Bir gün karþýma biri çýkacak ve bana: "Herþey olmasý gerektiði gibi olmaktadýr, efendim" diyecektir. -A. Aðaoðlu, Yazsonu |
|
||||||||||
|
Geleneði (meþruiyetleþmes) olmayan mülkiyetçi süreç kendisinin meþrulaþmasýný bu þekil hikâyeleþtirmeler üzerinde faþ ediyordu. Bu tarihsel sosyo-toplum ve düþünce evrimini bilmezsek Hristiyan dünyasý içinde var olan kiliselerin bakire Meryem'ini ve kutsal doðumlarýný; þarlatanca anlatmalar dýþýnda bilmeniz olanaksýz olur. Daha neler neler vardýr bu ön ittifaklý bilincin içinde (gruplar arasý giriþmenin "biz" olma bilinci içinde). Totemi gruplarýn birbiriyle temas kurduklarý bölgeler arasý güvenlikli kesim olan alan; totem gruplarýn birbiri kapý eþikleri olan yer olmasý baðlamýnda, o alan tapýnaktý. Tapýnaklarýn içinde ilahý, Mamon’u, mabudu olmayan bir manaydý. Tapýnaklar gruplar arasý temasý kurmakla, gruplarýn çoklukta tekliðini tevhitçe sözleþmelerinin, ilk inþa sembolüdürler. Her tarafý açýk olan tapýnaðýn belirtisi dikili taþtýr. Tapýnak ahit eþikleri olmanýn yanýnda, gruplar arasý ilahtan kardeþ olmanýn ilahtý kardeþe dokunma yapma yerleriydi de. Bu dokunum yapýcý yaklaþým nedeniyle her yeri açýk olan tapýnakta Ay da doðmadan gizli gizli gece buluþmasý yapýlýrdý. Totem yasaya karþý bu buluþmalar gruplar ortak görüþlü ilahi yasa olup; gruplar arasý ortak karar olmanýn ilahi iradeydi. Ýþte gruplar arasý bu buluþmalar ve çiftleþmeler kutsal buluþma ve kutsal çiftleþmeydi. Kutsal çiftleþmeli doðumlar totemi tabuya karþý oluþla ilahi iradeli kararlarýn sonunda oluþan doðumlar olmakla, kutsal doðumlardý. Köleci dönemin miras býrakma geleneði. Bakire olan, gebe olmayan evlilikleri yeðlemekle, mirasý kendi sülbünden olana devir etmek istiyordu. Kutsal bakire Mamon’un vahiy temsilcisi olma sözcülüðünün, mirasýný devir alan doðumlarýn anlatýmýna da dönüþmüþtü. Yalýnlýk kalmamýþtý. Totem kardeþlere (cinsel) dokunma serbestliði olan vize, tapýnaktý mana anlamasý nedeniyle þimdi de totem kardeþlere cinsel dokunma yasaðý olmuþtu. Totem kardeþlere dokunma tabusu, yýkýlmýþtý. Totem dönem içinde düzgün bir iþleyiþ olan totem kardeþler temasý; þimdi ön ittifak içinde yýkýlmasý gereken, düzgün iþlemeyen karþý gruplarý dýþlayan yaklaþým olmasý nedenle karþý konulmasý gereken, zararlý yararsýz, lanetle anýlacak bir tabu olmuþtu. Böyle olmasaydý (totem kardeþler arasý dokunma ve temas etme tabusu yýkýlmasaydý) ön ittifaklý uygarlýðý baþlatmanýz hani nerdeyse olanaksýz olurdu. Tapýnaklar; temas eden her bir grubun birbirine göre irade kullanan ilahlýðýný tescildir. Ve tapýnak her bir grubun ilahlýðýnýn tescili üzerinde tekil ve tevhidi tescil olmakla ikili ve birbirine dönüþlü zýt karakteri temsil eder. Yani etnik (totemi) gruplar arasý irade kullanma birliðidir. Tevhit kutsallýðý tapýnaðýn alan etkisiydi. Tapýnaðýn özü, ittifaký olan her biri ayrý ayrý olan ilahlarýn, ilahi tevhidli manasýný temsil etmekti. Tapýnaklar, totem gruplar arasý giriþme olan temas içindeki gruplar çokluðuna "biz" demenin ilahi manasýný inþa edecekti. Tapýnak ön ittifakýn içinde kalan kült merkezi olmakla, biçimlenecekti. Her bir gruba ait temsilcilik bu tapýnakta, bir arada olmakla kült merkezinin bir bölümü "panteon" sergiciliði olma hüviyetine bürünecekti. Yine kült merkezinin bir bölümü, takas iþlemleri ve ürün depolama alaný olacaktý. Üst bölümü kutsal buluþma yeri olmanýn yanýnda yine üst katta ilahlar kurulunun tekilleþen ilahi kararlarýn alýndýðý oturma yeri olan kürsi olmakla, çevresine dönülen arþýn merkeziydi. Köleci yapý ile birlikte kült merkezleri panteon olmaktan çýkmýþtý. "El beyt" olmakla El'in evi, El'in tapýnaðýydý. Bel'in evi, hübelin tapýnaðýydý. El, kiþilere mal mülk vermenin sahipliði olmuþtu. El Mamon tapýnaðý tüme ait sentezi vermiyordu. Ortaklaþma yaptýrmýyordu. Farklý totem mesleðini ve EMEÐÝ temsil etmiyordu. Kayýrmacýydý. El Mamon bu izlenimleriyle panteon olmaktan çýkmýþtý. Komün kavramý bu geçiþleri de bizlere açýk açýk vermez. Baþtaki konuya dönecek olursak mamon bir mal mülk zimmet etmenin ve zimmetsizlere de giderek himmet etmenin politika ve siyasetidir. Zimmetli iliþkinin zimmet edilmeyle; zimmetli oluþun biçimlenmesi arasýndaki boþluk devinmesi içine; rüþvet, irtikâp, kayýrmacýlýk, dilenci olma, sadaka kültürü, yardýmlaþma, himmet, mafyacýlýk, kader, fal okuma, kýsmet türü piyango ve þans oyunlarý ikame edilecekti. Bu tür boþluk alan devinmeleri iki sýnýf arasýndaki lümpenleþmeydi.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |