..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
Dnyann her tarafndan retmenler insan topluluunun en fedakr ve muhterem unsurlardr. -Atatrk
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > Roman > Para > ebnem Pikin




27 Kasm 2006
nanmak m? Bilmek mi?  
ebnem Pikin
Kitabn iinden bir blm...


:EIBJ:
nanmak m? Bilmek mi?

Tanr’ya inanyor musunuz yoksa Tanr’y biliyor musunuz?

Ben kklmden beri inanl bir insan oldum. Hibir dini bask ya da mdahalelere maruz kalmadan “isel” olarak Tanr’ya inandm hissettim. Bundan kuku duymadm gibi inancm destekleyecek kantlara da ihtiyacm olmad. Evrenin mucizevi dzenine bakmak, bunu gremeyen iin insan bedeninin kusursuzluunu fark etmek, bunu da anlamayan iin bir sinei bile incelemek Tanr’nn pheye yer brakmayan varlna kant olduunu dnrm. Ama “Tanr” kelimesinden honut olmayan ok insan tandm. Onlara hak vermiyor deilim. Tanr kelimesi dini alet edinen kimse ve kurumlarca belki bazlar iin uzaklatrc bir kavram haline gelmi olabilir. Adna ne dersek diyelim Tanr, Kaynak, Rab, ya da Enerji, ya da her ne ise “O” var, “O” bir ve ben “Bir olan O’ nun” bir parasym. Ama inanmak yeterli mi? Kutsal kitapta ya da bilim kitaplarnda bile olsa srf bir yerde okudum diye, ya da gvendiim biri syledi diye yle dnr olmak kabul edilebilir bir ey mi? Ya yarn br gn bir baka yerde bir baka ey okur ve inanmak istersem ne olacak? nan, ne kadar salam olabilir? Tanr, bizden inanmamz m ister?

Benim iin hayatta gven duyulmak nemlidir. Ailemin ya da arkadalarmn bana gvenmesini isterim. Ama “bana gvenebilirsiniz” demem yeterli olmaz. Onlara bunu kantlamam gerekir ki bana gvenebileceklerine inanmak yerine bunu gerekten bilsinler. Dolaysyla onlarla bir deneyim yaamam, onlara bunu yaatp gstermem gerekir ki bu deneyimle onlar benim gvenilebilir olduumu grsnler, bilsinler, sadece inanmasnlar. Tpk bunda olduu gibi inanc, deneyime dntrmek gerekiyor.

nanmak, bir eye herhangi bir nedenle dnsel olarak onay vermektir. Ancak bu inan, inanmanza sebebiyet veren daha kuvvetli bir baka etkenle deiime urayabilir. Dn inandnz eye, bugn inanmayabilirsiniz. nancnz en ufak bir rzgarda saa sola sallanmaya balar. En sonunda yklr gider. Oysaki bilirseniz, bunu deneyimlemisiniz demektir. Bata inan olarak baladnz eyi deneyimlerseniz, bunu bilgiye dntrebilirsiniz. Bilgi ise en salam kaledir.

Dnceyi szcklerle ifade etmek, onu snrlamaktr. Baz eyleri aklamaya almak kendini snrlamak anlamna gelir. Oysaki sadece bilme noktasna geldiinizde szcklere gerek kalmaz, deneyiminiz bilgiye dnr. Peki her eyi nasl daha iyi anlama ve bilme noktasna gelebiliriz? Aslnda nasl dndmz ve nasl konutuumuz ne kadar bilmemize izin verdiimizi belirler. “Daha fazla bilmeyi umuyorum” dememeli insan, “biliyorum” demeli. Bilmediimizi syleyerek ya da bize gelen bilgiden phe ederek yaratclmz ve yaammz snrlam oluruz. Bilmiyorum dersek asla bilemeyiz. Yapamam dersek asla yapamayz. nk konutuklarmz aslnda dndklerimizdir ve dnceler realitemizi belirler, yaammz oluturur.

Bilmek, inanmak gibi deildir. nanmak varsayma dayanr, bilmek ise mutlaktr. Bir eye inanarak onu oldurtamayz ama bilerek onu oldurtabiliriz. Bilmek onu kesinletirerek mutlak klar ve bu da bilinen eyi tezahr ettirir. drak edilen bilgi bir deneyim olarak tezahr etmesiyle bize o konuda anlay kazandrr.

