..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Tanrı insanı yarattı, insan da sanat yapıtını. -Oscar Wilde
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Modernizm > Hulki Can Duru




31 Mart 2010
Ozanlar ve Atonal (Eksensiz) Şiir Üzerine  
Ozan dünyaya en dış uzaydan bakar.

Hulki Can Duru


Tanrı seçer yalvaçları ve ozanları. Ozan veya yalvaçtırlar, çünkü, birilerinin bu işleri yapması gerekir. Ancak, çağrılan çok, seçilen azdır. Ama, görev varsa, yapan da mutlaka bulunacaktır. Çünkü, sistem böyle çalışır.


:BACF:
Nasıl ki atonal müzik varsa, “atonal şiir”, yani “eksensiz şiir” de olabilir. Eksensiz müzik, armonik uyumsuzluğu korkusuzca kullanma temeline dayanır. Eksensizlikte kromatik gamın tüm olanaklarından yararlanmak amacıyla belli klasik tonal kurallara uyulmaz. Atonalite belki de müziğin en uç noktasıdır. Eksensiz şiir de belki şiirin en uç noktasıdır. Bir iki örnek veriyorum:

VARŞOVADA SAĞ KALAN SON ADAM (fragman)
ken – n – n – t
KEN – n – n – T
KE - KEN – N – N – T – TTT
Teki – teka – dam
Ağlama duvarına gömüldü
A     ALEF          ALFA
B     BEYT          BETA
G GİMEL      GAMMA
Warszawa’ da
Cant
Quintes
Quaintes
Quéntes
SYSTEM- SYSTEM –SYSTEM
Çok kalın kitaplara gizlediler
Ozan buldu çiçekli camların arkasında
Kayboldular kristal gömütlerde
Klavsen sesli
Parlak iğne uçlu
Sivri ışın tınıları
Yüce egemen
S.I.B.A.
M.M.A
N.O.A. H
I.K.B.T.P.
Y.H.V.H.


JØEL LËPS † THULË ÈX
Êrëp pølëj kxıza àœraâ èqœ àqœ ra-qœ rœraâ pûrx åôxè ûrêy ılêêj‚ jlkê, aşpûr êyjılêwêj. Jlkêıp crûprìƒ šòtöa-â¤ô pûr cälów pjølêıwëp pølëj kx-ıaï ûra üûr aïú. Kayseri Tayyare Tamir Fabrikası 15 no.lu ev, soldan birinci oda, saat 19 doktor Hadiye, Qûraö wòû raï úûra xa örìò-ßœr. Jlpıêl shµúxä wörö jlëps‚ jlpıêlsh-µúrö Qòêã-eòt öwaâ¤ô axä apörax mœraèr!

İsa bir marangoz idi. Ama marangoz Roma’ya ve bütün dünyaya meydan okudu. Dünya tarihini ikiye böldü. Ozan da böyledir. Egemendir. Aracıdır. Meyancıdır. Katalizör dür. En tepeden bakar, uzaydan, en dış uzaydan, bakar. Üstelik tüm dünyaya ve kendi dışındaki her şeye meydan okur.

Tanrı seçer yalvaçları ve ozanları. Ozan veya yalvaçtırlar, çünkü, birilerinin bu işleri yapması gerekir. Ancak, çağrılan çok, seçilen azdır. Ama, görev varsa, yapan da mutlaka bulunacaktır. Çünkü, sistem böyle çalışır.

Bir tabak pilav için bir bardak pirinç suda haşlanır. İşte o tabağınıza koyduğunuz ilk pirinç taneleridir ozanlar. Onlar seçilmişlerdir öncelikle. Geride kalanların yenip yenmeyeceği, çöpe atılıp atılamayacağı belli değildir. Bu da sindirim sistemine bağlıdır.


Her şey sanat olamaz, ama, sanat her şey olabilir. Ya da, tam tersi: Her şey sanat olabilir, ama, sanat her şey olamayabilir. Deli sanatçılar olabileceği gibi sanatçı deliler de olabilir. Ozan, kendini en az bir deli kadar özgür hissedemiyorsa, ozan değildir o doğrusu ...

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Bilgilendim
Gönderen: Ömer Faruk Hüsmüllü / , Türkiye
31 Mart 2010
İlginç bir yazae ve ilginç konular...Paylaşım için teşekkürler..




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İnançlara Saygı Göstermek
İslam Coğrafyasında Kadın Olmak
Neden Böyle Akılsızım? Neden Böyle Kötü Kitaplar Yazıyorum?
Dominodaki Son Taş: Türkiye
Deli P… ile Çılgın T…"nin Kıssadan Hisseli Sergüzeştleri
Yugoslavya Sendromu: Türkiye'yi Yok Etmek!
Şeker Bayramı Nereden Geliyor?
Kuklalar ve Kuklacılar
Türkiye Hristiyanbir Devlet Olsaydı...
Çünkü Şifreyi Bilmiyorduk!

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Hulki Can Duru, 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.