..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Kitaplarla dolu bir oda, ruhlu bir beden gibidir. -Cicero
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Sinema ve Televizyon > osman tatlı




15 Ekim 2014
Omer: Algı Oyunu  
osman tatlı
Sinema sinsi bir algı yönlendiricisidir. Bazen sizden yana gibi görünür. Öyle içten, samimi bir maske takar ki kendinizden biri sanırsınız. Sanıldığı gibi sinema her zaman doğrudan iyi kötü, düşman dost zıtlığıyla karşınızda durmaz. Sinemanın en önemli tarafı sizden görünün casus olmasıdır. Sizi daha kolay etkilemek, sizin kalbinize girmeyi çabuklaştırmak adına sürekli farklı bir rolle karşınıza çıkar.


:ADFD:
Sinema sinsi bir algı yönlendiricisidir. Bazen sizden yana gibi görünür. Öyle içten, samimi bir maske takar ki kendinizden biri sanırsınız. Sanıldığı gibi sinema her zaman doğrudan iyi kötü, düşman dost zıtlığıyla karşınızda durmaz. Sinemanın en önemli tarafı sizden görünün casus olmasıdır. Sizi daha kolay etkilemek, sizin kalbinize girmeyi çabuklaştırmak adına sürekli farklı bir rolle karşınıza çıkar.

Bundan dolayı birçok propaganda filmi anlaşılmaz. Sizden görünen filme hayranlıkla izler; Sevinir, ağlar, güler ve kendinize rehber edinirsiniz. Böylece tuzağa düşersiniz. Değerleriniz zamanla basitleşir ve değersiz hale gelir. İnandığınız şeylere karşı inanıcınız zayıflar. Bir bakmışsınız daha önce inandığınız ve düşündüğünüz fikirleriniz değişmiştir. Nasıl olduğunu anlamazsınız. Kendinize şaşırırsınız. Bu değişim için birçok neden ararsınız. Ancak en önemli nedenin size sevinç yaratan, duygu yoğunluğu yaşatan, işte beni anlatıyor dediğiniz filmlerin üzerinizdeki yabancılaştırma etkisini görememenizdir.

Sinemanın bu algı oyunu birçok filmde görmek mümkündür. Bu filmlerden biri de Oscar adayı olan ve sözde Filistin sorunlarına değinen OMAR filmidir.
Film merkezine aşk alarak, sözde Filistin de yaşanan zorluklara değiniyor. Film, üç çocukluk arkadaşın arasındaki dostluğa, davalarına ve üçünün arasındaki çözülme nedenlerini konu ediniyor.

Omer, sözde işkence ve dayak sonrası yüzünde ve vücudunda oluşan yaraların hemen iyileşmesi ne kadar gerçekçi ise, filmin Filistin de yaşanan olaylara yaklaşımı da o kadar gerçekçidir.

Film kurgusunun Filistinliler lehinde görünmesi olarak algılanması, İsrailleri suçlu, işgalci, işkenceci, zalim, masumları katleden kimliğini örtmeye yetmez. Film, sanki karşılıklı savaşan iki devletin bilgi edineme mücadelesi varmış gibi çekilmiş. Halbuki burada Amerikan ve Rusya haber alma örgütlerin casusluk oyunları yok. Haksız ve kan üzerine işgal edilen bir devletin halkını tamamen kana bulamaya çalışan bir İsrail vardır. İsrail’in gerçek yüzünü göstermeyen film, İsrail’e maske takmıştır.

Özgürlük Savaşçıları

Tarık, Omer ve Ebced arasında geçen dostluk, aşk ve ihanet üçgenin ortasında yer alan Özgürlük mücadelesi, filmin kurgusunda sıradan bir değini niteliğindedir. Neye, kime ve neden özgürlük mücadele verildiğine değinilmemiş. Sadece klasik silah talimleri ve bir İsrail askerin öldürülmesi var. İsrail askeri neden öldürüyor? Sorunun cevabı yok. Nöbet tutan değil de çöp döken askerin öldürülmesi de manidardır.

