..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Cumhuriyet fikir serbestliði taraftarýdýr. Samimi ve meþru olmak þartýyla her fikre saygý duyarýz. -Atatürk
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Yazarlar ve Yapýtlar > Yûþa Irmak




18 Eylül 2023
"Tufandan Önce" Kitabý Üzerine Notlar  
Yûþa Irmak
Türk hikâye sanatý en yakýn Sami Paþazade Sezai’ye kadar uzanýr. Ama hikâye denince Ömer Seyfettin ve Ahmed Hikmet Müftüoðlu’nu hatýrlarým.


:EFA:
Türk hikâye sanatý en yakýn Sami Paþazade Sezai’ye kadar uzanýr. Ama hikâye denince Ömer Seyfettin ve Ahmed Hikmet Müftüoðlu’nu hatýrlarým.

Ýsmini zikrettiðim bu iki kýymetli hikâyecimiz ülkenin en karanlýk dönemlerinde yaþamýþ olmalarýna raðmen, milli kimliklerini saklayarak kalem oynatmayý akýllarýnýn ucundan bile geçirmediler. Ýþte bu duruþlarý yüzünden “hikâye” denince aklýma ilk bu iki isim gelir. Zira onlarýn hikayelerini ne zaman okursam okuyayým, her zaman derin derin düþüncelere dalmýþýmdýr.

Her sanatkâr gibi hikayeciler de toplumun dertleriyle ilgilenmiþ, ilgilenmek zorunda kalmýþ, hiçbir zaman sýradan insanlar gibi yaþamamýþlardýr. Duygu dünyalarý, yaþam biçimleri, hayat felsefeleri öylesine hassastýr ki normal insanlarýn umursamadýklarý çoðu meseleler onlarý derinden yaralamýþtýr. Bu yüce kalemler hangi þartlar olursa olsun sanatlarýný milletimizin fabrika ayarlarýna getirmek için kullanmýþlardýr. Her ne kadar “Kan Kardeþi”, “Kaþaðý” gibi insan kalbinin attýðý hikâyeler daha çok bilinse de, ben daha çok Ömer Seyfettin’i “Pembe Ýncili Kaftan”, “Baþýný Vermeyen Þehit” gibi milli meselelerle yoðrulmuþ hikâyelerinden, Müftüoðlu’nu da “Çaðlayanlar”ýndan hatýrlýyorum. Daha sonraki dönemlerde hikâye dünyamýzda Memduh Þevket’i, romancýlýðýyla ünlü olmakla beraber Refik Halit’i, Sait Faik’i, Sabahaddin Ali’yi, Tarýk Buðra’yý ve benzerlerini okuduk. Bunlarýn bazýlarý sanatlarýný ideolojilerinin emrinde, bazýlarý da hayat anlayýþlarýnda kullandýlar. Ýki dünya savaþý arasýnda Sovyetler Birliði kapalý kutuydu. Ancak en karanlýk dehlizlerde dahi bir propaganda makinesi gibi iþ tutmuþtur. Ülkece yaþadýðýmýz ekonomik buhranlar ve yaþanýlan fakirlik yüzünden Rusya’nýn propagandasý insanlarýmýz üzerinde etkisini arttýrmýþtý. Bu dönem hikâyecilerimizin bazýlarý Batý’da esen rüzgâra kapýlarak kendilerince bir yol seçtiler. Ýkinci Dünya Savaþý’nýn bombalarý Avrupa’ya düþmeye baþladýktan sonra, fakirleþen, yalnýzlaþan Avrupa insanýnýn rehabilitasyona ihtiyacý vardý. Bunun için o dönemin kalemþörlerinin, hayatýn saçmalýðýný bol bol iþlediðine þahit oluyoruz. Halbuki biz o yýllarda Batý’nýn yaþadýðý acýlarý yaþamamýþtýk. Derinlerden gelen baþka dertlerimiz vardý. Savaþlarda tükenmiþtik, fakirdik ve farklý bir medeniyetin çocuklarýydýk. Üstelik bir kültür muhacirine dönüþmüþtük. Var olabilmemiz ancak hayatý ciddiye almamýzla mümkündü.

Günümüzde yaþayan, gelecekte ise kendisinden söz ettirecek günümüz yazarlarý arasýnda Mustafa Kutlu’nun eserlerini çok önemsiyorum. Her þeyden önce Kutlu, bu milletin, bu topraðýn çocuðu olduðunun þuurunda bir yazarýmýzdýr. Ýnsanýn olduðu yerde mutlaka dert vardýr; dertsiz sadece bazý delilerdir. Anlayabildiðim kadarýyla Kutlu’nun telakkisine göre dýþardan reçeteler almamýza gerek yok. Ýnsanýmýza sorumluluðunu duyurur, onu vicdanýnýn sesini dinler hale getirir, saðlam bir ahlâk sahibi yapar, bir de onu çaðýn idrakiyle buluþturursak, o insan bütün dertlerini çözebilir. Dertler bizden kaynaklandýðýndan, merhemi de yine bizdedir. O yýllarca önce yayýnladýðý “Ya Tahammül, Ya Sefer”, “Yoksulluk Ýçimizde”, “Yokuþa Akan Sular” ve diðer kitaplarýnda insanýmýzý bu anlayýþla ele almýþtý. Kutlu’yu bu eserlerinde ne bir vaiz, ne bir toplum mühendisi olarak görürüz. Onu sadece ve sadece bir sanatkâr kaygýsýyla sahip olduðumuz hazineleri duyurmaya çalýþan bir yerli olarak tanýrýz.

“Bu Böyledir”, “Uzun Hikâye”, “Beyhude Ömrüm”, “Mavi Kuþ”, “Tufandan Önce”, “Uzun Hikaye” kitaplarýnýn hepsini okudum. Kitaplar bitince kendi kendime konuþmaya baþladým. Deðerlerimiz ki, bizi biz eden o deðerleri uzun uzun düþünme ve tefekkür etme fýrsatý verdi. Kutlu’nun hikayelerini her okuduðumda içerlendiðimi, iç geçirdiðimi, hüzünlendiðimi bazen de gözyaþý döktüðümü itiraf etmeliyim. Diðer bütün kitaplarýný severek, hayatýn nabzýný duyarak sindire sindire okudum. Eserlerindeki lezzet, sadece hikâye tekniðini çok iyi bilmesinden deðil, doðunun çizgilerini, sembollerini muhteþem kullanmasýndan kaynaklanýyor. Böylece o kitabý okuyup bitirdiðinizde, hasretini duyduðunuz atmosferi teneffüs etmeye baþlýyorsunuz. Kutlu, insaný yalnýzca biyolojik bir varlýk sýðlýðýnda almamýþ, bir bütün olarak ele alarak onun ruh dünyasýný, metafizik derinliðini de hiç ihmal etmemiþ. Onun için kahramanlarý, kuklalarý, plastikleri andýrmýyor; canlý, kanlý, ruhlu insanlar olarak karþýmýza çýkýyor.

Evet, dün gece sabaha kadar “Tufandan Önce” kitabýný okudum. Demokrasinin hayatýmýza getirdiði eðlenceli durumu gözlemesi, keskin zekâsý ve hiç de göstermediði hiciv yeteneðiyle ele almýþ. Hayattan kopuk geniþ kitlelerin cahilliðini istismar ederek yaptýðý kara mizahý, kitap bitince ayaða kalkýp kendimce alkýþladým. Politikacýlarýmýzý, bürokratlarýmýzý, hatta halkýmýzý dikkat çekici bir þekilde resmetmesi gerçekten takdire þayan… Kurulacak bir tesisin etrafýnda dönen fýrýldaklar… Herkesin o tesisi kendisine mal etmeye çalýþmasý… Millet ekmek, politikacý ve bürokratlarýn hesap peþinde oluþu ve bunun günümüzde bile hâlâ ayný oluþu hem acýklý, hem de komik gelmeye baþladý.

Kutlu’nun sade, duru anlatýmý kesinlikle basit veya alelade deðil, þiirle iç içe girerek kývamýný bulmuþ bir eser olarak karþýmýzda duruyor. Yazarýn “Tufandan Önce” eserinde baþkaca kitaplarda görmediðim o “edebiyat kaygýsý”ný aþmýþ olmasýna da ayrýca sevindim. Hatta üstadýn bilerek, isteyerek hikâye sanatýna yenilik, çeþitlilik, zenginlik getirdiðini rahatlýkla söyleyebilirim. Kendisini sanatýn bu alanýnda ortaya koyduðu eserle “Ben de varým” demesinden büyük bir keyif aldým, haz duydum…
Kalýn saðlýcakla…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn yazarlar ve yapýtlar kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Sefil Tarihçilerimiz!
Tarihimizi Aydýnlatan Bir Kitap
Sadettin Kaplan’ý Kimler Tanýyor?
Cahit Sýtký Bugün de Yarýn da Okunacaktýr
Elem Çiçekleri
O, Gariplere Ne Mutlu…
Prof. Dr. Ahmet Yaþar Ocak Kimdir? Eserleri Nelerdir?
Kum ve Köpüðü
Sözü Þiir Olan Sultanlar
Dalýndan Koparken Tekrar Açan

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Büyük Þairlerin Þiirleri Nasýl Okunur?
Dilin Düþündürdükleri
Pavese’nin Yaþama Uðraþý
Edebiyat Düþüncesi Üzerine…
Hasretin Sebebi: Ýlham
Cihan Harbi Yahudiler ve Türkler
Portrait Of May Sartoris Tablosu'nun Düþündürdükleri
Kýlýçdaroðlu Tayyip Erdoðan’ýn ‘muhalif’i mi, Yoksa, ‘mefhum - U Muhalif’i mi?
Baþörtülü Cadýlar
Bursa, Tüm Zamanlarýn Gülü, Bütün Þehirlerin Hafýzasýdýr…

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sözün Çiçeði [Þiir]
Gözbebeði Turþusu [Þiir]
Bir Hicran Naðmesi [Þiir]
Sakin Bir Acý [Þiir]
Geldim [Þiir]
Sevgiliye Hasretle [Þiir]
Geceye Kâside [Þiir]
Benimle Ölür Müsün? [Þiir]
Beste-i Nigar [Þiir]
Bilemezsiniz [Þiir]


Yûþa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aþýðý! Yayýncý, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Yûþa Irmak, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.