..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dünyayı isteyen bilime sarılsın, ahireti isteyen bilime sarılsın; hem dünyayı hem ahireti isteyen yine bilime sarılsın" -Hz. Muhammed
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Politik Olaylar ve Görüşler > Yûşa Irmak




18 Aralık 2016
Huzuru Batıda Aramayın!  
Yûşa Irmak
Rönesans'la başlayan, antik Yunan ve Roma esintileriyle dolu lâik, dinsiz bir süreçten sonra doyumsuz Batı, tekrar Ortaçağ'a, kiliseye ve ket vurulmuş özgürlüklere dönme eğiliminde. Hangi Avrupa ülkesine giderseniz gidin, kaldığınız otellerin odalarında bir İncil'i pekala bulabiliyorsanz, kiliselereskisinden daha fazla insanı çekiyorsa , İsa daha fazla sevilip, Meryem'e daha çok güveniliyorsa, Batı'nın her sokağında, her köşesinde, her yapıda, her ürününde, insanları inanmaya, yeniden inanmaya çağıran bir figür, bir sembol, bir renk bulabiliyorsanız; Batı Ortaçağ'ın kapılarını yüzyıllar sonra yeniden zorluyor demektir dostlar... Sömürgelerle zenginleşen, zulümle kibirlenen Batı artık bir bedel ödemenin eşiğine gelmiş demek ki şimdi de büyük bir telaşla bu beldeden kaçış yolunu arıyor kendine...


:BADF:
Kıvrım kıvrım, kıvrandıran bir sancının içinde yine Batı!

Rönesans'la başlayan, antik Yunan ve Roma esintileriyle dolu lâik, dinsiz bir süreçten sonra doyumsuz Batı, tekrar Ortaçağ'a, kiliseye ve ket vurulmuş özgürlüklere dönme eğiliminde. Hangi Avrupa ülkesine giderseniz gidin, kaldığınız otellerin odalarında bir İncil'i pekala bulabiliyorsanz, kiliselereskisinden daha fazla insanı çekiyorsa , İsa daha fazla sevilip, Meryem'e daha çok güveniliyorsa, Batı'nın her sokağında, her köşesinde, her yapıda, her ürününde, insanları inanmaya, yeniden inanmaya çağıran bir figür, bir sembol, bir renk bulabiliyorsanız; Batı Ortaçağ'ın kapılarını yüzyıllar sonra yeniden zorluyor demektir dostlar... Sömürgelerle zenginleşen, zulümle kibirlenen Batı artık bir bedel ödemenin eşiğine gelmiş demek ki şimdi de büyük bir telaşla bu beldeden kaçış yolunu arıyor kendine...

Yetmedi Rönesans Batı'ya! Yetemezdi de aslında! Laiklik, Batılı'nın vicdanını kurtaramadığı gibi, bilakis onu, büyülü bir kabın içinde kıvrandırdı durdu. Skolastisizm'in yürekleri sıkan, Avrupa'nın her bir köşesini adeta açık hava hapishanesine çeviren o karanlığından sıkılan Batılı, Rönesansla kendisine bir kurtuluş yolu bulduğunu sanmıştı başlarda. Yeni sistem için de tabiatıyla alınacak model, yine, eski Yunan ve Roma'ydı elbette! Herkesin alabildiğine özgür, her bir kem hareketin mübâh olduğu bir anlayış. Nefs ve hevanın ürünü her pisliği ortalık yerlerde yapanları görmedim duymadım demeyiniz! Bu yeni çizgide din ya hiç yok, ya da yeniden düzenlenmiş, kolaylaştırılmış, bayağılaştırılmış bir biçimde insana sunulmuştu. Rönesans, dünya literatürüne ne kadar bir bilim ve sanat devrimi diye aktarılsa da, bu hareketin politik ve özellikle de dinle ilgili tarafı, yeni Avrupa'nın karakterinin DNA'sını oluşturuyordu. O dönemin, Leonardo'su, Dante'sinin ne kadar borusu ötüyorsa, Machiavelli'nin de, Voltaire'nin de o kadar ötüyordu. Rönesans, ne kadar sanatta devrimse, o kadar da inançta, ahlakta, vicdanlarda yapılan emsalsiz bir devrimdi. Biliyorsunuz Voltaire'in dinle alay eden felsefesini, Machiavelli'nin, nefsi emmare ile ilgili her şeyi uygun gören ilkelerini… İşte bu doktrinler, öğretiler Avrupa insanının en büyük düsturu olmuştu...

