..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Zaman dostluðu güçlendirir, aþký zayýflatýr. -La Bruyere
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Sinema ve Televizyon > osman tatlý




27 Ocak 2015
Köstebekgiller: Çocuklara Algý Oyunu  
osman tatlý
Her çizgi film, kendi merkezine bir mesaj alýr ve bunu çocuklarýn sofrasýna kor. Belki çocuklar hepsini yiyemez ama tadýný alýrlar. Çizgi filmlerin mantýðýnda bu yeterlidir. Çocuklar tadýný alsýnlar, gerisini nasýl olsa getirirler. Çocuklarýn ayný çizgi filmi izleme ýsrarýn altýnda bu tat alma yatar


:AEEJ:

I.
Modern dünyada çocuklara yer yok. Doðal olan her þey, yerine yapay olana býrakýyor. Duygular, düþünceler ve benlik yapaylaþtýrýlýyor. Doðal olan her þey özünden uzaklaþtýrýlmasýyla, insanlar doðal olaný unutmaya baþladýlar. Yapay/yalancý dünya gerçek sanýlmaya baþlandý. Çocuklar artýk doðal deðil, yapay yetiþtirilmeye baþlandý. Yapay yetiþtirilme algýsýný oluþturma görevi de: televizyon, sinema ve internet üstlenmiþ durumda. Bu üçlü geleceðin dünyasýný inþa etme görevini üstlenirken, çýkýþ noktalarý da kuþkusuz çocuklar ve gençlerdir. Eðilimlerin istendiði gibi þekillendirilmesi en kolay olan sýnýf olmalarý nedeniyle bütün çalýþma kurgularý bunun üzerine kuruluyor. Yapay bir nesil yetiþtirmenin en kolay yolu çocuklar ve gençlerden geçiyor.

Modern tanrýlar(televizyon, sinema ve internet) geleceðin nesline istedikleri þekli vermenin en iyi yolunun ebeveynlerin býraktýðý(ilgisizlik, sevgisizlik, anlama ve beraber zaman geçirme) boþluðu doldurmak olduðunun bilinciyle hareket etmektedirler. Ebeveynlerin adeta gönüllü olarak çocuklarýný teslim ettikleri televizyon da görevini fazlasýyla yapýyor. Ebeveynlerin çocuklarýný sesini duymayayým anlayýþý ve onlarýn isteklerinden, ilgi beklentilerinden kurtulma adýna gösterdikleri televizyonun, çocuklarýnýn ruhuna yaptýðý tahribatý farkýnda deðiller, farkýnda olsalar da önemsememeleri yarýnlar için ne tehlike çanlarý çalýyor.

Televizyon özellikle çizgi filmler, ebeveynlerin çocuk eðitim görevlerini üstlenmiþ durumda. Çocuklar artýk hayatý ve kültürü çizgi filmlerden öðreniyorlar. Sabahtan akþama kadar ekrana kilitlenen çocuk bir eðitimden geçiyor ve bu büyüklerin umurunda deðil, çocuklarýný televizyona teslim edenler, büyüyen ve ucubeye dönüþen gençlerden þikâyet etme haklarý yoktur. Kendi elleriyle teslim ettikleri televizyon, kendi istediði þekilde çocuklarý eðittiðinden artýk yapacak bir þey kalmadýðý gibi, þikâyet etmenin bir anlamý da kalmýyor.

Çizgi filmler, artýk birer eðitim kurumuna dönüþmüþtür. Çizgi filmler birer kreþe, anaokuluna dönüþmüþtür. Çizgi filmler artýk anne baba, kardeþ, arkadaþ olmuþtur. Çizgi filmler hayal âlemin bir yaþam bir biçimi haline gelmiþtir. Çizgi filmler, masum deðildir, sokaklardaki yabancýlardan daha tehlikeli birer dost görünümlü yabancýlardan farký kalmamýþtýr. Çocuklarýmýzý dýþarýdaki yabancýya karþý kararlý bir koruma güdüsüyle hareket ederken, içerdeki dost görünümlü yabancýlaþtýran televizyona teslim etme gafletine düþmemeye dikkat etmeli ebeveynler.

II.

Çocuklarýn masum ve savunmasýz hayal dünyasý çizgi filmler üzerinden kuþatýlýp, bilinçaltlarý kirletiliyor. Bu modernleþme adýna, para hýrsý adýna, pasif ve sorunlu kiþilik oluþturma adýna, düþünmeyen ve pasif bireyler adýna yapýlmaktadýr.

Her çizgi film, kendi merkezine bir mesaj alýr ve bunu çocuklarýn sofrasýna kor. Belki çocuklar hepsini yiyemez ama tadýný alýrlar. Çizgi filmlerin mantýðýnda bu yeterlidir. Çocuklar tadýný alsýnlar, gerisini nasýl olsa getirirler. Çocuklarýn ayný çizgi filmi izleme ýsrarýn altýnda bu tat alma yatar.

