..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yaþam baþlangýcý olmayan bir yolculuktur. -Victor Hugo
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Yaþam > kemal düz




23 Haziran 2011
Sinemanýn En Figüraný  
kemal düz
100-150 filmde en küçük roller de yer almýþ. filmlerde aðzýný açýp da konuþmamýþ veya bir veya iki kelime ancak söyleyebilmiþ. figüran figüranlýðý yapmýþ. filmlerde istenmeyen, nefret edilen, dikkati çekmeyen kiþileri canlandýrmýþ. hep dayak yiyen, kýzýlan baðýrýlýp çaðýrýlan kiþileri canlandýrmýþ...


:BHBJ:
SÝNEMANIN EN FÝGÜRANI

Kemal Düz
E-posta: kemaldz@hotmail.com

…dünya da herkesin bir öyküsü vardýr.
“Eski bir tapýnak yazýsý”


Her hafta istinasýz birkaç defa iþyerimin önünden geçiyordu. Eþim bir gün bana bu kiþinin, eskiden filmlerde figüranlýk yapmýþ olduðunu, komþulardan duyduðunu söyledi. Yine bir gün kaldýrýmda, aðýr aðýr iki elinde iki çuval yürüyordu. Peþi sýra gittim. Durdurdum, ‘Merhaba’ dedim. “Þurada dükkaným var, buyurun beþ dakika oturalým, dinlenin, sohbet edelim, çay içelim.” Önce reddetti. “Ne alacaksan burada; çuvalýn içinde, seç beðen al ” dedi. “Konuþacak ne var ki.” dedi. Adýný sordum söylemek istemedi. Ýkna ettim. Ýþyerime geldi. Elinde ki çuvallarý indirdi. Bir saat kadar sohbet ettik. “Daha siftah etmedim.” dedi. Çuvallarda ne var, ne satýyorsun? dedim. Hýzlý hýzlý çuvallarý açtý. Bir konfeksiyoncu titizliðiyle bir bir gösterdi. Ýki çuvaldan birinin içinde, eski ayakkabýlar, terlikler, diðer çuvalda; eski ceketler, pantolonlar, gömlekler vardý. Eski ayakkabýlarý, topluyor, tamircide onartýyor, eski elbiseleri yýkýyor, ütülüyor sonra satýþa çýkarýyormuþ. “Burada ki Belediye satýþ yapmamýza izin vermiyor. Antakya daha iyi.” dedi.
Ayaðýnda þalvar, üstünde bol bir tiþört vardý. Az sakallýydý. “Eskiden filmlerde oynamýþsýn.” dedim. Sinemayý, filmleri ne zaman, ne kadar oynadýðýna dair sorular sordum. Kýsa keserek, “Boþ ver.” dedi. Konuyu deðiþtirdim. O da devam etti. Antakyalý olduðunu, 50 yýl önce de Ýskenderun’a çalýþmaya geldiðini mýrýldandý. Adý: Cevat Bulut’muþ. 77 yaþýndaymýþ. Okur yazarlýðý yokmuþ. Askerliðini yaptýktan sonra, Ýskenderun’a dönmüþ. Bir kýz sevmiþ, ailesinden istemiþ. Anasý babasý yok, fakir diye kýzý vermemiþler. O da almýþ baþýný ( tarihini tam hatýrlayamýyor, muhtemelen 1960’lý yýllarýn sonlarýnda) Ýstanbul’a gitmiþ. Ýstanbul’a varmýþ, iþ bulabilmek için amele pazarýný arýyormuþ. Birine sormuþ. O da “Ýþte burasý” demiþ. Burasý Melek Sokakmýþ. Bir kahve imiþ gösterilen yer. Girmiþ oturmuþ. Bir adam gelmiþ. Sen, sen, sen… diyerek, kendisi dahil, 15 kiþiyi seçmiþ. Arabaya binmiþler. Bir yere gelince, indirilmiþler. Bilmediði tanýmadýðý insanlarýn içinde ne yapacaðýný bilemiyormuþ. Sonra, eline bir kýlýç vermiþler; ‘Salla’ demiþler. Karþýsýnda bir adam varmýþ. “Olmaz, ben bu adamý sinemada gördüm” demiþ. Olsun “Sen salla’ demiþler. Kararsýz bir þekilde beklerken. ”50 metre filmi boþuna harcadýn” diyerek kýzmýþlar. Böyle baþlamýþ filmlerde oynamaya. O günden sonra hep o kahveye gitmiþ, oradan onu almýþlar, yevmiyesi bazen 50 lira bazen daha çok bazen daha az hep çalýþmýþ. 100-150 filmde en küçük roller de yer almýþ. Setçilik de yapmýþ. Filmlerde aðzýný açýp da konuþmamýþ veya bir veya iki kelime ancak söyleyebilmiþ. Figüran figüranlýðý yapmýþ. Ýstenmeyen, nefret edilen, dikkati çekmeyen, hep dayak yiyen, kýzýlan baðýrýlýp çaðýrýlan kiþileri canlandýrmýþ. Tarihi filmlerde hep kýlýç sallamýþ. Hiçbir afiþ de adýna yer vermemiþler. Hiçbir film de adý geçmemiþ. Hakim, aþçý, papaz, rahip, bekçi, gardiyan, muhtar, çoban, düþman askeri gibi roller de oynamýþ. Bir gün, Cüneyt Arkýn’ýn Kadýköy’deki muayenehanesini temizlemiþ. Cüneyt Arkýn kendisine 300 lira vermiþ. Sinemada yevmiye olarak 70 lira alýyormuþ. Ayhan Iþýk, Yýlmaz Güney, Gülþen Bubikoðlu, Hülya Koçyiðit, Türkan Þoray, Cüneyt Arkýn, Hayati Hamzaoðlu ve pek çok sanatçýnýn filminde oynamýþ. Filmler de hep çok küçük rollerde yer almýþ. Rejisör Atýf Yýlmaz’ýn yanýnda, getir- götür iþlerinde çalýþmýþ. Yýlmaz Güney’in Yumurtalýk’ta savcýyý öldürdüðünde oradaymýþ. Olaya þahit olmuþ. Türkan Þoray’ýn çok yetenekli bir sanatçý olduðunu, Rüçhan Adlý’nýn, film yapýmcýlarýyla tanýþtýrdýðýný söylüyor. Ayhan Iþýk’a söylediði “Þöhret, para demektir” sözünü hiç unutmamýþ. Kadir Ýnanýr’ý Ayhan Iþýk’ýn yetiþtirdiðini söylüyor. Sinemaya küsmüþ. Sana kimse yardýmcý olmadý mý? diyorum. “Hayýr” diyor kimseden fayda yok. Bu yüzden Ýstanbul’u býrakýp Ýskenderun’a dönmüþ. Kimse beni dinlemedi.” Kendisine hiç kimsenin sahip çýkmadýðýný, sahip çýkmayýnca bu hale düþtüðünü sýk sýk dile getiriyor. Ýrfan Atasoy’la ayný yýllarda Ýstanbul’a gitmiþler. Ona ailesi yardýmcý olmuþ. Ýrfan filmin sahibi Ýrfan Atasoy kendisi gibi Antakyalýymýþ. “Bana hiç bir faydasý olmadý” diyerek üzüntülerini belirtiyor. “Ýþim de yok, kimseden de fayda yok.” diyor. Ýki elinde iki çuval. Ýçindekileri gösteriyor. Birinde eski elbiseler, birinde eski ayakkabýlar. Sanayide, sebze pazarýnda satýyormuþ. Asi dizisi çekilirken Antakya’ya gitmiþ. Günlük olarak çok az para teklif etmiþler, kabul etmemiþ. “Kulaðýmýzdan tutanýmýz yok.” derken, çaresizliðini de ortaya koyuyor. Eþi için; “O fukara ben fukara.” diyor. Gürsel Mahallesinde oturuyormuþ, yakýn zaman önce Nergizlik köyüne taþýnmýþ. Eþi ve bir oðluyla birlikte kirada oturuyormuþ. Oðlu fayans ustasýymýþ. Onunda iþi yokmuþ. Ne ana gördük ne baba diyor. Sosyal güvencen var mý dediðimde; yeþil kartý olduðunu, üç ayda bir 300 lira devletten maaþ aldýðýný söylüyor. “Yeter artýk ben gideyim.” dedikten sonra kalkýyor. Çuvalýndakileri son bir kere daha gösteriyor. Telefon numarasýný istiyoruz. “Yok”.diyerek yoluna devam ediyor…. Ýskenderun, 20 Haziran 2011


.Eleþtiriler & Yorumlar

:: Bu zaat hayatýný oynamýþ
Gönderen: Mehmet Ali Özler / ,
23 Haziran 2011
Bu zaat her kimse oynadýðý flimlerde hep kendi hayatýný oynamýþ. Yani figuranlýk. Yazýnýza gelince: Daha uzun ve daha detaylý olabilirdi. Sadece bilinen artis isimlerinden ziyade bu zaatýn bulunmuþ olduðu o zamanki iþ ortamýndan yazmak daha enterasan olurdu. Nasýllardý o insanlar ve bu zaata hangi anlamda iyi davranmadýlar veya destekçi olmadýlar. Veya kimlere ne diye ve neden destekçi olurlardý, gibi... Saygýlarýmla




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn yaþam kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Nusayriler de Enterasan Bir Tütün Söylencesi
Sessiz Ada/m
Ýskenderun Kültür Sanat Þenliði Sonuç Bildirgesi
"Dünyanýn En Masum Yayýncýsý"
Atalarýmýz ve Kültür Sanatýn Geleceði
Senin Kadar Yorgunum, Beþir Fuad
Þu Yazar Milleti
Ayaþ Ýzlenimleri
Burhan Günel Aramýzdan Ayrýldý

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Anýlarda Ýskenderun: Cem Erman ve Hikayet-i Zeki Müren
Genç Bir Yazar ile Söyleþi: Murat Kömür
Bir Dönem Soðukoluk ve Hatay
Koranavirüsle Nasýl Mücadele Ettik
Bir Paçavra Hastalýðý: Koronavirüs
Krishnamurti ile Kendini Tanýma Sanatý
Trene Özlem: Ýskenderun'dan"dan Adana'ya" Yolculuk
Payas'ta Tarih Tarihte Payas
Divan Edebiyatýnýn En Güzel Þairi
Sokakta Sanat: Ýskenderun Kültür Sanat Þenliði

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Nevruz Uður [Þiir]
Aybastýlý Þair Ýzzet Haznedar [Þiir]
Münzevi Bir Osmanlý [Þiir]
Çukurova'nýn Ýki Yiðit Sesi: [Þiir]
[Þiir]
Þiirin Hatayý [Þiir]
Düþüyorum Tut Elimden - Selma Sayar [Öykü]
Bir Öykücümüzden Bir Öykümüz Var [Öykü]
Aybastýlý Bir Feylesof: Refik Güley [Roman]
Ýskenderun'da Kitapçý Olmak [Eleþtiri]


kemal düz kimdir?

edebiyat sanat, tarih, kültür ve folklora karþý ilgim var. yerel bir gazetede kültür sanat yazýlarý yazýyorum.

Etkilendiði Yazarlar:
engin geçtan, edip cansever, tevfik fikret v.b.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © kemal düz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.