Kukuya, tereddte yer brakmadan mutlak ekilde bilebilmek iin sadece “biliyorum” diyebilmek yeterli. “Biliyorum” dediimiz an bu kesin dnce varlmzca hissedilir, bu da o biliin gereklemesini salar. drak o anda olmayabilir, ama onu bir deneyimle idrak etmemizi ve bilgelik kazanmamz salayacak olan bili kaps sonuna kadar alacaktr. Bilmek, belkilerden, varsaymlardan, phelerden, inanmaktan dahas bilmemekten daha iyidir. Korkular da bilmemekten kaynaklanr. Kimsenin bizi esir etmesine ya da korkutmasna izin vermeden daima daha iyi bir yolun bulunacan bilerek yaamda yol alabilmeliyiz. Snrl dnmekten ve snrl inanlardan kurtulup kayna ne olursa olsun geree ve bilmeye ak olmalyz.
Gerek bilgelik neyin doru olduunu ruhunda hissederek bilmektir. Gerei bulmak isteyen kiinin dncedeki snrlarn kaldrmas yeterlidir. nk gerek her yerde, her eyde, her insanda ve her anda vardr. Bunu bilmeyen Tanr’y da bilemez. nk Tanr var olan her eydir. Tanr’y tmyle bilmek, her dnceyi tmyle hissetmektir.

Ben inanmak yerine bilmeyi seiyorum. nancn byk bir tuzak olduunu dnyorum. Bu yzden kendime yol olarak “bilgi yolunu” setim. Zamannda inandm eyleri imdi “bilmeye” alyorum. Ben, Tanr’ya inanmyorum. Ben Tanr’y biliyorum. Peki bunu nasl biliyorsun, bizi ikna et derseniz bunu yapamam. nk bizi bilgiye gtren her deneyim, kiiseldir. Benim deneyimim, bakasn balamaz. Dolaysyla herkes kendi deneyimini kendi yaamal, inancn bilgiye dntrmelidir. Bu yzden ben BL’meyi seiyorum. Bilmek iin, deneyimlemeliyim, deneyim iin hayatn iinde olmalym, yaam gzlemeliyim, sormalym, anlamaya almalym. En nemlisi OL ‘malym. Teolojide Tanr’nn insan neden yaratt sorusuna cevap: Bilinmek istemesi olarak verilmi. lgin deil mi?


Ben bugn NANMAK yerine BLmeyi seiyorum. Beynimin tm bir anda almayabilir ama her bir dncemle ve her bir deneyimimle biliin kapsnn bana yava yava alacan ve bylece her bir dncemin iimde salamlaacan biliyorum. Kendime ihtiyacm olan bilgiye ulamak iin yaamn iinde ol’maya izin veriyorum. Var olan her eye gren gzle bakmaya, zahiriden ok batini olan yani grnenin ardndaki grnmeyeni dnmeye ve yaamda bilinli bir ekilde var olmaya karar veriyorum.







Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.

Yazarn para kmesinde bulunan dier yazlar...
Krklar Diyar

Yazarn roman ana kmesinde bulunan dier yazlar...
srafil'in Aynas
Bir - Arka Kapak
Tura

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Bugn [iir]
Szn Yoksa Sus,syleme! [iir]
Galaktik Irk [yk]
"Bir"in Hikayesi [yk]
Kalem [yk]
Mevlana'ya Mektup 1 [yk]
Amma Hikaye! [yk]
Balksz [yk]
Mevlana'ya Mektup 2 [yk]
Sohbet [yk]


ebnem Pikin kimdir?

Damarlarm attka, canm bedenimde olduka kamadaym. nsann kendinden kap kurtulmas kolay olur mu? Bakasndan kaan, ondan uzaklanca ondan kurtulunca kamay brakr, olduu yerde durur. Ben ise hem kendimin dmanym, hem de kendimden kap kurtulmak istiyorum. Kaarken kendimi de beraber gtrdm iin kendimden kurtulmama imkan yok. Bu yzdendir ki benim iim kyamete kadar kamaktr, kamaktr, kamaktr. . .

Etkilendii Yazarlar:
Mevlana,Nietzsche,Kryon,Halil Cibran,Hayyam,Drunvalo Melchizedek


yazardan son gelenler

yazarn ktphaneleri



 

 

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2024 | ebnem Pikin, 2024
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.