..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Her devrim yokolup gidiyor ve peþinden yalnýzca yeni bir bürokrasinin artýklarýný býrakýyor. -Kafka
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Post-Modernizm > Vildan Sevil




2 Nisan 2012
Konuðum Var: Cengiz Akýn, Post - Modern Edebiyatta "Zaman" Kavramý, Zaman - Bilinç Ýliþkimiz  
“Bilgiye sahip olarak doðmuþ birisi deðilim. Öðretmeyi seviyorum ve öðrenmeye çalýþýyorum”___Konfüçyüs

Vildan Sevil


Çoðumuz okurken birden metnin bizi zamanda baþka bir yere taþýdýðýný biliriz ama bunu yazarýn nasýl yaptýðý üzerinde pek durmayýz. Üzerinde durmayýz çünkü metnin gizemi hem konusunda hem de bize sonra ne olacak dedirtiyor olmasýnda saklý. Bu gizeme kapýlýr gideriz. Ne zamanki yazmaya karar veririz tam da bu anda bu iþte aslolanýn zamanýn düzenlenmesi olduðunu görürüz.


:BGFC:
Sevgili Ýzedebiyat yazarlarý ve okurlarý,

Yazýya ara verdiðim zamanlarda okuduðum, edebiyat bilgileri açýsýndan kendimce önemli bulduðum yazýlarý sizlerle de paylaþmak isteði duydum.

Post-modern üretim- tüketim iliþkilerinin ve yaydýðý düþüncelerin bombardýmaný altýnda yaþayýp giderken, edebiyatta zaman kavramýnýn, bilincimizle dansýný konu edinen bu yazýyý okumanýn yararlý olacaðýný olacaðýný düþündüm.

Sizleri Cengiz Akýn’ýn yazýsýyla baþ baþa býrakayým.

POST-MODERN METÝNLERDE ZAMAN
Cengiz Akýn

Çoðumuz okurken birden metnin bizi zamanda baþka bir yere taþýdýðýný biliriz ama bunu yazarýn nasýl yaptýðý üzerinde pek durmayýz. Üzerinde durmayýz çünkü metnin gizemi hem konusunda hem de bize sonra ne olacak dedirtiyor olmasýnda saklý. Bu gizeme kapýlýr gideriz. Ne zamanki yazmaya karar veririz tam da bu anda bu iþte aslolanýn zamanýn düzenlenmesi olduðunu görürüz. Göremezsek yazacaðýmýz metinlerde tutarsýzlýklar, anlamsýzlýklar ortaya çýkar. Bu ortaya koyduðumuz metni düzeltilemez hale de getirir.

Ýlk öykü anlatýcýlarýný anýmsayalým özellikle masalcýlar; “Evvel zaman içinde...” þeklinde giriþler yaparak ateþ etrafýnda toplanmýþ dinleyenlerin kendi düþünsel algýlarýnda bir kara delik açma telkininde bulunup onlarý “sözde olan bu dünyaya” taþýrlardý. Bunu yaparlarken anlattýklarý þeylere zamansal sýralama getirmek zorundaydýlar. Burada zamanýn olmadýðý bir yer ya da metin var mýdýr, sorusunu düþünelim. Ne garip aklýma hemen dini metinler geliyor; örneðin Eski Ahit’te dünyanýn yaratýlýþýný okuduðumuzda zaman kavramýnýn insandan evvel yaratýldýðýný net olarak görürüz. Tanrý bile kendi büyük kitabý olan þu dünyayý yaratýrken zamana ihtiyaç duymuþtur. O zaman biz yazar olarak metinsel dünya yaratýmýnda ezel-ebed geçerli olacak bu ilkeden vazgeçebilir miyiz? Þu an için bu pek mümkün gözükmemektedir. Bu tabuyu yýkmaya en yakýn olan özellikle post-modernist yazarlara baktýðýmýzda yapýlanýn sadece zamanda sýçrama hareketlerinin iç-içe geçmiþ halini görürüz. Bu bir nevi zamaný kýrma eylemi deðil de ne? Zamanýn olmadýðý bir yer zaten hiçlik’e çýkmaz mý? O zaman yazar -nafile yazgýsýna raðmen- zamanýn varlýðýný inkar etmek yerine en kestirme yoldan ondan kaçýp uzaklaþmaya çabalayarak teslimiyet bayraðýný onun önünde diz çöküp vermemekte direnir sadece. Klasik tanýmýyla sanatçý uçlarda gezinir, isyankardýr, teslim olmak istemez... Post-modernist yazarlarýn yaptýðý tam da bu deðil mi? Zamana direnmek, ondan kaçmak/onu alaya almak. Zaman, o hayali dünyada tam onu (Yazarý) yakalayacaktýr iþte bu anda O bir zaman makinesi icat eder kendine. Hop bir de bakmýþýzdýr Kahramanýn çocukluðundayýzdýr. Zaman bu dururmu, burada da takiptedir. Ama Yazar boyun eðmez metni birden ileri taþýr bir de bakmýþýz ki Kahraman yaþlanmýþ... Kýsýr bir döngü deðil de ne bu?

O. Pamuk’un Kara Kitabý bu zaman sýçramalarýyla dolu. Yazar net tarihler vermez. Zaten post-modern öðretinin en belirgin özelliði de budur.Yani zamanýn kurgulanmasý. Zaman kaygan bir zemindir. Örneðin Galip veKarýsý Rüya ayný yatakta yatarken, Galip uyuyan karýsýnýn yüzüne bakýp düþüncelere dalar. Burada zaman baþka bir boyuta taþýnýr. Burada zaman makinasý (zamanda sýçramayý saðlayan þey) Rüya’nýn yüzüdür.

“Ama Galip karýsýnýn alnýna bakarak düþündü.” s.11

Yazar bizi Galip’in çocukluðuna götürür;

“Rüya’lar Ýstanbul’a taþýndýktan altý ay sonra, Galip’le Rüya kabakulak olmuþlardý.” s.12

Dikkat ederseniz net bir tarih verilmez. Post-modern anlatýyý klasik anlatýdan ayýran en önemli yan da budur. Bize kasýtlý olarak Rüya’larýn Ýstanbul’a taþýnma tarihi verilmez. Bu roman boyunca böyledir. Zaman ile Yazar köþe kapmaca oynar durur. Yazar zamanýn yoksanamayacaðýný bildiðinden bu yola baþvurmuþtur.

“Okula geç kaldýðý o bahar sabahýnda Galip, rüyasýnda okula geç kaldýðýný gördü.” s.19

Burada da dikkat ederseniz net bir tarih yoktur. Tarih belirli olaylarla birlikte verilir. Zamaný olaylar belirler. Karakterin hayatýnda anlamý olan olaylar baþlangýç zamaný olarak alýnýr ve onun üzerinden ileri ya da geri doðru hareket edilir.

Yazar ne yaparsa yapsýn zamaný hesaba katmak zorundadýr. Sayfalar üzerinde kurulu bir dünya dahi olsa zamana hep ihtiyaç vardýr.


Yararlanýlan kaynaklar: O. Pamuk Kara Kitap / Ýletiþim Yay.

(http://ikiqoniki.blogspot.com’dan alýnmýþtýr.)

Ekleyen:
Vildan Sevil
02.04.2012





Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ýpek Nehir, 1 Mayýs, Vay Ýstanbul...
Okurun Sevinç Çýðlýðý ve Yazarýn, Kitabýn Çilesi
Yine Tecavüze Uðradým!.. Yine Tecavüz Ettim!..
Sen Kaç Kere Doðdun Sevgili Okur?..
Ant Olsun ve Þart Olsun ki Umursamayacaðým!.. Nerde Benim Þu Cýmbýzla Ayna?..
Kassandra'nýn Güncel Kehaneti
Poetika// Sanatsal Yaratý Üstüne Fikir Uçuþmalarý (Iv)
Ahhh Ýstanbul... Çekme Beni Böyle Kendine Kendine... Yorgunum...
Kýrk Katýr mý, Kýrk Satýr mý? Mutluluk, Onur ve Bölünmek
Belleðim... Gaddar Belleðim Benim!.. Zalim Belleðim!..

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Duruþma [Þiir]
Dedem Düþlerime Giriyor [Öykü]
Çocuklarýn Çýðlýðýndan Göklerin Týlsýmýna [Öykü]
Dolunayda Uyku Tutmaz [Öykü]
Ýlk Sosyalist Muhtar Fevzi Aðabey [Öykü]
Oy Madimak, Madimak!.. Sen Artýk Türkülerle Deðil, Ateþlerle Anýlmaktasýn [Öykü]
Düþselin Gerçeðinde, Gerçeðin Düþselliðinde [Öykü]
Ben Ölürken [Öykü]
Gece, Mehtap, Selene, Apollon ve Ben [Öykü]
Aþk"a Geldin, Hoþ Geldin!.. [Öykü]


Vildan Sevil kimdir?

Koþuþturmaktan yoruldu. Altmýþýndan sonra, çok yabancýsý olduðu teknolojiyle, sanal ortamda kalem oynatmaya kalktý. Ýletiþim kurmak, duygu, düþünce, birikim paylaþmak, genç kuþaklardan yeni þeyler öðrenmek istedi. Yazarlýk deneyimine burada adým attý. Ýþte böyle sýnýr tanýmaz bir "dinazor ". . . Baþarýr mý acaba ?

Etkilendiði Yazarlar:
Marx, Engels, Freud, Nietzsche, Adorno, Horkheimer, Foucault, Antik Grek, Rus , Fransýz yazýný, Amado, Marquez, Llosa, Asturias, Lübnanlý Amin Maalouf...Elbette Nazým, Aragon, Neruda ve nice ozan/þair...


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Vildan Sevil, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.