..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Sevmek bir baþkasýnýn yaþamýný yaþamaktýr. -Balzac
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Çaðdaþ Sanat > M.NÝHAT MALKOÇ




7 Ekim 2007
Þair Bolluðunda Þiir Kýtlýðý!..  
M.NÝHAT MALKOÇ
Duygusal bir millet olduðumuz herkes tarafýndan kabul edilir. Üç kýtada hüküm sürmüþ bir ceddin evlatlarýyýz. Onlarca devlet, egemenliðimiz altýnda en parlak günlerini yaþamýþ. At üzerinde kýtalar aþmýþýz. Kýlýçlarýmýzýn þakýrtýsýna daðlar ses vermiþ. Bunlar hep yaþanmýþ… Fakat bakmayýn erkeklerimizin burma býyýklarýna, sert bakýþlarýna, külhanbeyi edalarýna… Bunlarýn çoðu içlerinde pamuk gibi bir yürek taþýr. Sert görünümlerinde gizli bir duygusallýk yatar. Bunu kendileriyle birkaç muhabbet ettikten sonra kolayca anlayabilirsiniz. Genellemelerin elbet istisnalarý da vardýr. Fakat bunlar, malumdur ki kaideyi bozmazlar.


:BCBE:
ÞAÝR BOLLUÐUNDA ÞÝÝR KITLIÐI!...

M.NÝHAT MALKOÇ


     Duygusal bir millet olduðumuz herkes tarafýndan kabul edilir. Üç kýtada hüküm sürmüþ bir ceddin evlatlarýyýz. Onlarca devlet, egemenliðimiz altýnda en parlak günlerini yaþamýþ. At üzerinde kýtalar aþmýþýz. Kýlýçlarýmýzýn þakýrtýsýna daðlar ses vermiþ. Bunlar hep yaþanmýþ… Fakat bakmayýn erkeklerimizin burma býyýklarýna, sert bakýþlarýna, külhanbeyi edalarýna… Bunlarýn çoðu içlerinde pamuk gibi bir yürek taþýr. Sert görünümlerinde gizli bir duygusallýk yatar. Bunu kendileriyle birkaç muhabbet ettikten sonra kolayca anlayabilirsiniz. Genellemelerin elbet istisnalarý da vardýr. Fakat bunlar, malumdur ki kaideyi bozmazlar.

     Ülkemizde raðbet gören büyük bir þiir pazarý var. Yani Aziz Nesin’in deyimiyle “Türkiye’de her üç kiþiden dördü þairdir.”… “ Kime, ne zararý var? Allah ilhamlarýný bol etsin” diyeceksiniz. Bizler þair bolluðundan rahatsýz deðiliz. Bizim þikâyetimiz þiir kýtlýðý… Sizin anlayacaðýnýz þair bolluðunda þiir kýtlýðý çekiyoruz. Bunun aksini kim iddia edebilir?

     Türkiye’de yüzün üzerinde kültür, sanat ve edebiyat dergisi mevcuttur. Bu dergilerde her ay yüzlerce þiir yayýnlanýr. Fakat bunlarýn yüzde kaçý þiirsel derinliðe, imge yoðunluðuna, soyut anlatýma sahiptir. Bazý kiþiler bu özelliklerin þiirde þart olmadýðýný ileri sürebilir. Fakat þiiri diðer türlerden hangi ölçütleri esas alarak ayýracaðýz? Her yazýlanýn þiir olmadýðý kanaatinde hemfikiriz. Bazýlarý buna “kendince þiir” diyebilir. Fakat ben bu ifadeye katýlmam hiçbir zaman… Þiirde öncelikle duygu yoðunluðu ve edebi derinlik olmalýdýr. Ölçülü yazarsýn, ölçüsüz yazarsýn, bu bir tercihtir. Fakat hangi formda yazarsanýz yazýn, þiirsel derinliði, anlam yoðunluðunu saðlamalýsýnýz. Aksi halde yazdýklarýnýz “kendince þiir” olur.

     Geçenlerde okuduðum bir haber, bizdeki þair bolluðunu bir kez daha tescil etti. Ýþ Bankasý Kültür Yayýnlarý tarafýndan düzenlenen Attila Ýlhan Þiir Yarýþmasý’na kaç tane þairin iþtirak ettiðini düþünüyorsunuz? Bu yarýþmaya þairler ya yayýnlanmýþ þiir kitaplarýyla, ya da þiir dosyalarýyla katýlabiliyordu. Yani tek þiirlik bir yarýþma deðildi. Nerden bakarsanýz bakýn, her bir þiir kitabýnda veya þiir dosyasýnda 40–50 þiir var. Bunlar abartýlý bir yekûn tutuyor.

Sizinle bir tahmin tutturma imtihaný yapalým. Bu yarýþmaya kaç þairin kitap veya kitap hacmindeki dosyayla katýldýðýný bir tahmin edin bakalým... Yüz mü? Çýkýn çýkýn… Beþ yüz de olmaz demeyin… Beþ yüzü çarpýn ikiyle, þimdi üzerine 200 ekleyin, iþte sonuç… Tam 1200 þair(!) katýlmýþ söz konusu þiir yarýþmasýna… Þimdi bazýlarý “þair” kelimesinin yanýndaki parantezin içinde yer alan ünleme bozuluyordur. Ne yani bunlarýn hepsi þair mi? Elinizi vicdanýnýza koyun… 1200 þairin her birinin dosyasýnda 50’þer þiir olsa toplam 60 bin þiir eder. Bu çok büyük bir rakamdýr. Son yýllarda hafýzalarýnýzda iz býrakan kaç þiir okudunuz? Madem bu kadar þair var, niçin ciddi miktarda adamakýllý þiir yok?

Kiþi ister ölçülü ve kafiyeli, ister serbest tarzda yazsýn eðer ortaya koyulan eserde þiirsel unsurlar yakalan(a)mamýþsa bu karalamalara þiir diyemeyiz. Kafiyeleri alt alta dizip bu eylemi bir marifetmiþ gibi sunanlara acýdýðým gibi, deli saçmasý sözleri “özgün” ifade diye pazarlayan sahte þiir tüccarlarýna da acýrým. Onlarýn duygu müþterisi olmayý hiç istemem. Bunlarýn harcadýðý kâðýtlara ve akýttýklarý mürekkeplere yanarým. Hepsi zayi olup gitmiþlerdir. Bu kiþiler haddini bilse yine saygý gösteririm. Fakat çoðu kendini “þair-i maderzad(anadan doðma þair)” sandýðý için saygýyý hiç hak etmiyorlar. Onlarý sahte gururlarýyla yapayalnýz býrakmak en doðru harekettir. Belki bu þekilde hatalarýný fark edebilirler.

Türkiye’de 70 milyon nüfus varsa en az 700 milyon da þiir vardýr. Yani fert baþýna düþen þiir sayýsý onlu rakamlarýn çok üstündedir. Fakat ülkemizde nedense þiir kitaplarý hiç satýlmayan eserler kategorisinde baþý çekmektedir. Her gün binlerce þiirin yazýldýðý bu ülkede þiir kitabý satýlmýyor. Þiir kitabý çýkaranlar, elde kalan eserlerini eþe dosta bedavadan daðýtýyorlar. Fakat bu onlarýn yeni þiir kitaplarý çýkarma azmini baltalamýyor. Bazýlarý, nerden çýkarýyorlarsa, her gece üç-beþ þiir çýkarýyor. Bu duruma sevinelim mi, üzülelim mi, bir türlü karar veremiyoruz. Fakat bu þair bolluðunda þiir kýtlýðýný görünce üzülüyorum ister istemez.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn çaðdaþ sanat kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Deli Dumrul"da Dede Korkut Hafifliði
"Düðün Ya da Davul" Üzerine

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Tevfik Serdar Anadolu Lisesi"nin Semender Dergisi
Hocalarýn Hocasý: Ahmet Hilmi Ýmamoðlu
Cemil Meriç"in Akýl Defteri
Trabzon"un Ýkinci Özel Hastanesi: Ýmperial
Köprübaþý - Beþköy Dostluðu ve Kardeþliði
Mersin Yenice 4. Barýþ ve Kültür Festivali
Gerçek Hayaller Dükkâný
M. Nihat Malkoç Kerbela Þiir Yarýþmasýnda Türkiye Birincisi Oldu
Zigana'nýn Gür Sesi: Herfene Dergisi
"Güneþli Bayýr" ve Serkan Türk

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bir Neslin Hamurkârý [Þiir]
Muhsin Baþkan [Þiir]
Önce Ahlâk, Maneviyat [Þiir]
Tutumlu Ol Çocuðum [Þiir]
Ân Bu Ân, Vakit Þimdi [Þiir]
Babamýn Dönüþü [Þiir]
Yerli Malý Kullanýn [Þiir]
Ýfrit Ýle Karýnca (Manzum Masal) [Þiir]
Çanakkale Geçilmez [Þiir]
Halep'e Kelepçe [Þiir]


M.NÝHAT MALKOÇ kimdir?

NÝHAT MALKOÇ’UN BÝYOGRAFÝSÝ Beþ çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ýnda Trabzon’un Köprübaþý ilçesine baðlý Gündoðan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. Ýlkokulu komþu köy olan Güneþli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öðrenimini Köprübaþý Lisesi’nde tamamladý. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktý. Lise son sýnýfta girdiði üniversite imtihanýnda KTÜ/Fatih Eðitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmenliði Bölümü’nü kazandý. Dersaneye gitme imkâný ve zaman kaybýna tahammülü olmadýðý için kazandýðý fakülteyle yetindi. 1992 yýlýnda okulu bitirdi. Ýlk göz aðrýsý olarak nitelediði Gümüþhane’de beþ yýla yakýn öðretmenlik yaptý. Her geçen gün öðretmenliði daha çok sevdi. Artýk öðretmenliði bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu Ýstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öðretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocaðýnda yüzlerce yabancý subaya güzel Türkçe’mizi öðretti. Ankara’da girdiði sýnavý kazanarak Akçaabat Anadolu Ýmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmeni olarak atandý. Burada iki yýl görev yaptý. Daha sonra girdiði yazýlý ve sözlü imtihaný kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ýn baþkenti Aþkabat’a,üç yýl görev yapmak üzere, öðretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi Ýlâhiyat Fakültesi’nde ve Ýlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öðretmeni olarak çalýþtý. Yine Aþkabat’ta Türkçe Öðretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yýl boyunca deðiþik milletlerden kiþilere Türkçe’yi sevdirerek öðretti. Þu anda Akçaabat’a baðlý Derecik Ýlköðretim Okulu’nda görev yapmaktadýr. Bugüne kadar,en büyüðünden en küçüðüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazý ve þiir yazdý. Bu yayýn organlarýndan Türk Edebiyatý,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çýnar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Þenliðin Sesi,Ýnsanlýða Çaðrý,Yeni Sesleniþ,Gençliðin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüþhane,Kuþakkaya,Ortadoðu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaþ,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yýllardan beri deneme,makale,fýkra ve þiirler yazmaktadýr. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazý Ýþleri Müdürlüðü’nü yaptý. Kültürel organizasyonlarýn çoðunda aktif olarak görev aldý. Sevgi,Dostluk ve Kardeþlik konulu þiir yarýþmasýnda birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediði Çevre ile ilgili yarýþmada birincilik,yine ayný belediyenin düzenlediði “Ýki binli Yýllara Doðru Trabzon” konulu makale yarýþmasýnda mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin deðiþik zamanlarda organize ettiði þiir yarýþmalarýnda birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandý. Karadeniz Yazarlar Birliði kurucularýndandýr. Halen bu birliðin üyesidir. Bunlarýn yanýnda elinin altýndaki öðrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onlarýn da pek çok kültürel yarýþmada ödüller almasýna zemin hazýrlamýþtýr. Ýkisi kýz,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasýdýr.

Etkilendiði Yazarlar:
Necip Fazýl Kýsakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlý


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.