..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bir kimse, neden oltasýný, içinde tek bir balýk olmadýðýný bildiði bir göle sarkýtýr? -Adalet Aðaoðlu
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Yapýtlar > Yûþa Irmak




2 Mayýs 2023
Þiirdeki Roman…  
Yûþa Irmak
Roman duygusu hayatýma ne zaman karýþtý, ne zaman giriþ yaptý kestiremem, bilemem.. Bu ro­man duygusu da neyin nesi diye soracak olsanýz, net bir þekilde yanýtlayamam. Ancak sezgilerle birkaç selam, kelam, hüsnü hitam…


:BCE:
Roman duygusu hayatýma ne zaman karýþtý, ne zaman giriþ yaptý kestiremem, bilemem.. Bu ro­man duygusu da neyin nesi diye soracak olsanýz, net bir þekilde yanýtlayamam. Ancak sezgilerle birkaç selam, kelam, hüsnü hitam…

Romanýn kesin, ana hatlarýyla belirlenmiþ bir tanýmý yoktur herhalde. Roman, elbette her þeyi anla­tabilir. Romanýn dünden, bugüne ve yarýna aldýðý yol, nice deðiþimden geçmiþ­tir. Hepsini biliyorum da söze dökemediðim o roman duygusu, ro­manlar için tek denektaþým olmuþtur dün de bugün de.

Rahmetli Attila Ýlhan çoðumuzun ezbere bildiði þiirinde kendi roman duygusunu dile þöyle getirmiþ:

“akþamlar bir roman gibi biterdi

jezabel kan içinde yatardý

limandan bir gemi giderdi

sen kalkýp ona giderdin”

Bir zamanlar ben de hep “Üçüncü Þahsýn Þiiri”ndeki romanýn etkisi altýnda kalmýþtým. Akþamlar mý romana yakýn, roman mý akþamýn sona eriþiyle coþkun; iþin içinde bir kartpostal güzelliði olduðu muhakkaktý. Ya da jezabel kimdi? Kim olduðu merakýmý çekmekle birlikte, bir roman için ille “kan içinde” yatmasý gerektiðine inandýðým bir isim olmuþtu. Sonra ayrýlýk vardý; aþkýn çözülmüþlüðü vardý. –Üstelik, Ýlhan bu þiiri, her sabah divan otelindeki kafeye gidip gelirken yolda karþýlaþtýðý ve adýný bilmediði bir kýz için yazmýþ.–

Zaten az ötemizde Attila Ýlhan romaný hep durur: Sokaktaki Adam, Zenciler Birbirine Benzemez, Kurtlar Sofrasý.. Özellikle bu ilk At­tila Ýlhan romanlarýnda akþamlar sahiden roman duyuþlarýyla biter, þehirler çýðlýk çýðlýðadýr, serüvencil yaþamalarda birileri kah­rolur, “yalnýzlar rýhtýmý”nda bir tango yükselir alçalýr… Roman­cýnýn özbe öz kendi dünyasýdýr bu…

Sonralarý -ne çok!- roman okudukça ne çok dünya tanýyacaktým! Karmakarýþýk, oburca okumalardý bunlar… Nihal Yalaza Taluy’un Dostoyevski ve Tolstoy’un yaný sýra Puþkin, Gogol çevirileri arasýnda en çokta Dostoyevski’de büyük acýlar çekiyordum. Dostoyevski’nin 27 yaþýnda yazdýðý Beyaz Geceler günlerimi gece­lerimi çaldý..

Daha ilk okuyuþumda Anna Karenina’ya, hem romana, hem Anna’nýn kendisine âþýk olmuþtum. Anne büyük dans gecesine biraz geç katýlýyor ve bir roman doðuyordu. Anne kar yaðan gecede trenden iniyor ve kar altýnda Vronskiy’le karþýlaþýyor. Anna operadan içeriye gi­riyor… Öyle art arda sahneler.

Anna Karenina’yý tanýdýðým, görüþtüðümüz, canlý bir kiþiymiþçesine görebiliyor, gözümün önüne getirebiliyordum. Bu yüzden be­yazperdedeki Anna Karenina’lar bende hep hayal kýrýk­lýðý oldu.

Hatta, Handan’ý, Budala’yý, Kiralýk Konak’ý okuduktan sonra, Anna Karenina’yla birlikte, yalnýzca romanlara özgü, nasýl sýfat­landýracaðýmý hiç bilemediðim bir “kadýn kahraman” kimliðiyle baþbaþa kalmýþtým. Handan, Nastasya Filipovna, Seniha, Anna’nýn kýz kardeþleri sayýlamazlar mýydý?

Bihter, Aþk-ý Memnu’un mutsuz kiþisi, bu gösteriþli kadýnla­rýn yaný baþýnda, yazýk ki biraz sönük kalýr. Bihter’de, kýz kardeþlerinden biri sayabileceðimiz Emma Bovary’nin gönül çýlgýnlýðý daima örtük kalmaya yazgýlý býrakýlmýþtýr.

Roman dünyasýný var eden kiþiler olabilir mi? Flaubert Madame Bovary’yi yazdýktan sonra bir “bovarizm”dir alýp baþýný gidiyor. Yakup Kadri, Kiralýk Konak’ýn Seniha’sýnda Madame Bovary’den esin­lere rastlanmasýný gülümseyerek onaylarmýþ; Seniha’nýn bovarizmin pençesinde can çekiþtiðini söylermiþ. Roman kiþileri, bazen, baþka roman kiþilerine anne-baba olabiliyor gerçekten..

Attila Ýlhan Cumhuriyet’te makaleler yazarken ziyaretine gitmiþtim ikibinli yýllarda… Odaya girer girmez elini sýktým. Yüzüme bakýp: “Senin gözlerinin içinde tuhaf bir ýþýk var! Parlýyor gözlerinin içi! Bu sevinçten mi?, Beni gördüðünden mi? Bilgiye olan açlýðýndan mý?” diye sormuþtu… Dedim: “Sizi gördüðüm için gözlerim parlýyordur. Bugün ben size Jezabel’i sormaya geldim. Acaba Jezabel bir roman kiþi­si mi?, Bir romandan mý esinlenme?” diye sormuþtum. Cevaben: “Bir deðil, kim bilir kaç romandan!” dediðini yine iþitir gibi oldum… Serüven romanlarý saymýþtý, yetin­memiþ, gençliðinde okuduðu Emile Zola’lara kadar geri dönmüþtü bu soru karþýsýnda.. Ama hep gençlikte, serüven romanlarý da Zola’lardaydý sanýyorum…

Yirmi beþli, otuzlu yaþlarýmýzda etkilendiðimiz eserler belki bizimle düþe kal­ka, kiþilerini ardýmýza takarak, hangi yaþantýlarla kaynaþarak, günün birinde kendi düþsel dünyamýza yelken açýyordur. Kim bilir…

Zamanlar geçti, denemeler, þiirler, iktibaslar yaptým ben de yýllarca… Ama roman sanatýnýn ýcýðýna cýcýðýna kadar gidecek bir yola girmeyi bir türlü göze alamadým. Çünkü romanýn bir teknik iþi olduðunu ben de artýk kabullendim…

Ne var ki o dizedeki roman sýrlarýný hâlâ söylemez: “akþamlar bir roman gibi biterdi.”

Kalýn saðlýcakla…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn yapýtlar kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Yabancý Gözüyle Türkler
High – Rise (Gökdelen)
Eski Kitaplar Neden Okunur?
Körleþme
Batýlý Þiiri Bize Nasýl Sevdirdiler?
Uzak Nasýl Yakýn Edilir?
El Ruido de Las Cosas Al Caer (Düþen Þeylerin Gürültüsü)
Mihr ile Mâh
Budalalýk Nedir, Nasýl Keþfedildi?
Görmeyi Öðrenmiþ Gözler

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
"Bu Dünya Ýþi Oyundur Oyun"
Üç Elma, Üç Yýldýrým
Ýki Burçlu Bir Kale: Zaman!
Aðaç Deyip Geçme!
Anýlarýn da Meskeni Var
Duanýn Gizemli Yolculuðu
Çekyataltý Romanlar II
"Güzel"in Anadilini Konuþursak Ne Olur?
Çýlbýr (Yoðurtlu Yumurta)
"Ýyi", "Kurt", "Ceberrut", "Sosyal" Deðil "Kerim Devlet"

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Gözbebeði Turþusu [Þiir]
Bir Hicran Naðmesi [Þiir]
Sakin Bir Acý [Þiir]
Geldim [Þiir]
Sözün Çiçeði [Þiir]
Sevgiliye Hasretle [Þiir]
Geceye Kâside [Þiir]
Benimle Ölür Müsün? [Þiir]
Beste-i Nigar [Þiir]
Bilemezsiniz [Þiir]


Yûþa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aþýðý! Yayýncý, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Yûþa Irmak, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.