..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşam ciddi, sanat neşelidir. -Schiller
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




29 Aralık 2024
Kadın, Toplum ve Şirk: İbrahim’in Hikayesinden Çıkarılacak Dersler  
Muhammed Rıdvan Kaya
İslam tarihi ve Kur'an, toplumsal yapılar, gelenekler ve kültürler üzerine derinlemesine mesajlar sunar. Bu bağlamda, Nebimiz İbrahim'in babası ve kavmiyle olan diyalogları, toplumsal cinsiyet, gelenek ve putperestlik üzerine önemli dersler içerir. Özellikle, Enbiyâ Suresi’nin 52. ayetinde geçen "Hani babasına ve kavmine demişti ki: 'Sizin, önlerinde bel büküp eğilmekte olduğunuz bu temsili heykeller nedir?'" (Enbiyâ, 52), İbrahim’in karşılaştığı toplumun inançları ve toplumsal yapısı hakkında derin bir içgörü sunmaktadır. Ayet, sadece putperestliğe karşı çıkan bir mücadelenin simgesi değil, aynı zamanda toplumsal cinsiyet ve erkeğin toplumsal etkisiyle ilgili önemli bir soruyu gündeme getiriyor.


:AC:
İslam tarihi ve Kur'an, toplumsal yapılar, gelenekler ve kültürler üzerine derinlemesine mesajlar sunar. Bu bağlamda, Nebimiz İbrahim'in babası ve kavmiyle olan diyalogları, toplumsal cinsiyet, gelenek ve putperestlik üzerine önemli dersler içerir. Özellikle, Enbiyâ Suresi’nin 52. ayetinde geçen "Hani babasına ve kavmine demişti ki: 'Sizin, önlerinde bel büküp eğilmekte olduğunuz bu temsili heykeller nedir?'" (Enbiyâ, 52), İbrahim’in karşılaştığı toplumun inançları ve toplumsal yapısı hakkında derin bir içgörü sunmaktadır. Ayet, sadece putperestliğe karşı çıkan bir mücadelenin simgesi değil, aynı zamanda toplumsal cinsiyet ve erkeğin toplumsal etkisiyle ilgili önemli bir soruyu gündeme getiriyor.
İbrahim’in babası ve kavmiyle olan konuşmasında önemli bir nokta, toplumsal yapının erkek egemenliğine dayalı olmasıdır. İbrahim'in annesiyle değil de babası ve kavmiyle konuşması, gelenekçi toplumlarda erkeklerin fiziksel ve manevi otoritesinin öne çıktığını göstermektedir. Kadın, toplumun en alt kademesinde yer almakta, söz hakkı bulamamaktadır. Bu durum, tarihsel ve toplumsal yapılarla şekillenen erkek egemenliğinin, dini inançlar ve geleneklerle nasıl birleştiğini gösterir. Müşrik toplumda, erkekler, güçlerini ve iktidarlarını sürdürmek için kadını ezmiş ve onu toplumsal karar süreçlerinden dışlamıştır. İbrahim’in annesiyle konuşmaması, bu erkek egemen toplumun yansımasıdır.
Kur’an’ın birçok yerinde erkeklerin kadına karşı tutumu ele alınmış ve özellikle müşrik toplumların kadınları "şeytan" olarak nitelendirdiği, onları toplumsal ve dini olarak marjinalleştirdiği vurgulanmıştır. Oysa İslam’da, kadınların her türlü değeri ve hakkı korunmuş, onların toplumsal yaşamda etkin bir şekilde yer alabilmesi için şartlar sunulmuştur. İbrahim’in annesine yönelmemesi, İslam öncesi geleneksel toplumların kadınları nasıl bir araç olarak gördüğünü ve bu anlayışın nasıl şirkle birleştiğini gözler önüne serer.
Müşrik toplumların putperestlik anlayışı, sadece dinsel bir sapma değil, aynı zamanda toplumsal cinsiyetle ilgili bir yansıma olarak karşımıza çıkar. İbrahim’in babasına ve kavmine yönelttiği sorularda, heykellerin ve putların toplumsal egemenlik anlayışının bir aracı olarak kullanıldığı görülür. Putlar, o dönemde sadece dini bir sembol değil, aynı zamanda erkek egemen toplumun ideolojisinin de birer simgesidir. Erkekler, bu putları kutsal hale getirirken, kadınları bu sürecin dışında tutmuşlardır. İbrahim, bu putları reddetmekte, toplumun en güçlü unsuru olan erkeklerin dini ve toplumsal gücüne karşı çıkmaktadır.
