"Bir kitabýn kaderi okuyanýn zekasýna baðlýdýr." -Latin Atasözü |
|
||||||||||
|
TCDD, Ýskenderun – Toprakkale arasýnda yol yenileme çalýþmalarý yapýlacaðý gerekçesiyle, Ýskenderun - Adana yolcu tren seferlerini 18. 02. 2008 tarihinden itibaren geçici olarak kaldýrdý. Þimdilerde Ýskenderun’dan Adana’ya trenle yolculuk yapýlmýyor. Görünen o ki, yaklaþýk yüz yýldýr yapýlan bu tren seferleri 2008 yýlýnda böylece sonlandýrýlmýþ oldu. Bu durum Ýskenderun için büyük bir kayýp olmuþtur. Tren yolunun insan taþýmacýlýðýna kapatýlmasý öyle tepki de çekmemiþtir. Çünkü o yolu genelde ekonomik durumu iyi olmayan, dar gelirli vatandaþlar tercih etmekteydi. Nasýl geçmiþ yýllarda Ýskenderun’dan Ýstanbul’a yapýlan vapurla yolculuklar unutulduysa bu tren yolculuðu da gelecekte pek hatýrlanmayacaktýr. Ben de birkaç defa trenle Adana’ya trenle yolculuk yapmýþtým. Saatlerce süren yolculuk beni hiç de rahatsýz etmemiþti. Bu yolculuklar hafýzamda hoþ bir aný olarak yerlerini aldý.. Ýskenderun’dan deniz kenarýný arþýnlayarak Toprakkale’ye varan demiryolu, Amanos’larýn ayaðý altýndan geçer. Bu seyahat topraðý kucaklayarak ve doða ile sarmaþ dolaþ sürdürüldüðü için, sürenin uzunluðu ve kýsalýðý da hiç de rahatsýz edici bir ortam yaratmaz. Cumhuriyetin ilk on yýlýnda(1923 – 1933) memleket çelik aðlarla örülmüþ; 2000 kilometre satýn alýnmýþ, 2000 kilometre de yeni demiryolu yapýlmýþtýr. Cumhuriyet’in kazanýmlarý birer birer elden çýkarýlmýþtýr. Atatürkçü düþünceye sahip insanlar býrakýnýz elden çýkarýlmayý, devletleþtirmeyi hep savunagelmiþtir. Ancak son elli yýlda, adamakýllý yönetime gelemediklerinden, bu düþünceler havanda su dövmenin ötesine gidememiþtir. Güzel ve faydalý düþünceler de hiç kâale alýnmamýþtýr. Sadece demiryollarý deðil, havayollarý, limanlar ve benzeri kamu iktisadi teþekkülleri böylece ayný akýbete uðramamaktan kurtulamamýþtýr. Ýþte kriz kendisini hissettirmeye baþladý, yoksulluk yavaþ yavaþ bütün katmanlarý abluka altýna almaya baþladý. Lüks tüketime alýþtýk, artýk cep telefonsuz, televizyonsuz, kredi kartsýz, otomobilsiz, hatta yazlýksýz yapamýyoruz. Tüketmeyi çok seviyoruz, üretmeyi deðil. Anlatýlanlar doðru çýkarsa bizleri iyi günler beklemiyor. Belli standartlara göre yaþamaya alýþan insanlar, o standartlarýn altýnda yaþamaya baþladýklarýnda sosyal ve bireysel sorunlar yaþayacaklarý aþikardýr. Bununla ilgili olarak olabilecek sosyal yarýlmalarýn önüne geçebilmek için gerekli tedbirleri almak devletin görevleri arasýndadýr. Ýþsizlik, avarelik ve boþgezerlik adýna ne denirse densin insanýn en büyük düþmanýdýr ve bütün kötülüklerin anasýdýr. Biz buna çok da hazýr deðiliz toplum olarak. 1950’den sonra demiryollarýna gereken önem verilmemiþtir.. Yeni demiryollarý yapýlmadýðý gibi, pek çok demiryolu da iþlevsiz hale getirilmiþtir. Zamanla da bu demiryollarý tamamen ortadan kaldýrýlmýþtýr. Tren yollarý bir ülkenin uygarlýk ölçüsüdür. Çok lüks otomobiller bir ülkenin geliþmiþliðini deðil, dýþa olan baðýmlýlýðýný gösterir. Demiryollarý ise bulunduðu ülkenin özsermayesinin çapýný ve baðýmsýzlýðýný ortaya koyar. Baðýmsýz bir ülkenin savunmasýný da milli varlýklarý güçlendirir. Halkýmýz trene, demiryoluna hep önem vermiþdir. Türküler yakmýþ, maniler dizmiþ, bilmeceler efsaneler yaratmýþtýr. Ne yazýk ki, ona bir siyasi simge giydiren düþünce sahibi iktidarlarca gereken seviyeye gelemediði gibi mevcut halleri dahi korunamamýþtýr. Nasýl ki düne ait ne varsa ortadan kaldýrýldýðý veya söndürüldüðü gibi… Bir ülkenin doðal kaynaklarý elbette önemlidir, ancak topraðý bir dantel gibi süsleyen yollar, limanlar, garlar, havaalanlarý ve fabrikalarý, tarihi ve turistik tüm yapý ve tesisler de göz ardý edilemez. Ýþte Ýskenderun… ne çok tarihi yapýlar var görmezden gelinen, oysa onlarsýz bir kent, beton yýðýnýndan öte bir anlam ifade etmez. Geçmiþimizle övünmek kuru laflarla olmaz; düne sahip çýkmakla, saygý duymakla, onu korumakla, bakýmýný yapmakla yarýnlara taþýmakla olur. Yüzyýllar boyunca oluþan doðal oluþumlar, emek / makine gücüyle deðiþtirmek mümkündür. Ancak kendisine karþý yapýlan hatalarý doða affetmez . 23 Aralýk 2008 Tarihi, doðal, turistik ve bunun ötesinde zengin bir kültürel, inanç ve düþünce güzelliklerine sahip Ýskenderun; adýný ne þekilde duyuruyor ülkemiz kamuoyuna; bu, bilinen bir gerçek. Akdeniz’in doðusunda yer alan Ýskenderun sayýsýz kültüre, uygarlýða beþiklik etmiþ bir konuma sahiptir. Mazide kalmýþ kültürlerin mükemmel bir sentezi olan Ýskenderun, kültürel yapýsý ile eþine az rastlanýr bir konuma da sahiptir. Ýçinde bulunduðu coðrafya, yaþadýðý tarih stratejik özellikleri ile hep güncel kalmýþtýr. O’nu besleyen damarlardan önce denizyollarý þimdilerde de demiryollarý bir þekilde yolcu taþýmacýlýðýndan uzaklaþýrsa büyük bir kayýp olacaktýr. …
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © kemal düz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |