..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Þiir, tarihten daha felsefidir ve daha yüksekte durur. -Aristoteles
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Sinema ve Televizyon > osman tatlý




9 Ocak 2011
Sinema Savaþlarý: Av Mevsimi, New York'ta Beþ Minare'ye Karþý  
osman tatlý
Turgul, Kürt açýlýmýndan uzak bir film yaparken devletin en önemli bir kurumu olan polis teþkilatýnca çalýþan memurlarýn sorunlarýna eðildi. Polis dizilerinin arttýðý, ejder kapaný gibi filmlerin arttýðý bir dönemde cinayet masasý dedektiflerin ruh haline eðilme konusu þaþýrtýcý ve sürpriz olmasa gerek.


:AFBG:
1960 ve 1970 yýllarda sinema kendi kimliðini ararken toplumsal sinema tartýþmalarý ve kavgalarý dergi, gazete ve panellerde sürekli gündeme gelmesiyle hareketli yýllar yaþadý. Sonrasýnda yönetmenlerin arayýþlarý toplum, ideoloji ve ekonomi gerçeði karþýsýnda tutunamadý. Böylece sinemanýn geliþmesi anlamýna gelen farklý sinema anlayýþlarýn kavgalarý zamanla bitti. Günümüzde ise hala ne olduðu bir türlü netlik kazanmayan sanat sinemasý denilen anlayýþ yurt içi ve yurt dýþý ödüller alýnmasýyla gündeme gelmeye baþlandý. Nuri Bilge Ceylan, Yeþim Ustaoðlu ve Semih Kaplanoðlu gibi yönetmenlerin öncülüðü yaptýðý sanat sinemasý toplumsal olmamakla suçlansa da yurt dýþýnda alýnan ödüller ve medyanýn desteðinin eklenmesiyle ilgi odaðý oldu. Kendilerinden sonra gelen genç yönetmen adaylarýný etkiledikleri gibi kendi kuþaklarýný teðet olsa da etkilemeye devam ediyorlar.



Halka raðmen öne çýkarýlan sanat sinemasý, medyanýn desteðiyle tartýþýlmaz bir boyut kazandý. Sanat sinemasýný eleþtirenler ise dinlenmeden, okunmadan tepkilere maruz kaldýlar. Sanat sinemasý dýþýndaki filmler deðersiz olarak görülmeye baþlandý. Sinema yazarlarý ve sinemayla uðraþanlar da sanat sinemasýný tabulaþtýrdýklarýný farkýna varmadýlar. Belki de sektörün tekelleþen bir zihniyette doðru hýzlý ilerlemesinin de etkisini buna eklemek gerekiyor.

Sanat sinemasýnýn, seyirciye raðmen, sinema yazarlarý, eleþtirmenleri, yönetmenler ve belli bir izleyici kitlesi tarafýndan dokunulmaz hele geldiðinin gündeme gelmesi ya da görünür hale gelmesi Mahsun Kýrmýzýgül'ün sinemasý oldu. Milli sinema uzantýsý olan muhafazakâr bazý yönetmenlerin de festival ve sanat sinemasý etkisiyle film yapmaya baþladýðýný düþünürsek, buna recep Ývedik gibi absürt filmleri de eklersek toplumsal filmlerin ne kadar azaldýðýný ve sanat sinemasýnýn Türk sinemasý üzerindeki büyüyen etkisini rahatlýkla farkýna varabiliriz.



Peki Kýrmýzýgül ne yaptý da sanat sinemasýnýn tekelleþen sinema yazarlarýn þimþeklerini üzerine çekti? Kýrmýzýgül, iki önemli þey yaptý: doðuda yaþayan halkýn sorunlarý ve Kürt kimliðini sinemayla gündeme taþýdý. Ýkincisi ise sinemasýnda dile getirdiði konularýn hükümetin açýlým politikasýna paralel olmasýdýr. Bir de önemli bir ekte Kýrmýzýgül'ün Türkücü kimliðinden sýyrýlarak yönetmen koltuðuna oturmasý vardýr.

Bu üç neden tekelleþen sinema yazarlarýn hiç hoþuna gitmedi. Çünkü sinema artýk halkýn sesi olmaya baþladý. Tekelleþen zihniyet ise halktan uzak, festivallere hapis edilmek istenen sinema özleminin kýrýlmasýna tahammül edemeyince tabiri caizse saldýra geçtiler. Ve aðýz birliði edercesine Kýrmýzýgül'ün sinemasýna hakarete varan yazýlar acýmasýzca kaleme alýndý. Sanat sinemasýna gelince, sinema dilinin önemine vurgu yapanlar nedense Kýrmýzýgül'e gelince iþlenen temalar üzerinde durmayý tercih ettiler.


Tabii, sanat sinemasýnýn giþe þanslarýnýn olmamasý, seyirciyi önemsemeyen sanat sinemacýlarýn giþe için alternatif üretememeleri ellerini kollarýnýn baðlanmasýna neden olmuþken Eþkýya filmiyle Türk sinemasýnda çýðýr açan Yavuz Turgul'un Av Mevsimi filmi tekelleþen zihniyete ilaç gibi geldi. Ve popüler sinema ve sanat sinemasýnýn sentezi gündemiyle seyirciler sinema salonuna çekilme savaþý verilmeye baþlandý.

Medya sürekli filmi gündeme taþýyarak, filmin kalitesi üzerinde durdu. Ama istenen baþarýya ulaþýlamadý.

Turgul, Eþkýya ve Gönül Yarasý filmlerinde kýyýsýndan köþesinden Kürt diline deðinse de Av Mevsimi'nde Lazcayý tercih etti. Kanaatimce Turgul Açýlým tartýþmalarýndan uzak durmak adýna böyle bir tercihte bulundu. Turgul, Kürt söylemi, Kürt sorunlarýnýn gündeme geldiði bir zamanda sinemasýnýn bunlarla gündeme gelmesini istemedi. Sinemasýnýn sadece sinema dilinin tartýþmalara açmak istedi. Bunu da büyük ölçüde baþardý.


Turgul, Kürt açýlýmýndan uzak bir film yaparken devletin en önemli bir kurumu olan polis teþkilatýnca çalýþan memurlarýn sorunlarýna eðildi. Polis dizilerinin arttýðý, ejder kapaný gibi filmlerin arttýðý bir dönemde cinayet masasý dedektiflerin ruh haline eðilme konusu þaþýrtýcý ve sürpriz olmasa gerek.


Bu nokta da Kýrmýzýgül'ün açýlýmý iþlemesi, Turgul'un tartýþýlmaz bir kurumun memurlarýný konu edilmesi, bende

Kýrmýzýgül'ün Hükümet politikalarýný, Turgul'un devlet politikalarýna yönelik bir sinema oluþturduklarý izlenimi verdi.

Dolaysýyla açýlýma ve Hükümete muhalif kalemler filmlerini yerden yere vurarak ve Kýrmýzýgül'ün filmine alternatif olarak Av Mevsimi'ni savunmalarý gayet normal bir durum gibi görünmektedir.


Filmlerin kalýcýlýðý týpký edebi kitaplarýn kalýcýlýðý gibidir. Buna yýllar, tarafsýz otoriteler ve halk karar verecektir.



Osman Tatlý
suskunsinemayazilari@hotmail.com
www.suskunsinemayazilari.com
www.sinemaelestirisi.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn sinema ve televizyon kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ýklimler / Film Eleþtirisi
120 / Film Eleþtirisi
Üç Maymun / Film Eleþtirisi
Neþeli Hayat
The Ýmam"ýn Savaþý Kiminle
Doldurmanýn Tadý Adýndan Deðil, Malzemesinden Anlaþýlýr
Türkiye Sinemasý ve Sinemada Algý
Þiddetin Yükselen Yeni Adý: Testere
Suskun Sinema Yazýlarý
Ýliþkilerde Ýklim Yapaylýðý

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Edebiyat Fakültesinde Dergi Çýkarmak
Niþantaþý"nda Kitap Okumak Kedi, Köpeklere Kaldý
Batý Rüzgarý Doðu Rüzgarý
Kitabýn Hayata Yansýmasý ve Yabancýlaþma
Köþe Sultanlarý
Doðu Felsefesi ve Kiþisel Geliþim
Sanal Sohbet
Facebook Dindarlýðý
Dershaneler Ne Ýþ Yapar?

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Yalnýzlýk Sözleri I [Öykü]
Hayalim Yazar Olmak [Roman]
Hayalim Yazarlýk [Roman]
Okuyorum Ama Yazamýyorum? [Roman]
Yazar Kimliði [Deneme]
Aþk ve Cinsellik Ayrý Þeylerdir [Deneme]
Aþk Yolculuðu [Deneme]
Yazar Konularý Nereden Alýr [Deneme]
Ýslamda Kadýna Kýrbaç [Deneme]
Aþkýn Kölesi Olmak [Deneme]


osman tatlý kimdir?

okuyucu ile beraber yolculuk yapmak


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.