Mektubum sanırım fazla uzun oldu, çünkü daha kısa yazmak için yeterince vaktim yoktu. -Pascal |
|
||||||||||
|
Kur'an-ı Kerim’de, Nebimiz İbrahim'in kavmine karşı duruşu çok önemli bir örnek olarak sunulmaktadır. En'âm Suresi 79. ayetinde İbrahim, babası Azer ve kavmiyle tartışarak, onları putlara tapmaktan vazgeçmeye davet eder. Bu ayette İbrahim'in, doğayı ve gökyüzünü gözlemleyerek, yaratıcıyı arayışını görürüz: "Hani İbrahim, babası Azer’e (şöyle) demişti: 'Sen putları ilahlar mı ediniyorsun? Doğrusu, ben seni ve kavmini apaçık bir sapıklık içinde görüyorum.' Böylece İbrahim’e, -kesin bilgiyle inananlardan olması için göklerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk. Gece, üstünü örtüp bürüyünce bir yıldız görmüş ve demişti ki: 'Bu benim rabbimdir.' Fakat (yıldız) kayboluverince: 'Ben kaybolup-gidenleri sevmem' demişti." (En'âm, 79) İbrahim, doğadaki her bir olayı derinlemesine düşündü ve bunun sonucu olarak, yaratıcıyı anlamaya çalıştı. Yıldızların, ayın ve güneşin batıp doğmasının doğallığı içinde, bunların hiçbirinin Allah’tan bağımsız birer güç taşıyamayacağını fark etti. Yıldız kaybolduğunda, ay kaybolduğunda, güneş battığında bunların hiçbiri için kalbinde bir bağlılık hissetmedi. Bu, onun imanında tevhidi arayışının bir yansımasıydı. "Ben kaybolup-gidenleri sevmem" diyerek, geçici ve sınırlı olan varlıkların Tanrı olamayacağını vurgulamıştır. Bundan sonra İbrahim, Allah’ın birliğine inandı ve: "Gerçek şu ki, ben bir muvahhid olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana çevirdim. Ve ben müşriklerden değilim." (En'âm, 79) İbrahim, Allah’ın varlığını ve birliğini kavramış ve bütün samimi ruhu ile yalnızca O’na yönelmiştir. Burada, putlara tapmanın bir çeşit taassup ve kör inanç olduğunu vurgulamaktadır. Müşrikler, her türlü ideolojiyi, putları ve inançları kendi hayatlarında ilah edinerek, akıl ve vicdanlarını kullanmadan sadece gelenek ve toplum baskısı altında hareket ederler. Muvahhid olan bir insan, tıpkı İbrahim gibi, Allah’ın tekliğine inanır ve bunun dışında kalan her türlü inanç biçiminden uzak durur. O, Allah’ın yaratılışındaki düzeni ve kudreti sorgular ve tefekkür eder. Müşrikler ise, toplumun dayattığı inançları sorgulamadan kabul ederler. Tıpkı İbrahim’in kavmi gibi, geçmişteki inançlar ve gelenekler onları etkiler ve putlara tapmaya devam ederler. Seküler ya da laik düşüncelerin etkisi altında, bir insan toplum tarafından kabul görmüş olan tarihi şahsiyetleri, âlimleri ve evliyalara secde edebilir. Ancak bu, Allah’a olan gerçek imanla bağdaşmaz. Ruhsuz insan, toplumun kabul ettiği her türlü sembol veya ideolojiyi birer put haline getirebilir. Muvahhid olan insan ise, yalnızca Allah’ı kabul eder ve her türlü putçuluğa karşı çıkar. İman, bir insanın akıl ve vicdanını devreye sokarak, kainatın yaratılışındaki derin anlamı sorgulayarak ulaştığı bir anlayıştır. İbrahim’in hayatı, imanını sadece geleneklere dayandırmayan, aksine, doğayı, evreni ve Allah’ın kudretini gözlemleyerek iman eden bir kişiliği temsil eder. Bu bağlamda, putlara tapmak sadece tarihî şahsiyetleri veya objeleri yüceltmekten ibaret değildir; bu, seküler bir inanışın, Allah’tan uzak bir düşüncenin yansımasıdır. Muvahhid, yalnızca Allah’a inanır ve O’na yönelir. Diğer her şey ise geçici ve sınırlıdır, bu yüzden kaybolup giden her şeyden uzak durur. İbrahim’in örneği, bizlere, imanımızı doğru bir şekilde sorgulamamız ve Allah’ın birliğine dair sağlam bir inançla yönelmemiz gerektiğini öğretmektedir.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |