..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bilmek kadar kuşku duymaktan da zevk alıyorum. -Dante
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Dinler, İnançlar ve Ateizm > Erdağ Duru




8 Haziran 2019
Ermeni Apostolik Kilisesi Karanlık Geçmişiyle Yüzleşmelidir (3. Bölüm)  
“ Değerbilmezlik, sevginin gömütüdür” La RochefoucauId

Erdağ Duru


Aslında Tanrının evi olması kiliselerde patriklerin, din adamlarının, papazların, zangoçların Avrupa ülkeleri ile anlaşarak Osmanlı’daki isyanların, ayaklanmaların ilk planlayıcıları olduğunu şaşkınlıkla görüyoruz.


:ABGI:
ERMENİ KİLİSESİNİN SİYASETLE KİRLİ İLİŞKİLERİ
1877’de başlayan Osmanlı-Rus Savaşı 31 Ocak 1878 tarihinde, Osmanlının ağır bozgunu sonrası Edirne'de yapılan ateşkes ile sona erer. Ayastefanos (Yeşilköy) da devam eden ateşkes görüşmeleri sırasında Patrik Varjabetyan Rus heyeti başkanı Grandük Nikola ile görüşür: Antlaşmaya Ermeniler ile ilgili özel bir madde koydurtur. Böylece, Osmanlı ile Rusya arasında imzalanan Ayastefanos Antlaşması'nın 16. maddesiyle Ermenistan’ın varlığı Osmanlı Devletine kabul ettirilir. (3 Mart 1878)

Ancak, İngiltere Kafkaslar ve Balkanlarda Rusların ön plana çıkmasından rahatsızdır, bu nedenle antlaşmanın Berlin’de toplanacak bir kongrede yeniden düzenlenmesini ister. Bunun üzerine Ermeni Kilisesi büyük bir kampanya başlatır. Patrik Varjabetyan kongreye katılacak tüm devletlere ve İngiltere Manchester Ermeni Komitesi Başkanı Karekin Papazyan'a gönderdiği mektuplarda Ermenistan’ın kurulmasının gerekli olduğunu ve bunun acilen desteklenmesini ister. Mektuplara Osmanlı İmparatorluğu'nda yaşayan Ermenilerin nüfusu hakkında şişirilmiş, düzmece rakamlar içeren istatistikler de eklenir.
Beşiktaş Başepiskoposu Horen Narbey Petersburg’a giderek Çar II. Aleksandr ile görüşür, Rusya’nın Ermenileri korumayı sürdürmesini, Berlin Kongresi'nde davalarını savunmasını rica eder.

Öte yandan, eski Patrik Hrimyan’ın başkanlığında bir kurul Ermeni isteklerini ve Ermenistan’ın kurulmasını öngören 7 maddelik bir proje ile Avrupa başkentlerini Roma, Viyana, Paris, Londra’yı dolaşarak Avrupa ülkelerini "Ermeni Davası" (Hay Taht) na kazandırmak için propaganda gezisine çıkar.

Görüldüğü gibi Patrikhane ve Patrikler din işlerini bir kenara bırakıp siyasal liderler gibi hareket etmişlerdir. Gerçi Patrikhane’nin bu çabaları sonucunda Ayastefanos’un 16. maddesi 13 Temmuz 1878 tarihinde imzalanan Berlin Antlaşmasında 61. Madde olarak yer alsa da "Ermeni Sorunu" Osmanlı Devleti'nde yapılacak bir "Reform Sorunu" na indirgenir, Ermenistan devletinin kurulmasından söz edilmez.

Bu durum Ermeni Patrikhanesinde büyük bir hayal kırıklığı yaratır. Berlin Kongresi'ne Hrimyan ile birlikte çevirmen-sekreter olarak katılmış olan Nuryaz Çeraz, 1879 yılında yayınladığı bildirgede, Berlin Kongresi kararlarından dolayı Ermenilerin umutsuzluğa düşmemelerini söyler ve özetle şöyle der:

"Berlin Kongresi’nde gelecekte kuracağımız milli binanın temelleri atıldı. Avrupa elimize silahları verdi; paslanmadan önce bu silahları kullanmalıyız... Berlin Kongresi ile bir altın madeni elde ettik, bu maden ocağını çalıştırmak ve altını çıkarmak bize düşer."

DEVLETE KARŞI İHTİLAL VE İSYAN
Berlin Kongresinden sonra Patrik Varjabetyan ve Patrik Vekili Başpiskopos Mateos İzmirliyan (1845-1910), bugün aynen PKK ve etnik Kürt ayrılıkçıları gibi, Ermenistan’ın ancak ihtilal ve isyan ile kurulacağını planladıklarından Patrikhane bünyesinde bir "Reform Komisyonu" oluştururlar. Bu komisyon tarafından Piskoposluklara gönderilen genelgelerde, Ermeniler ayaklanmaya davet ediliyor ve öncülüğü Ermeni papazların yapması isteniyordu.

Aslında Tanrının evi olması kiliselerde patriklerin, din adamlarının, papazların, zangoçların Avrupa ülkeleri ile anlaşarak Osmanlı’daki isyanların, ayaklanmaların ilk planlayıcıları olduğunu şaşkınlıkla görüyoruz.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın dinler, İnançlar ve ateizm kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ermeni Apostolik Kilisesi Karanlık Geçmişiyle Yüzleşmelidir (4. Bölüm)
Ermeni Apostolik Kilisesi Karanlık Geçmişiyle Yüzleşmelidir (1. Bölüm)
Ermeni Apostolik Kilisesi Karanlık Geçmişiyle Yüzleşmelidir (2. Bölüm)

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Avrupa'nın Bağrında Yırtık Dondan Fırlayan Neo - Siyonist Bir Ülke: Fransa
Facebook Neden Bana 30 Gün Tart Cezası Verdi?
Sanal İnternet Hapishanesi: Facebook
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrasına Neden Bilet Bulunamıyor?
Eyfel Kulesi Havada Takla Atarak Kıçıyla Gülerdi!
İsrail Nereye? (1. Bölüm)
Apartheid - Siyonist Irkçılığın Avdeti
Endlösung: 65 Yaş Üstünden Kurtulmak!
İsrail Nereye? (2. Bölüm)
Fransa’nın Büyük Hayal Kırıklığı: Macron

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Osmanlı Saray Edebiyatı Divan Şiirinde Erotizm ve Cinsellik - 1 [İnceleme]
Holokost Yorgunluğu [İnceleme]
Osmanlı Saray Edebiyatı ve Divan Şiirinde Erotizm ve Cinsellik - 2 [İnceleme]
Bilderberg – "Eyes Wide Shut" [İnceleme]
Hiç Bilmediğimiz Bir Tarih – Ermeni Sorunsalı (16. Bölüm) [İnceleme]
Hiç Bilmediğimiz Bir Tarih – Ermeni Sorunsalı (13. Bölüm) [İnceleme]
Hiç Bilmediğimiz Bir Tarih – Ermeni Sorunsalı (17. Bölüm - Son) [İnceleme]
Hiç Bilmediğimiz Bir Tarih – Ermeni Sorunsalı (15. Bölüm) [İnceleme]
Hiç Bilmediğimiz Bir Tarih - Ermeni Sorunsalı (6. Bölüm) [İnceleme]


Erdağ Duru kimdir?

Galatasaray Lisesi, İ. Ü. Edebiyat Fakültesi

Etkilendiği Yazarlar:
Kant, Russell, Montaigne, Voltaire


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Erdağ Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.