..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Hayaller olmasaydı, umutlar dünde kalırdı. - Dolmuş atasözü
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > İlişkiler > osman tatlı




12 Şubat 2015
Tanımak Üzerine  
osman tatlı
Peki, yanlış tanıdığınızı doğru tanıyorum diye kendinize inandırmanız ya da düşünmenizi nasıl yorumlamak gerekiyor. Yani tanıyorum diye, değer verdiğimiz ya da değer vermediğimiz insana yaptığımız yakıştırmalar bir zulüm çeşidi değil midir? Değer verdiğimiz insanın zamanla değersizleşmesi, değersiz dediğimiz insanın zamanla değerli hala gelmesini nasıl açıklayabiliriz?


:ADJH:
Tanımak, nasıl da kesinlik bildiren soğuk ve itici bir yargı içeren sözcük değil mi? Kendimi tanıyorum, seni tanıyorum, onu tanırım, seni biliyorum… Diye eminlik ve tereddütsüzlük içeren bu bencillik kokan ifadelerin altında yatan manayı irdelemek gerekiyor.

İnsanın kendini tanımak da ve keşfetmekte aciz kaldığı ve başına gelmeyen olay/gelişmeler karşısındaki tavrını bile bilmeyen insanların, karşısındaki insanı tanıması ne kadar gerçekçilik taşıyabilir ki! Karşıdaki insanın yürek coğrafyasında ne kadar derine temas edebilir. Kuş bakışı görüntü yüreği tanımaya yeter mi? Ya bölük pörçük ve sürekli değişen ve insanın kendisinin bile takip etmekte zorladığı düşüncelerin görünen kırıntılarıyla insan tanınabilir mi?

Evet, tanınan bilir, ama tanınan nedir? Önemli olan ve hayati önem taşıyan bölüm burasıdır. İlk insandan ve ilk topluluklardan bu yana insana dair son sözün söylenemediği gibi hala insanın tanındığına dair bir sonuç yok. Aksine insan hala meçhulken ve gizemini korurken, ben tanıyorum ile başlayan cümleler insana karşı bir haksızlığı içermiyor mu sizce? Tanımanın ölçüsü nedir? Ne, ne kadar tanınabilir? İyi tanıdığımızı söylediğimiz insanları uzun yıllar ardında hiç tanımadığınızı söyleyebiliyorsanız, az zaman geçirdiğiniz, sınırlı mekanlardaki birlikteler üzerinden insanı tanıdığınızı nasıl emin ve kesin ifadelerle tanımlarsınız? Babanızı, annenizi, kardeşinizi ve eşinizi tanıma konusunda sorunlar yaşarken, dışarıdaki insanlar için ben tanıyorum ifadesi neden bu kadar rahat kullanıldığını anlamak zorlaşıyor.

Peki, yanlış tanıdığınızı doğru tanıyorum diye kendinize inandırmanız ya da düşünmenizi nasıl yorumlamak gerekiyor. Yani tanıyorum diye, değer verdiğimiz ya da değer vermediğimiz insana yaptığımız yakıştırmalar bir zulüm çeşidi değil midir? Değer verdiğimiz insanın zamanla değersizleşmesi, değersiz dediğimiz insanın zamanla değerli hala gelmesini nasıl açıklayabiliriz?

Zor olanın yerine kolayın aldığı algı dünyamızda bu soruların cevabı hiçbir zaman ciddi bir zemin bulamayacağı kesindir. Bizim kadar, yargılarımızda değişken olması tanımanın, tanımını da zorlaşıyor.

Aslında tanınan bir şey yok, bizim yakıştırmalarımız ve görüntülerin bütünleşmesinden çıkan ve insanı ele veren yargılar vardır. Bu yargıların yüzdelikleri değişken olduğu gibi, insanı oluşan yargı üzerinden ne kadar uzun süre bir çerçevede tutabildiğimiz önemli ve bu yargının yanlışlık payının ne kadar olduğu üzerinde düşünmek gerekir.

Sanırım asıl tehlike, tanırım başlayan yargılardaki kendimizden çok emin olmamamızın getirdiği sıkıntılı durumdur. Emin olmak insanın karşısındaki hakkında şüpheye yer bırakmayan bir anlayışla yaklaşması demektir. Yıkıcı olan da burasıdır. Emin olmak ve tartışmaya, sorgulamaya gerek duymayan bağnaz düşünce ya da anlayışla hareket etmek demektir. Bizleri zamanla üzüntüye sürükleyen, hayal kırıklığı yaratan bu yönümüzdür. Kendi kendimizi aldattığımız ya da bizi aldatan ve farkında olmadığımız yönümüzün kurbanı olabiliyoruz.

Tanıyorum dediklerimize, geçmişte de tanırım dediğimiz ama yanıldığımızı unutmadan tekrar gözden geçirmekte fayda var. Tekrar yanılmamak, kendimize ve karşımızdakine zulüm etmemek için bu gereklidir.

Osman Tatlı
osmantatli@gmail.com
www.osmantatli.com.tr



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın İlişkiler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Aşk Yolculuğu
Aşkın Kölesi Olmak
Evlilik İçin Sevgi Yeterli Midir?
Annelerin Gölgesindeki Babalar
Ayrılığın Hikmeti
Erkeğin Kadından Özerklik Talebi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazar Kimliği
Aşk ve Cinsellik Ayrı Şeylerdir
Yazar Konuları Nereden Alır
İslamda Kadına Kırbaç
Yazarlık Yolunda Ara Söz
İnsandaki Kaygı Örnekleri
Yalnızlık Sözleri III
Soğuk Bayram
Birey Olabilme
İyi Kitap Kötü Kitap

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yalnızlık Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlık [Roman]
Okuyorum Ama Yazamıyorum? [Roman]
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çıkarmak [Eleştiri]
İklimler / Film Eleştirisi [Eleştiri]
120 / Film Eleştirisi [Eleştiri]
Üç Maymun / Film Eleştirisi [Eleştiri]
Neşeli Hayat [Eleştiri]
The İmam"ın Savaşı Kiminle [Eleştiri]


osman tatlı kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.