bu filmden sonra evlerine güvenlik kameralarýyla donatýlan, tehlikeye karþý korunaklý panik odalarý yaptýrmaya baþladýlar. George Clooney gibi bir aktörün de ayný yöntemi izleyip kendini panik durumlara düþürmesine bakýlýrsa, korku bir film boyutlarýný çoktan aþmýþ durumda. Dünyanýn her yerinde korkuyla yüzleþen ve korkuyu yerleþtiren ABD’nin gerektiðinde resmi sýfatýný da taþýyan sinemasý Hollywood, Halka’nýn ardýndan Karanlýk Sularda ile karþý karþýya kaldý. Evet, artýk ustalýk iþi filmlerin bir kaynaðý daha var o da Japon sinemasý. Ortaya konulan filmler, bir çýrpýda izlenip unutulabilecek örnekler deðil. Etkisi uzun sürecek bir korku kuþaðý oluþuyor. Hollywood’un yalnýzca yeni versiyonlarýný çekmekle yetineceðini sandýðýmýz bu yeni dönemin en þiddetli sarsýntýsý Halka ve Karanlýk Sular ile gerçekleþti.
Amerika ve Avrupa’yý etki altýna alabilen trendin en iyi örneði ülkemiz sinemalarýnda gösterime girdi. Filme gitmeden önce gerilim dozajýna karþý hazýrlýklý olmanýzý öneririm. Hayýr, hayýr sizi korkutmak için bir sürü numara çekmiyor yönetmen. Sizi ucu açýk, yorumlarýnýzda özgür býrakan bir geliþimle hikayenin sonuna kadar gidiyor. “Ring / Halka” filmiyle korku sinemasýnýn kurallarýný yeniden yazan ve bu türün piri olduðunu herkese ispatlayan Nakata, uluslararasý festivallerde birçok ödül almýþ filmi “Karanlýk Sular”da da benzer formülleri uygulayýp, mide bulandýrýcý görsel efektlere baþvurmaksýzýn hedefi yine onikiden vuruyor.
Beþ yaþýndaki kýzýnýn velayetini almak için mücadele veren Yoshimi, bir yandan iþ ararken, yeni bir baþlangýç yapmak üzere, izbe ve karanlýk bir apartman dairesine yerleþir. Anne ve kýz, bir süre sonra, dairenin tavanýndan ve duvarlarýndan sýzmaya baþlayan çamurumsu sular ve gizemli bir þekilde ortadan kaybolan küçük bir kýza ait kýrmýzý bir çantanýn belli belirsiz durumlarda karþýlarýna çýkmasý gibi esrarengiz durumlarla karþýlaþmaya baþlarlar.
Yoshimi, çaresizce bu garip durumlar ile baþetmeye çalýþýrken, gizemli olaylarýn altýnda yatan gerçekle yüzleþince, içinde bulunduðu dehþetengiz durumdan kurtulmak uðruna  hayati önem taþýyan bir karar vermek zorunda kalýr.
Karanlýk Sularda, eþinden ayrýlmýþ, küçük kýzýnýn kendisinden alýnmamasý için mücadele eden, bir yandan da yeni bir iþe girebilmek için mücadele veren bir annenin yaþadýðý esrarengiz olaylar karþýsýnda  zor seçimini ele alýyor. Büyük bir yayýnevinde çalýþýrken tashihini yaptýðý kitaplarýn etkisiyle günlerce uykusuz kalan ve hayaller gören Yoshimi, kýzýnýn yanýnda kalmasý için mahkemede verdiði mücadele, geçmiþte yaþadýðý hayallerin bilinmesi yüzünden zora girer. Taþýndýðý izbe ve kullanýlamaz hale gelen apartmanýn iç korkutucu, insaný geren görüntüsüne bir de geçmiþte kaybolmuþ bir kýzýn hayaleti eklenince durum iyice çýkmaza girer. Bir yandan kýzýný hayalet kýzdan korumak, öte yandan da olayý iyice anlamak için çýrpýnan Yoshimi, kýzýnýn ana okulunda kaybolan kýzýn saldýrýsýna uðramasýndan, evin üst katýný su basmasýndan sonra baþka bir eve taþýnmaya kara verir. Avukatý eðer evden çýkarsa kýzýnýn kendisine verilmeme riski olduðunu söyler. Yoshimi bütün baþýna gelenlere çaresizce karþý koymaya çalýþýrken kaybolan küçük kýzýn annesi olma tercihiyle baþ etmek zorundadýr. Küçük kýzýný mý kendini mi feda edecektir anne? Bunu izleyiciler filmden çýkarken zaten cevaplayabilecekler.
Filmin yönetmeni Hideo Nakata, 19 Haziran 1961’de Japonya’nýn Okayama þehrinde doðdu. Tokyo Üniversitesi Gazetecilik bölümünü bitirdikten sonra Nikkatsu Stüdyolarý’nda kariyerine baþladý. Nakata, bu dönemde bir korku filmi yönetmeni olmak gibi herhangi bir amaç gütmeksizin, yedi yýl boyunca, film endüstrisi hakkýnda kendisine bütün bildiklerini saðlayan Masaru Konuma, Hiroyuko Nasu ve Yoichi Sai gibi yönetmenlere asistanlýk yaptý.
1992 yýlýnda, görüntü yönetmenliðini de kendisinin üstlendiði televizyon filmi “God’s Hand” den sonra 1996 yýlýnda “Ghost Actress” adlý ilk sinema filmini çekti. Bu filmin baþarýsý kendisine uluslararasý bir ün kazandýran  “RINGU” / “HALKA” projesini gerçekleþtirmek için gerekli finansmaný saðladý, ve Japonlarýn Stephen King’i olarak adlandýrýlan, “Ringu”nun yazarý Suzuki Koji, Nakata’nýn ilk filmini gördükten sonra yönetmenle baðlantý kurmasýyla birlikte, ikili þimdiden bir kült film olan “HALKA” filmini sinema tarihine kazandýrdýlar.
Nakata, daha sonra bu filmin devamý olarak çektiði “RINGU 2” ve “The Sleeping Bride” gibi korku filmlerinin yaný sýra romantik-macera gibi farklý türlerde de filmler üretti.  “Karanlýk Sular” / “Dark Water”, yönetmenin stüdyodan ayrýldýktan sonra çektiði ilk filmi.
Korku ve gerilimin adresi deðiþiyor mu deðiþmiyor mu Karanlýk Sular’yý izlediðinizde bir fikre varacaksýnýz. Bana filmde ilginç gelen bir nokta daha var. Tanrýkent filminde göçmenler için kurulan yeni yerleþim yerleri altyapý ve ihmal yüzünden çetelerin doðmasýný anlatýyordu. Karanlýk Sular’da ise terkedilmiþ ya da terk edilmek üzere olan binalarýn çabucak karanlýða teslim edildiðini görüyoruz. Yýllar sonra, büyük gerilim yaþayan ve annesinin tercihiyle ortada kalan küçük kýz apartmana döndüðünde iyice harabe halini almýþ evlerin uzaktan görüntüsüne odaklanýr kamera. Adeta bu görüntü filmin karanlýk boyutunu simgeler. Yönetmen Karanlýk Sular’da hem küçük kýzýn düþüp boðulduðu deponun gizemini, hem de apartmanýn bu gizeme ortaklýðýný ortaya koyuyor.Japon sinemasýnýn yeni sürprizi Hideo Nakata olsa gerek. Baksanýza fantastik bir türden iyice korku dolu tünellere giren sinemanýn korkuya ve gerilime bakýþý yavaþ yavaþ deðiþiyor, modern dünyanýn bilincine uzaklardan bir selam yollanýyor. Filmi izlerken kalbinizi saðlam tutun, ne olur, ne olur!



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn sinema ve televizyon kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Adaletin Emrinde Bir Komutan Selahaddin Eyyubi
Büyük Ýskender"in "Erken Yaþlanan" Hayali
Türk Sinemasýna Yapýlan Büyü Bozulacak mý?
Türk Sinemasýnýn Rüzgârý Sensin
Beyaz Sinema Rüzgâr mý Bekliyor?
Dünyayý ne kurtaracak?
Iþýn kýlýçlarýnýn gölgesinde
Matrix neyi kaybetti?
diziler kimi anlatýr
Gözyaþýmdan tut kaldýr beni

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Adýný Unutum Þimdi
Siz emredersiniz, biz de ölürüz, deðil mi efendim?

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Haksýzlýk etmemeliyim þairlere [Þiir]
bir gün bir þey olacak [Þiir]
karagümrükte bir türbe yaný [Þiir]
Dünya Sahnesinde Bitmeyen Oyun [Deneme]
Özgürlüðün bir bedeli var! [Ýnceleme]
"Bu Ülkede Kültür Mü Kaldý Lan!" [Ýnceleme]
“Aradan çekil’ diye baðýran kim? [Ýnceleme]


nihat kimdir?

istanbulluyum. yaþarken yazmak nasýl bir þey keþfetmeye çalýþýyorum, inanýlmaz güzel ve bir o kadar da acýlarla dolu.


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © nihat, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.