Þiir, tarihten daha felsefidir ve daha yüksekte durur. -Aristoteles |
|
||||||||||
|
Halka raðmen öne çýkarýlan sanat sinemasý, medyanýn desteðiyle tartýþýlmaz bir boyut kazandý. Sanat sinemasýný eleþtirenler ise dinlenmeden, okunmadan tepkilere maruz kaldýlar. Sanat sinemasý dýþýndaki filmler deðersiz olarak görülmeye baþlandý. Sinema yazarlarý ve sinemayla uðraþanlar da sanat sinemasýný tabulaþtýrdýklarýný farkýna varmadýlar. Belki de sektörün tekelleþen bir zihniyette doðru hýzlý ilerlemesinin de etkisini buna eklemek gerekiyor. Sanat sinemasýnýn, seyirciye raðmen, sinema yazarlarý, eleþtirmenleri, yönetmenler ve belli bir izleyici kitlesi tarafýndan dokunulmaz hele geldiðinin gündeme gelmesi ya da görünür hale gelmesi Mahsun Kýrmýzýgül'ün sinemasý oldu. Milli sinema uzantýsý olan muhafazakâr bazý yönetmenlerin de festival ve sanat sinemasý etkisiyle film yapmaya baþladýðýný düþünürsek, buna recep Ývedik gibi absürt filmleri de eklersek toplumsal filmlerin ne kadar azaldýðýný ve sanat sinemasýnýn Türk sinemasý üzerindeki büyüyen etkisini rahatlýkla farkýna varabiliriz. Peki Kýrmýzýgül ne yaptý da sanat sinemasýnýn tekelleþen sinema yazarlarýn þimþeklerini üzerine çekti? Kýrmýzýgül, iki önemli þey yaptý: doðuda yaþayan halkýn sorunlarý ve Kürt kimliðini sinemayla gündeme taþýdý. Ýkincisi ise sinemasýnda dile getirdiði konularýn hükümetin açýlým politikasýna paralel olmasýdýr. Bir de önemli bir ekte Kýrmýzýgül'ün Türkücü kimliðinden sýyrýlarak yönetmen koltuðuna oturmasý vardýr. Bu üç neden tekelleþen sinema yazarlarýn hiç hoþuna gitmedi. Çünkü sinema artýk halkýn sesi olmaya baþladý. Tekelleþen zihniyet ise halktan uzak, festivallere hapis edilmek istenen sinema özleminin kýrýlmasýna tahammül edemeyince tabiri caizse saldýra geçtiler. Ve aðýz birliði edercesine Kýrmýzýgül'ün sinemasýna hakarete varan yazýlar acýmasýzca kaleme alýndý. Sanat sinemasýna gelince, sinema dilinin önemine vurgu yapanlar nedense Kýrmýzýgül'e gelince iþlenen temalar üzerinde durmayý tercih ettiler. Tabii, sanat sinemasýnýn giþe þanslarýnýn olmamasý, seyirciyi önemsemeyen sanat sinemacýlarýn giþe için alternatif üretememeleri ellerini kollarýnýn baðlanmasýna neden olmuþken Eþkýya filmiyle Türk sinemasýnda çýðýr açan Yavuz Turgul'un Av Mevsimi filmi tekelleþen zihniyete ilaç gibi geldi. Ve popüler sinema ve sanat sinemasýnýn sentezi gündemiyle seyirciler sinema salonuna çekilme savaþý verilmeye baþlandý. Medya sürekli filmi gündeme taþýyarak, filmin kalitesi üzerinde durdu. Ama istenen baþarýya ulaþýlamadý. Turgul, Eþkýya ve Gönül Yarasý filmlerinde kýyýsýndan köþesinden Kürt diline deðinse de Av Mevsimi'nde Lazcayý tercih etti. Kanaatimce Turgul Açýlým tartýþmalarýndan uzak durmak adýna böyle bir tercihte bulundu. Turgul, Kürt söylemi, Kürt sorunlarýnýn gündeme geldiði bir zamanda sinemasýnýn bunlarla gündeme gelmesini istemedi. Sinemasýnýn sadece sinema dilinin tartýþmalara açmak istedi. Bunu da büyük ölçüde baþardý. Turgul, Kürt açýlýmýndan uzak bir film yaparken devletin en önemli bir kurumu olan polis teþkilatýnca çalýþan memurlarýn sorunlarýna eðildi. Polis dizilerinin arttýðý, ejder kapaný gibi filmlerin arttýðý bir dönemde cinayet masasý dedektiflerin ruh haline eðilme konusu þaþýrtýcý ve sürpriz olmasa gerek. Bu nokta da Kýrmýzýgül'ün açýlýmý iþlemesi, Turgul'un tartýþýlmaz bir kurumun memurlarýný konu edilmesi, bende Kýrmýzýgül'ün Hükümet politikalarýný, Turgul'un devlet politikalarýna yönelik bir sinema oluþturduklarý izlenimi verdi. Dolaysýyla açýlýma ve Hükümete muhalif kalemler filmlerini yerden yere vurarak ve Kýrmýzýgül'ün filmine alternatif olarak Av Mevsimi'ni savunmalarý gayet normal bir durum gibi görünmektedir. Filmlerin kalýcýlýðý týpký edebi kitaplarýn kalýcýlýðý gibidir. Buna yýllar, tarafsýz otoriteler ve halk karar verecektir. Osman Tatlý suskunsinemayazilari@hotmail.com www.suskunsinemayazilari.com www.sinemaelestirisi.com
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |