Konuþ ki seni göreyim. -Aristoteles |
|
||||||||||
|
ANAYASA MAHKEMESÝNÝN YAPISI Anayasa Mahkemesi yeniden yapýlandýrýlacak. Halen 11 asýl 4 yedek üyeli Anayasa Mahkemesi, 17 asýl üyeden oluþacak. TBMM, 2 üyeyi, Sayýþtay Genel Kurulunun gösterdiði 3′er aday arasýndan, 1 üyeyi ise baro baþkanlarýnýn avukatlar arasýndan göstereceði 3 aday arasýndan gizli oyla seçecek. Cumhurbaþkaný, 3 üyeyi Yargýtay, 2 üyeyi Danýþtay, 1 üyeyi Askeri Yargýtay, 1 üyeyi Askeri Yüksek Ýdare Mahkemesince gösterilecek 3′er aday içinden; en az ikisi hukukçu olmak üzere 3 üyeyi ise YÖK’ün kendi üyesi olmayan yüksek öðretim kurumlarý öðretim üyeleri arasýndan göstereceði 3′er aday içinden seçecek. Cumhurbaþkaný, 4 üyeyi de üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar, 1. sýnýf hakim ve savcýlar ile en az 5 yýl raportörlük yapmýþ Anayasa Mahkemesi raportörleri arasýndan belirleyecek. Anayasa Mahkemesi iki bölüm ve Genel Kurul halinde çalýþacak. Bölümler, baþkanvekilinin baþkanlýðýnda 4 üyenin katýlýmý ile toplanacak. Genel Kurul ise mahkeme baþkanýnýn veya baþkanýn belirleyeceði baþkanvekilinin baþkanlýðýnda en az 12 üye ile toplanacak. Bölümler ve genel kurul, kararlarýný salt çoðunluk ile alacak. Siyasi partilere iliþkin dava ve baþvurulara, iptal ve itiraz davalarý ile Yüce Divan sýfatýyla yürütülecek yargýlamalara, Genel Kurul bakacak. Anayasa Mahkemesi, Anayasa deðiþikliðinde iptale, siyasi partilerin kapatýlmasýna ya da devlet yardýmýndan yoksun býrakýlmasýna karar verilebilmesi için toplantýya katýlan üyelerin üçte iki oy çokluðuyla karar alacak. Þekil bozukluðuna dayalý iptal davalarý, Anayasa Mahkemesince öncelikle incelenip karara baðlanacak. Anayasa Mahkemesi, Yüce Divan sýfatýyla baktýðý davalar dýþýnda kalan iþleri, dosya üzerinden inceleyecek. Ancak, bireysel baþvurularda duruþma yapýlmasýna karar verilebilecek. Mahkeme, gerekli gördüðü hallerde sözlü açýklamalarýný dinlemek üzere ilgilileri ve konu üzerinde bilgisi olanlarý çaðýrabilecek, siyasi partilerin kapatýlmasýna iliþkin davalarda, Yargýtay Cumhuriyet Baþsavcýsýndan sonra kapatýlmasý istenen siyasi partinin genel baþkanlýðýnýn veya tayin edeceði bir vekilin savunmasýný dinleyecek. Anayasa Mahkemesi üyeleri arasýndan gizli oyla ve üye tamsayýsýnýn salt çoðunluðu ile 4 yýl için bir baþkan ve iki baþkanvekili seçilecek. Görev süresi bitenler yeniden seçilebilecek. Anayasa Mahkemesi üyeleri 12 yýl için seçilecek. Bir kiþi 2 defa üyeliðe seçilemeyecek. 