..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim. -Cervantes
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Toplum ve Birey > M.NİHAT MALKOÇ




29 Ocak 2005
Nasıl Bir İnsan Modeli?..  
M.NİHAT MALKOÇ
Herkesin nihai hedefi ve özlemidir iyi insan yetiştirmek!...Öğretmen öğrencisinin,anne-baba çocuğunun,patron işçisinin,işçi patronunun,amir memurunun,memur amirinin iyi olmasını ister.


:BJDB:
Herkesin nihai hedefi ve özlemidir iyi insan yetiştirmek!...Öğretmen öğrencisinin,anne-baba çocuğunun,patron işçisinin,işçi patronunun,amir memurunun,memur amirinin iyi olmasını ister.Peki iyiliğin ölçüsü nedir?Kimin iyi,kimin kötü davranışlar içerisinde olduğunu tespit etmek için belirgin kıstaslar var mıdır?
     Doğrular zaman zaman toplumdan topluma değişse de genelde paralellik arzeder.İnsanın faydasına olan iş ve davranışlar doğru kabul edilir.Ölçü kabul edilen ve esas alınan budur.Her ne kadar dinî inançlar,gelenek ve görenekler farklılaştıkça değer yargıları değişiyorsa da asgari müşterek olan,insanın faydasına çalışmaktır.
     Toplumun yapısına uymayan insan davranışları, alışkanlığa dönüşmeden değiştirilmelidir.Bunun en uygun dönemi de ilköğrenim çağıdır.Atalarımız boşuna dememiş “Ağaç yaşken eğilir” diye!...Gerçekten de öyle değil midir?Gidin kart bir ağacı eğmeye çalışın…Başarabilir misiniz?..Ne mümkün!...Ya eğmeye gücünüz yetmez,ya da ağaç bir anda kırılıverir.Onun için okul çağındaki yavrularımızı iyi yetiştirmeliyiz.İyi yetiştirmek demek,çok şey öğretip beyinlerini bilgi deposu hâline getirip, onları robotlaştırmak değildir.Peki nedir iyi eğitim derken kastımız?...Çocuklarımızdan ne istiyoruz!...
     Öncelikle eğitimle öğretimin kapsamını netleştirmek lâzımdır.Bunlar çok kere karıştırılan birbirinden farklı kavramlardır.Öğretim beyni bilgilerle donatmaktır.Oysa eğitim daha çok davranışlarla ilgilidir.Bir nevi toplumsal uyum sürecidir.Fertleri hayata hazırlamaktır.Okullarımızda hem eğitim,hem de öğretim verilmektedir.Zaten bunlar birbirini tamamlayan unsurlardır.Birinin eksikliği, ötekini anlamsız kılmaktadır.Nasıl ki insan tek ayakla hayatını idame ettirmekte ve ayakta durmakta güçlük çekerse öyle de eğitimden yoksun öğretim,öğretimden yoksun eğitim yarımdır.
     Kişilerin her şeyden evvel doğru sözlü, dürüst,çalışkan olmaları ve yalan söylememeleri esastır.Bunlar ahlâk anayasasının temel maddeleridir.Şayet bunlar olmazsa geri kalanların eksiksiz olması hiçbir şey ifade etmez.
     Dünyada yalan konuşmak kadar sefil bir davranış gösterilemez.Çünkü yalan, hakikatlerin yüzüne çekilen bir perde hükmündedir.Doğruların yanlış,yanlışların doğru olarak sunulduğu bir ortamda insanlıktan,hak ve adaletten bahsedilemez.Onun içindir ki taze fidan hükmündeki gençlerimize yalan söylememeyi,dürüst olmayı öğretmeliyiz.Bu lâfla değil,ancak örnek olmakla ve düşüncelerimizi icra etmekle mümkün olur.Ziya Paşa’nın dediği üzere “Ayinesi iştir kişinin lâfa bakılmaz.”
     Saygı,sevgi ve hoşgörü insanlık anayasasının bir diğer öncelikli maddeleri arasında kabul edilir.Büyüğüne saygısı,küçüğüne sevgisi, dinî ve milliyeti ne olursa olsun, insanlara karşı hoşgörüsü olmayanın insanlık sıfatıyla taçlandırılması her şeyden evvel bu değerlere hürmetsizliktir.
     Kişi öncelikle dünyayı kendinden ibaret görmemelidir.Başkalarının hak ve hukukuna saygılı olmalıdır.Kanunlar ille de yazılı olmayabilir.Her toplumun geçmişten gelen adabı vardır.Bizler bunları yok farzedip topluma zıt hâl ve hareketler içerisinde bulunamayız.Bunu, zihinleri henüz kirlenmemiş gençlerin ak beyinlerine alımlı bir motif gibi nakşetmeliyiz.
     Çocuklarımızı zararlı maddelerden(içki,sigara,uyuşturucu) uzak tutmalıyız.Evinde günde en az bir paket sigara tüketen bir anne babanın evlâdının bu gibi alışkanlıklara müptelâ olmasından daha doğal ne olabilir ki!...Ebeveyn hangi yüzle bu maddeleri kullanan çocuklarını bu sebeple kınayacaktır?Yoksa çocuklarımıza pişkince: “Benim ettiğimi değil,dediğimi edeceksin” mi diyeceğiz?
     Genç nesillere alın terinin ne denli kutsal olduğunu öğretmeliyiz ki kısa yoldan,hak,hukuk demeden,çalıp çırparak,devleti dolandırarak kısa zamanda köşe dönmeye kalkmasınlar.Yenen her bir haram lokmanın bizleri biraz daha ateşe yaklaştırdığını,manevî dünyamızı harabeye çevirdiğini,imanî ve insanî duygularımızı alıp götürdüğü gerçeğini onlarla paylaşıp bu hususta mutmain olmalarını sağlamalıyız.
Günümüzde şer odakları dünyanın her yerinde olduğu gibi ülkemizde de cirit atıyor. Yarınlarımızın teminatı olan yavrularımızı zararlı, bölücü, yıkıcı, siyasî amaçlı faaliyetlere katılmamaları, bunlarla ilgili amblem, afiş, rozet, yayın ve benzeri araçları taşımamaları ve üzerlerinde bulundurmamaları hususunda uyarmalıyız.Her şeyden evvel çocuğumuzun ne yaptığını çok iyi takip etmeliyiz.Bu çocuğa duyulan güvensizlik değil,aksine her türlü olumsuzluğa karşı tedbirli hareket etmektir.Ülkemize yararlı insanlar olalım.Tek gayemiz bu olsun.Bu ülke hepimizin…Gidebileceğimiz başka Türkiye yok.Unutmayalım ki hepimiz aynı gemide seyahat ediyoruz.Allah korusun, geminin batması kime ne kazandırabilir ki!..
Bütün kötülüklerin anası cehalettir.Başımıza ne geldiyse bu müzmin illet yüzünden geldi.Onun için, bugünkü makamları teslim edeceğimiz yarının idarecileri olacak çocuklarımıza kitapları sevmeleri, korumaları, okuma alışkanlığı kazanmaları, boş zamanlarını faydalı işler yaparak geçirmeleri hususunda rehberlik etmeliyiz.
Ülkemizin geleceğe emin adımlarla yol alması için kendinden çok, ülkesini seven, “ben” değil, “biz” diyebilen, fedakârlığı karakter olarak bellemiş ve benimsemiş nesillere ihtiyacımız vardır.Bu neslin hamurunu ihlasla,iyi niyetle ve harama uzanmamış nurlu ellerle elbetteki bugünün yetişkinleri olan bizler yoğuracağız.

     e-mektup: mnihatmalkoc@hotmail.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum ve birey kümesinde bulunan diğer yazıları...
Hocaların Hocası: Ahmet Hilmi İmamoğlu
Köprübaşı - Beşköy Dostluğu ve Kardeşliği
M. Nihat Malkoç Kerbela Şiir Yarışmasında Türkiye Birincisi Oldu
Nazım Bilgin Öldü… Bitkiler Öksüz Kaldı…
İfakat Belgeseli
Köprübaşılılar Derneği ve Hemşehri Dayanışması
Trabzon Lisesi"nde Rusya Halk Dansları Şöleni
Neler Oluyor Bize? Bize Neler Oluyor?..
Fatih Lisesi "Vesaire"…
Böyle Buyurdu Jüri!..

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
şair Haydar Çoruhlu'yla Şiirin Kalbine Yolculuk...
Yılmaz İmanlık'tan Yağmur Kokusu'nda Sımsıcak Hikâyeler
Bahaettin Kabahasanoğlu'ndan "Kalbim Seninle, 61 Kere"
Tevfik Serdar Anadolu Lisesi"nin Semender Dergisi
Cemil Meriç"in Akıl Defteri
Trabzon"un İkinci Özel Hastanesi: İmperial
Mersin Yenice 4. Barış ve Kültür Festivali
Gerçek Hayaller Dükkânı
Zigana'nın Gür Sesi: Herfene Dergisi
"Güneşli Bayır" ve Serkan Türk

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bu Dünya Böyledir Dostum! [Şiir]
Bazı Yaralar Kapanmaz [Şiir]
Sen Kurtuldun, Bizler Öldük [Şiir]
Senin Olan Sana Gelir (Manzum Reçeteler - 1) [Şiir]
Ümmetin Yetimleri [Şiir]
Gönüle Nasihat [Şiir]
…... Gecenin Kanat Sesleri…... [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]
Alev Denizlerinde Mum Kadar Çaresizim… [Şiir]
Sen Hep On Beş Yaşındasın! [Şiir]


M.NİHAT MALKOÇ kimdir?

NİHAT MALKOÇ’UN BİYOGRAFİSİ Beş çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ında Trabzon’un Köprübaşı ilçesine bağlı Gündoğan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. İlkokulu komşu köy olan Güneşli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öğrenimini Köprübaşı Lisesi’nde tamamladı. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktı. Lise son sınıfta girdiği üniversite imtihanında KTÜ/Fatih Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü’nü kazandı. Dersaneye gitme imkânı ve zaman kaybına tahammülü olmadığı için kazandığı fakülteyle yetindi. 1992 yılında okulu bitirdi. İlk göz ağrısı olarak nitelediği Gümüşhane’de beş yıla yakın öğretmenlik yaptı. Her geçen gün öğretmenliği daha çok sevdi. Artık öğretmenliği bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu İstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öğretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocağında yüzlerce yabancı subaya güzel Türkçe’mizi öğretti. Ankara’da girdiği sınavı kazanarak Akçaabat Anadolu İmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak atandı. Burada iki yıl görev yaptı. Daha sonra girdiği yazılı ve sözlü imtihanı kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’a,üç yıl görev yapmak üzere, öğretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nde ve İlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öğretmeni olarak çalıştı. Yine Aşkabat’ta Türkçe Öğretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yıl boyunca değişik milletlerden kişilere Türkçe’yi sevdirerek öğretti. Şu anda Akçaabat’a bağlı Derecik İlköğretim Okulu’nda görev yapmaktadır. Bugüne kadar,en büyüğünden en küçüğüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazı ve şiir yazdı. Bu yayın organlarından Türk Edebiyatı,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çınar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Şenliğin Sesi,İnsanlığa Çağrı,Yeni Sesleniş,Gençliğin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüşhane,Kuşakkaya,Ortadoğu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaş,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yıllardan beri deneme,makale,fıkra ve şiirler yazmaktadır. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptı. Kültürel organizasyonların çoğunda aktif olarak görev aldı. Sevgi,Dostluk ve Kardeşlik konulu şiir yarışmasında birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediği Çevre ile ilgili yarışmada birincilik,yine aynı belediyenin düzenlediği “İki binli Yıllara Doğru Trabzon” konulu makale yarışmasında mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin değişik zamanlarda organize ettiği şiir yarışmalarında birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandı. Karadeniz Yazarlar Birliği kurucularındandır. Halen bu birliğin üyesidir. Bunların yanında elinin altındaki öğrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onların da pek çok kültürel yarışmada ödüller almasına zemin hazırlamıştır. İkisi kız,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasıdır.

Etkilendiği Yazarlar:
Necip Fazıl Kısakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlı


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © M.NİHAT MALKOÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.