Kur’an’da bu konuda birçok ayet bulunmaktadır. Örneğin, "Putlara tapanlar, aslında şeytanın peşinden giderler" (Nisa, 60), putperestliğin, toplumsal düzeni bozan ve insanları doğru yoldan saptıran bir inanç sistemi olduğunu gösterir. Erkeklerin bu putları kutsal kabul etmeleri, toplumu yönetme haklarını pekiştirmiş ve kadınları bu sistemin dışında bırakmıştır. İbrahim’in mücadele ettiği, sadece yanlış bir inanç değil, aynı zamanda kadınların ve toplumun ezildiği bir sistemdir.
Kur’an’da, şeytanın insanları saptırıcı rolü sıklıkla vurgulanır. Ancak, geleneksel müşrik toplumların kadınları şeytanla ilişkilendirmeleri, bu anlayışın bir yansımasıdır. Kadın, putperest düşüncelere karşı direnen, doğruyu savunan bir figür yerine, şeytanın bir temsilcisi olarak sunulmuştur. Bu, erkeklerin kendi egemenliklerini sürdürmek için kullandıkları ideolojik bir araçtır. Oysa İslam'da kadın, şeytanla ilişkilendirilebilecek bir figür değildir. Aksine, kadınların hem dini hem de toplumsal olarak onurlu bir yere sahip olmaları gerektiği öğretilmiştir. İbrahim’in kavmine yönelttiği sorular, bu kültürel ve toplumsal yanlışları sorgulamak ve insanları doğru yola yönlendirmek için atılan adımlar olmuştur. İbrahim, yalnızca putları değil, aynı zamanda erkek egemen toplumsal yapıyı ve kadınların bu yapının dışında tutulmasını da sorgulamıştır. Bu, toplumsal cinsiyet eşitliği ve doğru dini inançlar konusundaki mesajların erken bir yansımasıdır.
İbrahim’in babasına ve kavmine yönelik eleştirileri, sadece putperestliğe karşı bir başkaldırı değil, aynı zamanda toplumsal yapıya, kadınların durumuna ve erkek egemenliğine karşı bir eleştiridir. Kur’an, bu tür hikayelerle toplumları sadece dini anlamda değil, aynı zamanda toplumsal ve kültürel olarak da uyandırmayı amaçlamaktadır. İbrahim, kadınların toplumsal yaşamda söz sahibi olmaları gerektiğini savunmasa da, onun mücadelesi, erkek egemen toplumlara karşı bir başkaldırı ve toplumsal düzenin yeniden şekillendirilmesi gerektiği yönünde bir mesaj taşır. Kadınların dışlanması, şeytanlaştırılması ve toplumsal olarak marjinalleştirilmesi, her dönem için bir tehlike oluşturmuş ve İslam bu yanlış inançları düzelterek adaletli bir toplum inşa edilmesini hedeflemiştir. İbrahim’in bu mücadelesi, günümüz dünyasında hala geçerli bir çağrıdır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Aşkın İzdüşümleri: Bir İnsanlık Draması
Sadakat: İman ve İhlasın Gücü
Yılbaşı ve İslam Perspektifi
Şirk ve Modern Putperestlik: İslam’ın Temel Öğretileri ve İnsanların İlahlaştırdığı Figürler
Kur'an'ın Doğru Anlaşılması ve Uygulanması Üzerine
Tabu, Taassup ve Kur’an’daki İslâm
Nebimiz Muhammed'in Kuran'ı Kendi Çıkarları İçin Yazdığına Yönelik İddialara Karşı Bir Değerlendirme
İbadetin Dili: Anlam ve Farkındalık Üzerine Bir İnceleme
Namaz Vakitleri ve Kolaylıklar: Kur'an Perspektifinden Bir İnceleme
Dinlerin Tarihi ve Mezheplerin Oluşumu Üzerine Bir İnceleme

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Ruh, Varlık ve İlahi Hakikat [Bilimsel]
Maddenin Gerçek Mahiyeti ve Allah'ın Kudreti [Bilimsel]
Beynimizde Oluşan Dünyanın Gerçekliği: Algı ve Gerçek Arasındaki Sınırlar [Bilimsel]
Hücrenin Kompleksliği ve Evrim Teorisinin Açıklama Yetersizliği [Bilimsel]
Kuantum Fiziği Perspektifinden Algılar: Gerçeklik ve Beynin Yorumlama Mekanizması [Bilimsel]
İnsanı İnsan Yapan Şey: Ruh ve Bilinç Arayışı [Bilimsel]
Evrim Sürecindeki Sorunlar ve Balıkların Kara Hayatına Geçişi Üzerine Tartışmalar [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Eleştirisi: Bilimsel Geçerliliği ve Tartışmalı Noktalar [Bilimsel]
Evrende Işık, Renk ve Ses Var mı? [Bilimsel]
Evrim Gerçekten Bilimsel Bir Temele Dayanıyor Mu? [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.