Üç çocukluk arkadaşı içerinde Tarık, özgürlük savaşçısı ve aynı zamanda bölge sorumlusu diğer ikisi ise, çocukluktan itibaren Tarık’la arkadaş olmasına rağmen sanki yeni tanışıyorlarmış gibi Tarık’tan eğitim alıyorlar. Omer, yakalanana kadar da Tarık’ın bölge sorumlusu ve özgürlük savaşçısı belirtisi yok. Sıradan bir Filistin görüntüsü veriyor. Kadınlardan bahsediyorlar ama özgürlükten ve İsrail’in baskısından ve işgalinden bahsetmiyorlar. Omer, ailesiyle yemek yiyorken kız kardeşi futboldan bahsediyor ve ateşli ateşli futbol yorumu yapıyor ama Filistin de yaşanan olaylardan bahsetmiyorlar sanki Amerikan’ın bir kasabasında yaşıyorlarmış rahat bir ortamdalar. Nerde halkın yaşadığı acılar, nerede katliama dair izler, nerede İsrail’in zulmü ve nerede İsrail’in yaptığı yıkımlar.
Özgürlükten bahseden bir filmde özgürlüğe dair söylemelerin ve özgürlüğün izlerin olmadığı nadir filmlerden biri Omer.

İsrail ordusu, bir Filistin özgürlük savaşçısını yakalayacak ama işkence etmeyecek, kendisine avukat tesis edecek bu nasıl yaman çelişkidir. Filistinli tutukluklar bir iki tokat dışında gayet hakları korunuyor havasını vermek Filistinli bir yönetmene yakışmamalıdır. Filistin’i biz anlatmalıyız diyen yönetmen Filistin’e ihanet ederek mi filmlerde Filistin’i anlatacak.
Filistin Kurtuluşu için mücadele eden insanları sıradan, basit gösteren yönetmen bunlarla sınırlı kalmıyor, aşk ve yasak ilişki gibi çarpıtılan ve çirkin davranış için dostların bir birbirine ihanetini ve davalarını satmalarını kurgulamak Filistin halkına hakarettir.

Filistin Halkına yapılan bütün bu hakaret ve değersizleştirme politikalarını üstünü örtmek için de yönetmen final bölümünde İsrailli subayı öldürtüyor. Böylece izleyici heyecan ve çoşku havası vererek algı yanıltması gizlenmeye çalıştırılmıştır.

Osman Tatlı
osmantatli@gmail.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sinema ve televizyon kümesinde bulunan diğer yazıları...
İklimler / Film Eleştirisi
120 / Film Eleştirisi
Üç Maymun / Film Eleştirisi
Neşeli Hayat
The İmam"ın Savaşı Kiminle
Doldurmanın Tadı Adından Değil, Malzemesinden Anlaşılır
Türkiye Sineması ve Sinemada Algı
Şiddetin Yükselen Yeni Adı: Testere
Suskun Sinema Yazıları
İlişkilerde İklim Yapaylığı

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çıkarmak
Nişantaşı"nda Kitap Okumak Kedi, Köpeklere Kaldı
Batı Rüzgarı Doğu Rüzgarı
Kitabın Hayata Yansıması ve Yabancılaşma
Köşe Sultanları
Doğu Felsefesi ve Kişisel Gelişim
Sanal Sohbet
Facebook Dindarlığı
Dershaneler Ne İş Yapar?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yalnızlık Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlık [Roman]
Okuyorum Ama Yazamıyorum? [Roman]
Yazar Kimliği [Deneme]
Aşk ve Cinsellik Ayrı Şeylerdir [Deneme]
Aşk Yolculuğu [Deneme]
Yazar Konuları Nereden Alır [Deneme]
İslamda Kadına Kırbaç [Deneme]
Yazarlık Yolunda Ara Söz [Deneme]


osman tatlı kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.