Türkiye de sinema ve televizyon programlarý taklit üzerine kurulu olsa da bu taklit sadece þekilse deðil, içerik olarak da taklit edilmektedir. Hatta modernleþme ve batýlýlaþma adýna içerikler abartýya bile kaçýyor.
Uzun bir süre bir kanalda çocuklarýn ilgiyle izlediði Köstebekgiller, tüketim mantýðý çerçevesinde sinema uyarlanmasý yapýldý ve vizyon da yerini aldý.

Tabii konusuna girmeyeceðiz sadece önemli gördüðümüz çocuklara yönelik algý oyunlarýna deðineceðiz.

Filmin açýlýþ sahnesinde çocuklarý coþturmak, hareketlendirmek ve filme ýsýndýrma adýna yoðun bir müzik ve çocuklarýn eþlik etmesi bizi karþýlýyor. Gayet normal bir durum. Anormal olan ise çocuklarýn kitap okumaya karþý ilgisizleþtirme yani okumayý deðersizleþtirme mesajýn araya sýkýþtýrýlmasýdýr. Bir yandan radyodaki müziðe eþlik eden Caner, Pelin, Anne ve Süslü bir yandan kitabýn masalsý dünyasýný gerçek diye sayýklayan Boyo vardýr. Caner, Boyo’nun ýsrarlý kitap okumasý üzerine kitabýný elinden alýp, on koltuða yani Boyo’nun ulaþamayacaðý yere býrakýr. Arabadakiler Boyo’yla dalga geçerler. Müziðe kendini býrakmasýný isterler.

Manzara ilginç deðil mi, kitap okuma, boþ ver müzik dinle mesajý nasýlda araya serpiþtirilmiþ. Çocuklara yönelik bir filmde kitap okumama algýsý dolaylý ama planlý bir þekilde verilmeye çalýþýlýyor. Birçok seyirciye gayet normal görünmesi algý oyunun zaten kendisini hissettirmemesinin özelliði olmasýdýr.

Ýkinci bir algý oluþturma operasyonu ise, Fahri Fýrfýr’ýn yardýmcýsý Þehnaz’ýn gereksiz bir sahne toplumu oluþturan temel taþý olan aileden nefret ediyorum demesidir. Çocuklara ve aileye yönelik bir filmde aileden bir de toplumu oluþturan vurgusunu yaparak söylemesini nasýl okumak ya da nasýl anlamak gerekiyor acaba. Çocuklarýn bilinçaltýna aileyi kötülemek neyi hedeflemektir. Öylesine bir cümle mi bu? Hem de söylenen sahne de söylenecek söz deðilken ara da sürekli aile ve çocuklara yönelik olumsuz söz ve davranýþlar bu cümleyi zihinde pekiþtirmek için ön hazýrlýk yapýldýðýný söyleyebiliriz.

Ormaný koruma ve sevme temasý sözde iþlense de film boyunca aþk temasý kadar net ve doðru dürüst dillendirilmediði kesindir. Kapitalist jargonla çocuklara ormanlara zarar verilmeye çalýþýlýyor mesajý ne kadar yerini buldu bilemeyeceðim ama aþk ve paranýn her þey olduðu mesajý yerini bulduðunu rahatlýkla söyleyebilirim.

Aile, kitap, para, aþk temalarýn merkeze alýndýðý bir filmde bunlarýn olumsuz vurgularý çok belirgin ve tehlike sinyali verirken baþka algý oyunlarýna deðinmeye gerek kalmadýðýný düþünüyorum. Çocuklarýn küçük ama büyük dünyasýna algýlarla etkileme yöntemi fark edildiðini umut ediyoruz.
Osman Tatlý
osmantatli@gmail.com
www.osmantatli.com.tr



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn sinema ve televizyon kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ýklimler / Film Eleþtirisi
120 / Film Eleþtirisi
Üç Maymun / Film Eleþtirisi
Neþeli Hayat
The Ýmam"ýn Savaþý Kiminle
Doldurmanýn Tadý Adýndan Deðil, Malzemesinden Anlaþýlýr
Türkiye Sinemasý ve Sinemada Algý
Þiddetin Yükselen Yeni Adý: Testere
Suskun Sinema Yazýlarý
Ýliþkilerde Ýklim Yapaylýðý

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çýkarmak
Niþantaþý"nda Kitap Okumak Kedi, Köpeklere Kaldý
Batý Rüzgarý Doðu Rüzgarý
Kitabýn Hayata Yansýmasý ve Yabancýlaþma
Köþe Sultanlarý
Doðu Felsefesi ve Kiþisel Geliþim
Sanal Sohbet
Facebook Dindarlýðý
Dershaneler Ne Ýþ Yapar?

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Yalnýzlýk Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlýk [Roman]
Okuyorum Ama Yazamýyorum? [Roman]
Yazar Kimliði [Deneme]
Aþk ve Cinsellik Ayrý Þeylerdir [Deneme]
Aþk Yolculuðu [Deneme]
Yazar Konularý Nereden Alýr [Deneme]
Ýslamda Kadýna Kýrbaç [Deneme]
Aþkýn Kölesi Olmak [Deneme]


osman tatlý kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.