12 yýldan önce yaþ sýnýrýný dolduran üye emekliye ayrýlacak. Anayasa Mahkemesinin mevcut yedek üyeleri ”asýl üye” sýfatýný kazanacak. YÜCE DÝVAN Anayasa Mahkemesine kiþisel baþvuru yapýlabilecek. Meclis Baþkaný, Genelkurmay Baþkaný, kuvvet komutanlarý ile Jandarma Genel Komutaný da görevleriyle ilgili suçlardan dolayý Yüce Divanda yargýlanacak. Yüce Divan kararlarýna karþý yeniden inceleme baþvurusu yapýlabilecek. Genel Kurulun yeniden inceleme sonucu verdiði kararlar kesin olacak. Askeri Yargýtay ve Askeri Yüksek Ýdare Mahkemesi üyeleri için ”hakimlik teminatý” geçerli olacak. HSYK’NIN YAPISI Hakimler ve Savcýlar Yüksek Kurulu (HSYK) yeniden yapýlandýrýlacak. HSYK’nýn halen 7 olan üye sayýsý 22′e, 5 olan yedek üye sayýsý ise 12′a çýkarýlacak. HSYK, 3 daire halinde çalýþacak. HSYK’nýn Baþkaný, Adalet Bakaný olmaya devam edecek. Adalet Bakanlýðý Müsteþarýnýn Kurulda yer almasý uygulamasý da sürecek. Kurulun, 4 asýl üyesi, yüksek öðretim kurumlarýnýn hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarýnda görev yapan öðretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasýndan Cumhurbaþkanýnca; 3 asýl ve 3 yedek üyesi, Yargýtay üyeleri arasýndan Yargýtay Genel Kurulunca; 2 asýl ve 2 yedek üyesi, Danýþtay üyeleri arasýndan Danýþtay Genel Kurulunca; 1 asýl ve 1 yedek üyesi, Türkiye Adalet Akademisi Genel Kurulunca kendi üyeleri arasýndan; 7 asýl ve 4 yedek üyesi, birinci sýnýf olup, birinci sýnýfa ayrýlmayý gerektiren nitelikleri yitirmemiþ adli yargý hakim ve savcýlarý arasýndan adli yargý hakim ve savcýlarýnca; 3 asýl ve 2 yedek üyesi idari yargý hakim ve savcýlarý arasýndan idari yargý hakim ve savcýlarýnca dört yýl için seçilecek. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilecek. Kurul üyeliði seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasýndan önceki 60 gün içinde yapýlacak. Kurulun ”meslekten çýkarma” cezasýna iliþkin kararlarýna itiraz yolu getirilecek. Kurulun diðer kararlarýna karþý yargý mercilerine baþvurulamayacak. HSYK’nýn mevcut asýl ve yedek üyelerinin görevleri, seçildikleri sürenin sonuna kadar devam edecek. GEÇÝCÝ 15. MADDE Ekonomik ve Sosyal Konsey” Anayasa kapsamýna alýnacak. 12 Eylül dönemindeki Milli Güvenlik Konseyi üyeleri ile bu dönemde kurulan hükümetler ve Danýþma Meclisi’nde görev alanlarýn yargýlanmasýný önleyen geçici 15. maddesi yürürlükten kaldýrýldý. Kadýn-erkek eþitliði konusunda alýnacak tedbirler, Anayasanýn eþitlik ilkesine aykýrý olarak yorumlanamayacak. Çocuklar, yaþlýlar ve özürlüler ile harp ve vazife þehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alýnacak tedbirler eþitlik ilkesine aykýrý sayýlmayacak. KÝÞÝSEL VERÝLERÝN KORUNMASI Herkes kendisi ile ilgili kiþisel verilerin korunmasýný isteme hakkýna sahip olacak. Bu hak, kiþinin kendisiyle ilgili kiþisel veriler hakkýnda bilgilendirme, bu verilere eriþme, bunlarýn düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçlarý doðrultusunda kullanýlýp kullanýlmadýðýný öðrenmeyi de kapsayacak. Kiþisel veriler ancak kanunda öngörülen hallerde veya kiþinin açýk rýzasý ile iþlenebilecek. YURT DIÞINA ÇIKIÞ YASAÐI Yurt dýþýna çýkma hürriyeti, ancak suç soruþturmasý veya kovuþturmasý