İlk başlarda, laiklik, Batı'nın din bağnazlığının baskısından kurtulmak için uydurup ortaya attığı ve sıkıca sarıldığı bir kurtuluş reçetesiydi aslında. Bu kelimenin tam bir tanımını, tam bir anlamını, yapmak şöyle dursun, bunu ortaya atanların kendi içlerinde dahi kesin bir anlamı da yoktur esasında. Tıpkı bizde ki "demokrasi" gibi, tıpkı bizdeki "çağdaşlık" gibi, tıpkı bizdeki "uygarlık" ve "özgürlük" gibi... Her insan bu kelimelere istediği gibi bir tanım veya anlam yükleyebiliyor nihayetinde!

Evet, Batı insanı da bu yüzden tekrar laiklikten, sapık bir şeriata dönme eğiliminde. Zira, İsa'nın bozulmuş öğretileri, İncil'in yüzlerce kere değiştirilmiş babları, demode ahlak kuralları şimdi yeniden cezbediyor batı insanını ve ne yazık ki yeniden moda. Avrupa’nın temeli oluk oluk kan, kırbaç kırbaç zulüm olduğu halde, bir de bakıyorsunuz yapay dekorlar üzerinde kurduğu o muhteşem, o göz kamaştırıcı güzelliklerle doymamış. Üstüne bir de yeni esintilerle başka bir yolun başlangıcını, bir özlemini arıyor hayatında.

Batı'nın ilk bakıştaki rengi, motifleri, ışıkları insanı büyülüyor. Bizi, görür görmez kendine tutsak eden, bir kara sevdaya sürükleyen yanı da bu büyü olsa gerek herhalde. İlkel Avrupa'nın önünde kocaman yemyeşil bir dekor çepeçevre kucaklıyor ve aldatıyor sizleri... Brezilya'nın, Endonezya'nın balta girmemiş ormanlarından sonra hiç bu kadar yeşili bir arada başka bir yerde bulamazsınız. Yeşil, Avrupa'nın gökle birleşen yeşilinde insan hafsalasını kaybediyor ilk anda. Biz de "tuna nehri akmam" dese de, orada yeşil bir tünelin içi sıra akıp gidiyor. Bir tek boş toprak parçası bulamıyorsunuz beldelerinde.

Mimarisiyle, Avrupa göz kamaştırır! Hem de madde insanının nefsini fazlasıyla doyurabilecek kadar. İtinayla, görkemle, azametle işlenmiştir üstelik. Köyler, kasabalar, şehirler birer mimari sergi gibi cetvelle çizilmiş kadar düzenli, alımlı, süslü, mükemmeldir ilk bakışta!

İtalya'nın Floransa'sı, Roma'sı, Fransa'nın Paris'i, Almanya'nın Köln'ü yüzyıllardır özenle korudukları yapılarıyla turistleri büyülüyor. Şayet, medeniyet dediğimiz şey, maddenin pırıltısı ise, bilelim ki Avrupa gerçekten medeniyetin zirvesinde bir kıtadır. Zira, Batı'da mimari insana hükmediyor. Sütunlar, alınlıklar, kaideler, apsitler, kuleler, kubbeler eski Roma'yı, Antik Yunan'ı çağrıştırıyor. Nüfusu 15 ya da 20 milyon arasında değişen Paris'in bir tiyatro dekoru gibi düzenli, parlak ve göz kamaştırıcı bir örneğini dünya üzerinde gösteremezsiniz bana! Viyana, düşlerdeki şehirlerin bir gerçeği gibidir! İnsanları yutan dev yapılar ve her yana yayılmış bahçeler, parklar da cabası... Avrupa, geceleri ışıl ışıl parlıyor. Cenevre'si, Münih'i, Paris'i, binlerce yıldır durmaksızın söylediği, Atina'dan, Roma'dan Britanya'dan bu yana söylediği o çılgın şarkısını yine beste beste söylüyor... Batı, tıpkı eski Roma'nın son periyodu gibi, zenginliğin, madde zevkinin ve çılgınlığın doruğa ulaştığı bir çağı yaşıyor. Epikür, felsefesiyle bir kez daha ulaşılmaz zaferlere ulaşıyor...

Evet, işte herkes meseleye böyle çıplak gözle baktığında, bir ışıltı denizidir Avrupa. Peki ya akıl ve gönül gözünün gördükleri? Ara sokakları? Kenar semtleri? Duvar içleri?

Karanlık odaları da var Batı'nın. Gerçek anlamda bir sömürge ve zulüm imparatorluğu kuran Batı ancak yapay bir ışıltıyla kendisini kamufle edebiliyor. Lakin, dünyada asıl suretini bilmeyen yok! İnsanların sınıf sınıf bölündüğü, şehirlerin merkezinden varoşlara doğru yöneldikçe sidik kokularının ağırlaştığı, bıçak darbelerinin, kan izlerinin koyulaştığı, örgütlerin cirit attığı adeta bir yer altı dünyası Batı! Işıltılı şehirlerin alt katlarında yüzlerce sabıka kayıtlı insan geleceğini arıyor.

Avrupa sokaklarında bir tek genç insana rastlayamıyorsanız, bu son kırk - elli yıldır çocuk yerine, köpek beslemeyi tercih etmesindendir batılının... Bu yüzden istikrarla ve başarıyla uygulanan doğum kontrolleri meyvesini vermiş; yaşlı, yorgun ve ümitsiz bir kuşağın eline bırakmıştır onları. Dostluk, ancak köpeklerle paylaşılabilen bir duygu olmuş Batılı nezdinde! İnsanlar yalnız… Çünkü bencil ve çıkarcı; gülüşlerinde bile görebilirsiniz o yaman sahteliği.

Batı insanının iki yüzlülüğü ve kabalığı, kibri, sevgiyi kat be kat aşan bir boyuttadır aslında. Fabrikalar, atölyeler, bilgisayarlar, aklın almayacağı bir hızla işleyip duruyor. Ama, fakat ve lakin yürekler durduktan sonra neye yarar? Evet, kalpleri bitmiş, erimiştir artık batılının. Huzuru, Batılı bin yıl önce kaybetti ve artık bu kavram onlara çok yabancı! Belki de bu duyguyu hiçbir zaman tadamayacaklar! Çünkü o hep hırçın, hep kavgacı, hep sömürücü ve zalimdi...

Batı, şimdi bir sancı yaşıyor. Geçmişini yenileyerek bir kez daha yaşamak istiyor. Yüzlerce yıllık bir çabayla kurduğu zevk imparatorluğunu mafyalarla, örgütlerle, şebekelerle daha bir çekilmez hale getirdi. Batı'nın kaderi huzuru aramaktır artık. Çılgın saatlerden, uçarı dönemlerden sonra şimdi dingin bir çağın izini sürüyor adeta hayatında. Din ve inanç, yeni bir umut kapısı olarak çıkıyor Batılının önüne.

Batı, şimdi iki bin yıldan sonra; bulabildiği inanç kırıntılarını toplayarak, yüreğini vicdanını ve aklını yeniden canlandırmaya çalışıyor. Ama bu çabanın da nafile olduğunu er ya da geç öğrenecek Batılı..

İşte her yönden, TV'lerden, internetten, sosyal medyadan, kısaca ne kadar kitle iletişim araçı varsa ha bire inancından uzaklaşmaya, dinin emir ve yasaklarını basite almaya zorlanan Müslüman Türk Halkı!

Uyanın artık...!



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın politik olaylar ve görüşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kilidi Açmak
Chp’nin Psikopatolojisi
Ben Olsam Ne Yaparım
Chp, Gerçekten ‘demokrat’ Mıdır?
Sorumluluğa Davet
Bir Çatışma Zemini Olarak Kültür
Hizipçi Memur Partisi Chp
Siyasetin Kilidini Açmak
Chp: Eski Hamam, Eski Tas, Eski Nalın, Eski Tarz…
Aynaya Bakmak

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İnsan Bu "X’tir Git" Diyesi de Gelir
Milletlerin Ruhunu Taklit Öldürür
Neyimizi Kaybettik
Sinema Kültürel Meselemiz Haline Ne Zaman Gelecek?
Yarın Bekleyebilir Şiir Kitabı Üzerine
Türk Sinemasının Ezberini Bozan Yönetmen
Seviye
Dikkat Bu Bir Siyasi Yazıdır!
Aldatmanın Cezası Nasıl Kesilir?
The Man Who Wasn’t There 2001 (Orada Olmayan Adam)

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Geldim [Şiir]
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.