nedeniyle ve hakim kararýyla sýnýrlandýrabilecek. ÇOCUK ÝSTÝSMARI Her çocuk, korunma ve bakýmdan yararlanma, yüksek yararýna açýkça aykýrý olmadýkça ana ve babasý ile kiþisel ve doðrudan iliþki kurma ve sürdürme hakkýna sahip olacak. Devlet, her türlü istismara karþý çocuklarý koruyucu tedbirleri alacak. SENDÝKA VE TOPLU SÖZLEÞME Ayný iþ kolunda birden fazla sendikaya üye olunabilecek. Memurlara ve diðer kamu görevlilerine toplu sözleþme yapma hakký tanýnacak. Toplu sözleþme yapýlmasý sýrasýnda uyuþmazlýk çýkmasý halinde, taraflar Kamu Görevlileri Kuruluna baþvurabilecek. Kurul kararlarý, kesin ve toplu sözleþme hükmünde olacak. Toplu sözleþme emeklilere de yansýtýlacak. Greve katýlan iþçilerin ve sendikanýn kasýtlý veya kusurlu hareketleri sonucu grev uygulanan iþ yerinde neden olduklarý maddi zarardan sendika sorumlu tutulamayacak. Siyasi amaçlý grev ve lokavt, dayanýþma grevi ve lokavtý, genel grev ve lokavt, iþ yeri iþgali, iþ yavaþlatma, verim düþürme ve diðer direniþlere iliþkin yasaklar kaldýrýlacak. KAMU DENETÇÝLÝÐÝ KURUMU ”Kamu Denetçiliði Kurumu” (ombudsmanlýk) oluþturulacak. Kurum, TBMM Baþkanlýðýna baðlý olarak kurulacak ve idarenin iþleyiþi ile ilgili þikayetleri inceleyecek. Kamu baþdenetçisi TBMM tarafýndan gizli oyla ve 4 yýl için seçilecek. Milletvekilliðinin düþürülmesi uygulamasý kaldýrýlacak. TBMM Baþkanlýk Divaný 2. dönem sonuna kadar görev yapacak. YÜKSEK ASKERÝ ÞURA KARARLARI Yüksek Askeri Þuranýn (YAÞ) terfi iþlemleri ile kadrosuzluk nedeniyle emekliye ayýrma hariç, her türlü iliþik kesme kararlarýna karþý yargý yolu açýlacak. Ýdari yargý, idari eylem ve iþlemlerin hukuka uygunluðunun denetimi ile sýnýrlý olacak, ”yerindelik denetimi” yapýlamayacak. TOPLU SÖZLEÞME HAKKI Memurlara verilen uyarma ve kýnama cezalarý yargý denetimine açýlacak. Adalet hizmetleri ile savcýlarýn idari görevleri yönünden Adalet Bakanlýðýnca denetimi, adalet müfettiþleri ile hakim ve savcý mesleðinden olan iç denetçiler; araþtýrma, inceleme ve soruþturma iþlemleri ise adalet müfettiþlerince yapýlacak. ASKERÝ YARGI Askeri yargýnýn görev alaný yeniden belirlenecek. Askeri yargý, askeri mahkemeler ve disiplin mahkemeleri tarafýndan yürütülecek. Askeri mahkemeler, asker kiþiler tarafýndan iþlenen askeri suçlar ile bunlarýn asker kiþiler aleyhine veya askerlik hizmet ve görevleriyle ilgili olarak iþledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli olacak. Devletin güvenliðine, anayasal düzene ve düzenin iþleyiþine karþý suçlara ait davalar, her durumda adliye mahkemelerinde görülecek. Siviller, savaþ hali dýþýnda askeri mahkemelerde yargýlanamayacak. Kaynak:http://www.haber34.com/referandumda-oylanacak-maddeler-1667-haberi.html
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Oðuz Düzgün, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |