..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
Dnya hibir padiaha kalmad, sana da kalmayacaktr. -Nizam
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > nceleme > Sanat ve Sanatlar > Salih Zeki avdarolu




18 Mays 2020
1930 Lu Yllarda Muskimize Ynelik Tasfiye ve Ayar Sonras Aralanan Kap le Tanp Dost Olduumuz Arap Muskisi ve Arap Filmleri Maceramz  
Salih Zeki avdarolu
1930 lu Yllarda Muskimize Ynelik Tasfiye ve Ayar Sonras Aralanan Kap le Tanp Dost Olduumuz Arap Muskisi ve Arap Filmleri Maceramz


:ADHD:
Siz Devlet olarak Trk n z msksini retim kurumlarndan atacaksnz. Ayn mzii, toplumun mtereken mzik dinleyebilecei devlet tekelindeki radyolarna sokmayacaksnz. Toplumu ne kulak; ne de grtlak genetikleri ile asla badamayacak bir mzii dinlemeye mecbur edeceksiniz. Buna kar elbette toplumun da mutlak anlamda bir tepkisi olacakt. Bu tepki olumlu ise, devletin verdii mzii kabullenecektir ki, bu da ancak beenirse olacaktr. Beenmezse, emir ne kadar yksek yerden gelse de, yapaca tek ey, onu reddetmek, dinlememekten baka ne olabilirdi ?..
Mlum; tebihte hat olmaz diye bir sohbet kaidemiz vardr. Trkiye deki mevcut ynetim diyelim ki, bu gn bir karar alyor, byk ve kkba ile kmes hayvanlar etlerinin adalkla badamad gerekesiyle retim, kesim ve yenmesini yasaklyor. Bu karar karsnda vatanda ne yapacaktr.Tabiiki ilk yapaca, domuz etini yemekten saknmak olacaktr.
Yani , olacak olan udur: nce elindeki mevcut stoklar tketecek, sonra bunlar nereden, nasl bulabilirim hesaplar yapacak, sonu alnamazsa bu maddelerin yerini tutacak trden , kendisinin damak zevkine uygun gdalar bir yerlerden tedarik etmek olacakt .
Arap msksinin Trkiye ye girmesi de, milletin kendi z msksinin , kendi vatannda, icrs ile dinlenmesinin yasaklanmasnn sonrasnda, kendi mzik sisteminden alnm olmasndan dolay, lkeye girmesi ve dinlenilir olmasnda zorlanmayacakt. O tarihlerde, elinde bir lambal radyo alcs bulunan ansl aileler, yakn dost, akraba ve komular ile birlikte toplanarak, zellikle akamlar ksa dalga band zerinden parazitli de olsa Arp radyolarn, zellikle de Kahire radyosunun mzik yaynlarn byk bir susamlk ve zevkle dinliyorlard.
Kadim mskmizi bitirmeye ahdetmi olan Devlet ise, bu duruma dahi tahamml edemeyecek, Arap radyolarn dinleyen bir ok vatanda CHP Genel Sekreterliince fi lenerek, sonular, gerei iin, liste halinde ileri Bakanlna iletilecektir. Filemenin youn olarak yapld ehirler ise Adana ve ve Mersindir. Zira bu ehirler, coraf blge olarak Arap radyolarnn en net olarak dinlendii yerlerdir.
Trk Mzisyenleri 1920 ve 30lu yllarda Trk mziini yeniden canlandrma abalarna giritiklerinde, gzlerini Bat ve Osmanl klsik mziinin sentezini yapmaya alan Msr Modeline evirdiler Filmlerin ses kaytlarndan alnma gfteler Trke ye evrilmeye ve Trk Mzisyenlerince benzer arklar bestelenmeye balad. Byk ne kavuan ve gnmzde klsik Trk mzii bestecilerinin bazlar, szgelimi Saadettin Kaynak ve Selahattin Pnar o sralarda dnemin makbul klsik mzisyenlerinin gznde saygn deildi 1
Bu filmlerin mziklerini, bata Sadeddin Kaynak olmak zere, o dnemde Trk msksinin bestekrlarndan Selahaddin Pnar, Haydar Tatlyay, Artaki Candan, kr Tunar, erif li, Kadri enalar ve Sadi Ilay gibi isimler yapyorlard.
Mesela o yllarda ACI HATIRALAR isimli Msr filmine adaptasyon bestelerini Selahattin Pnar yapm, arklar Safiye Ayla, trkleri ise Aziz enses okumutur.
Biz Trkiye olarak bunlar yaparken, o yllarda Araplar ve zellikle Msr, mskde ne yapyordu? Ona bakmak lzm. Muhammed Abdlvehab, o yllarda, mm Glsm ile birlikte Arap Msksinin iki yldzndan biriydi. Onun sylediklerine kulak verelim :
..Bizler muskiyi sizden rendik1920 lere kadar, ortada Arap Mzii namna sadece halk nameleri vard..Tanbur Cemil i, Osman Bey i , SalimBeyi, edarabnlar, Nihavendleri, Krdilihicazkrlar alarak ie baladkYllar sonra yarattmz modern Arap Musksinin tek kayna, Trk nameleriydi 2
Kadri enalar ilk film arks olan Bir Bursal Kzn Derdi ni bestelediinde sene 1930 dur ve kendisi 18 yandadr. enalar hayat boyunca , 170 civarndaki filmin fon mzii ve arklarn besteleyecektir.
Bu dinleyiler ve rabet de, zellikle Msr n dikkatinden kamayacakt. 1935 ylndan itibaren, iinde msk bulunan filimleri iin, yeni bir pazar kefinin czibe ve heyecanyla, bol bol film retim ile ihracna balamt. 1938 de bu filmlerin mziinden deil de szlerinden rahatsz olan devletin siyaset ve brokrasisi, ilgin bir kararla, ark szleri Trkeletirilmeyen Msr filmlerinin gsterimine msaade etmeyince:
Trk mziinde yepyeni bir pratik balad. Adaptasyon arklar. Arap filmlerindeki arklar ya dorudan stne Trke sz yazlarak, ya da temalardan esinlenerek yazlan yeni arklarla gsterilmeye baland. Dnemin tekke kkenli ve isiz bestecileri iin yeni bir i alan dodu. Adaptasyonun sivrilen ismi ok yetenekli bir besteci olan Sadettin Kaynak tr 3
Bu yorumda her ey dorudur. Ancak Sadettin Kaynakn tekke kkenli olduu gerek olmayan bir iddiadan ibarettir. Kaynak bu grn zdd olan medresekkenli, bir ilhiyatdr. Yani hibir tarikat balats yoktur. 1930 larda ilk Trke hutbenin smokinle okunmas iin, bizzat Atatrk tarafndan seilmesi de zaten bir tesadf deildi.
Adaptasyon trnden mzikli filmlere en ok imza atan besteci Sadettin Kaynak olacaktr.
Sadettin Kaynak, ieriinden ok musikisi ne kan bu filmlerin her biri iin, yaklak olarak on kadar ark bestelemek durumundayd. arklarnn byk bir blmnn sz yazar da Vecdi Bingl d. Sonu olarak ortaya, Leyla ile Mecnun film mziklerinde olduu gibi, konu ve anlam btnlne sahip pek ok benzer ark km oldu. Besteci baz teknik ve biimsel deiikliklerle nnde duran zorluklar amaya alt. rnein usullerin (Trk musikisi ritimleri) sk sk deitiini yazd. Filmin havasna ve sahne akna gre arklarda yaplan usul deiiklikleri, dinamizm kazandrd, tempoyu hzlandrd gibi dramatik bir etki salamay amalyordu. Sadettin Kaynak pek ok film mziini Odeon firmas iin plaklara vermiti. Filmlerde halkn beenisini kazanan bu arklar takip eden yllarda plaklara kaydediliyordu. Sadettin Kaynan bu film arklarn bata Mzeyyen Senar olmak zere, Mnir Nurettin, Tahsin Karaku gibi Odeon sanatlar plaklara okumulardr. Baroln nl Msrl muganniye mm Glsmn oynad Harunur Reit in Gzdesi bir mzikal film olduu halde, Mzeyyen Senar n okuduu Sadettin Kaynak besteleriyle donanm olarak gsterilmiti. Yaklak yirmi yldr plaklar Sahibinin Sesi tarafndan pazarlanmakta olan Msrl yldz sanatnn, oynad filmde ark sylemesi mmkn olmuyordu. Bir mzikal film, belki de dnya sinema tarihinde ilk ve son kez bylesine bir denetimle karlayordu. Seyircinin karsna bambaka bir yapm olarak adeta adapte edilmi olarak kyordu. Bayram Gecesi, Derman Kar Eylemez, Enginde Yava Yava gibi gnmzde de sevilerek seslendirilen Sadettin Kaynak eserleri ite bu filme aittir. Ey pek Kanatl, Leyla Bir zge Candr, Ne Yaptm Kendimi Nasl Aldattm Leyla ile Mecnun filmi mzikleridir. Odeon plaklarna Mzeyyen Senar tarafndan okunmutur 4
ok ilgintir; o yllarda bata Sadettin Kaynak ve Selahattin Pnar olmak zere bir ok bestekr, tpk bu gnnn Orhan Gencebay, Ferdi Tayfur ve dier bestecileri gibi, arabeskilik ile sulanp horlandklar da bir gerektir.
Ancak , bu sulamalar, tek parti rejiminin sona erdii 1950 lerden itibaren, Trk mskinaslarnca radikal bir geri dn ile, unutulacak, aksine Kaynak, Pnar vd. ayn kuak bestekrlarn, Neo-Klsik mskmizin en byk bestecileri olarak tanmlanmas ise, ancak, hayret edilecek bir tezat olarak ifade edilebilir.
Arap filmlerinin mskmize dorudan doruya etkisi dnda , yeni yeni emekleme dneminde olan Trk sinemasna da bu konunun adaptasyonu olmas ynnden olduka nemli katklar olmutur. Msr filmlerinin baya bir gie yaptn gren Sinemaclar :
hatta Mnir Nurettin, Abdlvehab rnek alnarak baz filmlerde barolde oynatlmtr. Msr filmleriyle gelen Arapa szl arklarn grd rabet ise artcdr. Bunu Trk mziinin devlet zoruyla hayatmzdan karlmasna halkn gsterdii bir tepki olarak deerlendirmek yanl olmaz. Arapa szl arklara gsterilen beklenmedik rabet, Tek parti ynetimini telalandrm ve Msr Filmlerindeki arklarn Arapa szleri Matbuat Umum Mdrl nce yasaklanmtr 5
Tabii ki bu al veri, zellikle Trk msksinin ileriki yllarnda hissedilebilir ekilde bir yozlamann da habercisi oluyordu.
Bu yasak, bu kabil ou yasaklar gibi ters netice verdi.Tpk, 1970 lerden sonra Trke sz giydirilen Hafif Bat Mziinin ortal kaplamas gibi, o zamanda,Trke sz giydirilen Arab ezgileri, yurdu batan baa sarverdi, hatta, Gney-Dou Anadolu da, halk musksi nin iine kadar szmay baard. Baz Trk muskinaslar, Msr fimlerinin Arabca szl musklerini, Trke szler katarak dzenlemeye, ayn tarz ve slubda yeni bestelerle zenginletirmeye baladlar ve bu yoldan, byk n ve servet salamay baardlar. Gene 1970lerden sonra ortal kasp kavuran arabesk modasnn kkleri, aslnda bu dnemde atlmakta idi 6

Srecin ortaya kard yozlamann en byk etkisi tabiiki ark formunda ortaya kar.Bidayetinde popler olan arklar klsik bir mahiyet kazanrken, onu taklit eden mziklerin giderek soysuz bir duygusalla, hafif usullere yer vermesi ve buna paralel olarak byk temalardan kamas, ark formunu da dejenere etmi ve 1930larda popler olan, arknn baka bir tr ve hafif mzie yakn olan fantezi tarznn douuna zemin hazrlamtr 7

O yllarda Arap msksinin getirdii hava , Trk msksi enstrmanlarnda bile, bir takm yozlamalara sebep oluyordu. Bunlarn iinde en nemli rnek, Zeynel Abidin Cmb(1881-1947) isimli nl bir alg yapmcs, gazinolarda icra edilen mziklerde, udun sesini artrma araylar sonucu, soyadn verdii metal gvdeli bu enstman retir. Buluuyla Kahire ve Prag sergilerinde altn madalya kazanr. Bu let, retildii tarihden , 1960 l yllarn sonuna kadar olduka yaygn bir ekilde kullanlacakr.
Bir sre sonra cmb rnek alnarak , yayl tambur gvdeleri de metal olarak imal edilir. Hatta; Selahaddin Pnarn, Atatrk n huzurunda bu sazla yapt bir icra, Atatrk tarfndan eletirilir. Yayl tanbur, Pnar dan sonra dier tanburler tarafndan da bir sre kullanlmsa da, gnmzde artk pek rabet grmemektedir.
Temelleri 1930 lu yllarda Arap, zellikle Msr mzii ile atlan arabesk mziin, balbana bir ekol haline gelmesi iin, bundan sonra neredeyse bir otuz senelik zamana ihtiyac olacakt.
Yeni bir mzik tr olarak ortaya kan arabesk , sanki bir mzik kokteylidir. Yani; halk ve sanat mziimiz sistematiinin, Arap ve Bat mzii sistematii ile birlemesinden meydana gelen, bir melez mzik tr zellii gstermektedir.
Byle olunca da; zellikle daha sonraki yllar iinde, arabesk mziin, folklorik ve kadim ehir mziimizden ve Hint mziine kadar bir ok farkl ezgiler, Bat mziinin enstrmanlaryla elde edilebilen zt seslere kadar, karmak bir ok farkl deerlerin birlemesinden meydana gelmi bir yapya sahip olduunu farkediyoruz.
Arabeskin bu yaps sebebiyle, onu tutarsz ve kt denilebilecek bir mzik tr olarak deerlendirenler de, olduka kalabalk bir ounluu oluturmaktadrlar.
Ancak bu anlaya kar, Trkiye nin nemli bir neyzen- mzikologu olan Kudsi Ergunerin, bylesi olumsuz tanmlara itiraz vardr. Onun arabesk tanm olduka farkldr:
Bence arabesk de, kemanlar, ritimleri, davullaryla bir 'world music'tir. Keza gazeller, Rai mzikleri, Quawali mzii de ayn ekildedir. nk kendi otantik yaplarndan zaten uzak dmler. Ne klasik Hint, ne klasik Arap, ne de klasik Trk mziidir onlar. Bunu alp daha ticari bir formatn iine koyduunuz vakit, zaten olan bir malzeme deerlendirilmi oldu. Bir de baz otantik malzemenin zerine gitar, bas gitar, davul konuldu. Yeni bir mzik yapld. ... derken, arabeskin yeni bir format olarak, evrensel boyutta bir tr olduu tezini gndeme getirir. 8
Arabesk mzik konusu, mzikoloji dnda, sosyolojik boyutlaryla da, Trk sosyologlarnca baya zerinde durulan, aratrma konusu yaplan bir sosyal ve kltrel olgudur. Bu konuda lkemizin nemli bir sosyologu u yorumu yapyor:
Mzik dnyasnda beliren bir izgi,Trkiyenin yakn geleceini okumak iin anahtar olabilir.1870li yllarn (yazarn herhalde 1960lar olarak kasdettii husus, bask hatas olarak 1870 km olabilir.s.z.) sonunda ortaya kan, 1980li yllarn simgesi haline gelen arabesk, zgrletirici olmutur.Yalnzca daha az Batl, daha ok Ortadoulu bir mzik corafyasn da vurmakla kalmam, ayn zamanda kenar snflarn (dolmu kltrnden) merkeze (televizyon) tanmasna ve yerli bir kentlilik biiminin ortaya kmasna neden olmutur 9

Trkiye de, 1950 de balayan kyden kente g, ilerideki yllarda artk klie kyl-ehirli sosyal dokusu dnda, gzle grlebilir yeni bir sosyolojik snf meydana getirmeye balar.
Gnmzde, her ne kadar Arabesk olarak isimlendirilen mzik trnn bnisi olarak, Orhan Gencebay gsteriliyorsa da, iin dorusu, hi de yle deildir .
Sene 1952dir. Msr da Kral Faruk, General Necib tarafndan devrilmitir. Necib de, 24 Kasm 1954de de Albay Cemal Abdlnsr tarafndan devrilecektir. Nsr lkesinde bir takm reformlara giriir. Bunlardan birisi de mziktir. Arap mziinin karakteristik makam zelliine dokunulmadan , ilve edilen orkestrasyon uygulamalar ile geni bir zenginlik kazandrlr.
Ayn yllarda Trkiye de de, Suat Sayn ve onun gibi gibi piyasa mzisyenleri de, bu uygulamann benzerlerini gerekletirmeye soyunurlar. Bunlarn meydana getirdikleri beste uygulamalar, kulaklar uzun yllar Arap melodilerine ina kesim tarafndan byk bir beeni ile karlanr.
Dinleyici kesimin nazarnda olduka fazla bir poplarite kazanan Suat Sayn, (1932-2006), 1952 senesinde Ankara Radyosu nda d olarak greve balar. lk bestesini 1958 de Gzlerimin Yan Silemiyorum ile yapar. 1960da radyodan ayrlr. lk plk almasn postacadl bestesiyle yapar. Bir ka yl sonra yapt Sevmek gnahm? bestesi, o dnemin fenomen halk mzii solisti Ahmet Sezgin tarafndan pla okunur ve byk bir beeni kazanr. Ancak; dnemin mzik eletirmenleri, bu arknn mziinin Msr l Abdlvahabn bir arksndan aynen alnt olduunu gndeme getirince, mzik camias artk bu tr arklara arabesk tanm yapmaya balar.
Sayn, hayat boyunca 1000 e yakn eser besteler. Bunlarn iinde en ok bilinenleri,Artk sevmeyeceim,Sevemez kimse seni, Zalimin zulm varsa y sayabiliriz.
Suat Sayn tabii ki o yllarda bu ii tek bana yapmyordu, ondan nce ve onunla birlikte: Sinan Suba, Adnan Varveren, Ahmet Sezgin.kollar svayarak ie giritiler. Trk Halk Mziinden, klsik Trk Mziinden, Arap mziinden, bat mziinden motifler tayan, szleri iten, basit, anlalmas kolay, mzii esnek, rahat, ksacas batdan da doudan da esintiler tayan ve piyasa mzii ad verilen bir mzik kondu ortaya. Sz edilen mziin byk bir ilgiyle karlanmas zerine bir anda Kerem Gney, Sevim engl, kran Ay, Abdullah Yce, Nail Bayu gibi bir ok sanatnn bu yne kayd gzlendi 10

1960 larn ikinci yarsnda, kyden ehire g, zellikle stanbul da baya hzlanr. Bu snf artk ne tam kyl, ne de tam ehirlidir. Yeni oluan bu snfn giyim-kuam, yaad mekn gibi ,tercih edecei mziin de ok deiik bir ey olmas haliyle kanlmaz olacak idi.
Arabesk, kkszlk ve temelsizlik zerine, yeniyi yaratmaktaki fkaraln bina edilmesidir. Ulusal mzikten, davran biimlerine, deer yarglarndan mimariye, anlaylara kadar, her alanda, nce her eyi yok edip, bir boluk yaratmak, sonra da bu boluun zerinde yeni, iyi ve gzeli deil, anlamsz ve yanl ykseltmektedir.
Arabesk, bir bakma,bolukla , yoklukun sentezidir. 11
Btn bu grlerin nda bir senteze gidersek:
Arabesk i anlaml klan bir dier mesele de onun bir tepki mzii oluudur.1950 lerde tek parti zihniyetinin rafa kalkmas, demokrasi ve modernlemenin ivme kazanmas ile arabesk ad altnda tepkisini bulmutur. Bu yzden arabesk,yukardan empoze edilen bir kitle kltr deil, halka ait direnme ve kabullenmelerin,isyan ve boyun emelerin ideolojik ifadesini bulduu (M.zbek:1994,92)bir tepki mzii olduunu ortaya karmaktadr 12
1960 l yllarn sonuna gelindiinde Arabesk in kurumlamasnda en byk etken olacak isimle tanyoruz; Orhan Gencebay
Orhan Gencebay (d.1944) mzik hayatna kk yata balama alarak balar. 10 yanda ilk beste denemesi olan Kara kal esmerdi yi yapar. 13yanda Klsik Trk mzii ve tanbur dersleri alr.
16 yanda caz ve rock mzik ile ilgilenir. Saksafon alar. Daha sonra stanbul Belediye Konservatuar snavlarn kazanr. cra Heyeti nde 4 yl grev yapar. 1966 da TRT snavlarn kazanarak Ankara Radyosu nda saz sanats olarak greve balar. Daha sonra stanbul Radyosu na geer. 10 ay sonra kendi ifadesi ve gerekesi ile; TRT nin statkocu tutumu sebebiyle istifasn verir. Bu zamana kadar daha ok halk muskisi motifleri tayan Sevemedim kara glm seni doyunca, Sabr Ta ve Koca Dnyagibi besteleri ile tannacaktr.
Gencebay, yapt mzii tanmlarken unlar sylemektedir :
Hafif bat mzii, Brezilya, Hindistan ve Afrika lkelerinin mziklerinin bir karmdr ve bir arayn sonucudur. Ayn ekilde arabesk de bir aray olarak deerlendirilebilir. Arabeskin karamsarl telkin ettii iddialarna katlmyorum. Acl, acsz arabesk diye bir ey yoktur.stelik Trk edebiyat ile Trk halk ve klsik mziklerinde de bir hzn hakimdir. Arabeskin, gelenein bir devam olduunu rahatlkla syleyebiliriz. yle olmasayd byk kitlelere mal olmazd.1986 da satlan 60 milyon kasetin 45 milyonu arabesk mzik kasetidir 13
Gencebay,devam ediyor:
Bat mzii enstrmanlarn kullanmaya baladm.Trk Beleri iyi eyler yapmt ama, halkmz onlar dinlemiyorduAncak Bat dan faydalanma admn ilk Araplar att, keman ailesini ilk onlar kulland iin, byle sulamalar doduBen oldum olas krdan kente aklamasn kabul etmedim, herkes gmedi ya.Arabesk in k nedeni, gemi kurallarn yeni anlay srtnda tayamamasyd 14
Sonras mlum; Gencebay ile alan r ve yerleen arabesk, akabinde Ferdi Tayfurlar, brahim Tatlsesler, Mslm Grsesler ve daha onlarca yeni sesle bir fenomen olarak uzun yllar, Trk mzik camiasnn merkezindeki yerini, eitli ekollelere evrilerek korumaya devam edecekti.

Salih Zeki avdarolu
18 Mays 2020

1 Meral ZBEK, Arabesk Kltr: Bir Modernleme ve Popler Kimlik rnei, Eski ile Yeni Arasnda Kemalizm ve Ulusal Kimlik, Tarih Vakf Yurt Yaynlar, stanbul, 1998, s.170, 171
2 Murat BARDAKI, Bestelemenin Arapas ,Hrriyet Pazar eki, 23 Aralk 1992
3 Orhan TEKELOLU, Ciddi Mzikten Popler Mzie, Cumhuriyet in Sesleri, Tarh Vakf Yaynlar, stanbul, 1999, s.150
4 Cemal NL, Odeon 1930 larda Neler Yaynlad ? www.odeonmuzik.com.tr
5 Beir AYVAZOLU, Cumhuriyetin Estetik Maceras, Yeni Trkiye, Cumhuriyet zel says IV, Ekim-Aralk, 1998, s.2962
6 Yaln TURA, Trk Musksinin Meseleleri , Pan Yaynclk, stanbul, 1988, s.42
7 Yahya Kemal TATAN, Tegann den Irlamak a Musknin Serencam, Kpr Dergisi, 1999 Yaz says, say:67
8 Evrim ALTU, slmn BluesHalleri, Radikal Gazetesi, 25 Austos 2001
9 Nilfer GLE, Modernlik:Zaman, Bilin ve Desen, Yeni Yzyl Gazetesi, 26 ubat 1995
10 Nazife GNGR, Arabesk, Bilgi Yaynlar, Ankara, 1990, s.67
11 smail CEM, Gei Dnemi Trkiyesi (1981-1984),Cem Yaynlar, stanbul, 1993,
12 Yahya Kemal TATAN, a.g.e. ,say:67
13 Orhan GENCEBAY,Arabesk,Bir Gei Dnemi Mziidir,Tercman Gazetesi,21 Mays 1989
14 Aya ATKOLU,Arabeskilerin Neesi,Milliyet Gazetesi,10 Austos 1991

https://ferahnak.wordpress.com/2020/05/18/1930-lu-yillarda-musikimize-yonelik-tasfiye-ve-ayar-sonrasi-aralanan-kapi-ile-tanisip-dost-oldugumuz-arap-musikisi-ve-arap-filmleri-maceramiz/



Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.

Yazarn sanat ve sanatlar kmesinde bulunan dier yazlar...
Endls slam Devleti Medeniyeti inde Elbette Muski de Vard
Bir u Beyi : Mnir Nureddin Bey
Vefatnn 21. Senesinde Mskmizde Bir Ekol, cr ve slp bidesi: Bekir Sdk Sezgin
Yahya Kemal iiri" Nin Muskimizdeki Yeri
Osmanl Msksinin pi ekiliyor
Sadrzam Rmi Mehmed Paa ile Mzikolog - Bestekr Dimitrius Kantemirolu Dostluu
Necip Fzl - Nzm Hikmet
Lle Devri Nin nemli Bestekrlar
Byk Gezginimiz Evliya elebi" Nin Seyahatnamesi inde Yer Alan Muski Bilgileri tibariyle Akademik Adan ncelenmeli ve Deerlendirilmelidir.
Doumunun 170. Ylnda Muskimizin Bir Byk Gfte airi: Mehmet Sdi Bey (1839 - 1902)

Yazarn nceleme ana kmesinde bulunan dier yazlar...
Mukaddes Kitabmzdaki yetler ile Tarih Veriler Inda: Trkiyede Yahudicilik Hareketleri
Cumhuriyet' n Radikal 'nkilplar '' Srecinde Tarihi Musikimiz de Payn Almt
Necip Fzl" da "Peygamber" Ak….
2. Adam smet nn' Nn Mzik ile likisi
Osmanl Dmanl Cumhuriyet Hkmetine Osmanl Ariv Belgelerini Dahi Hurda Kat Deerinden Sattrmt
Yazlnn 600. Ylnda Sleyman elebi" Nin "" Mevld"
Ezan Bundan Tam 70 Sene nce Tekrar rab a Okunmaya Balanmt.
2. Adam smet nn Nn Cumhurbakanl Dneminde Kltr, Sanat ve Muski
Trk Muskisi' Nin Okullarda retim ve Radyolarda Yayn Yasaklar Sonrasnda Arap Filmlerindeki Mziklerin Mziimizin Arabesklemesine Etkileri
nc Selim Devrinde Trk Musikisi

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Vefatnn 67. Ylnda Ziya Osman Saba Y Rahmetle Anyoruz... [iir]
ki Bedene Tek Ruh [iir]
Ad Konulmam Duygular [iir]
Ak Bir Terennm se [iir]
Hayal Bazan Gerei Aar [iir]
Sensizlik Beyitleri [iir]
Yamuru Beklerken [iir]
Her ey Gemite Kald [iir]
Vesvese [iir]
"" Mzi Kalbimde Yaradr "" [iir]


Salih Zeki avdarolu kimdir?

Otuz yldan fazla bir sredir Geleneksel Trk Muskisi eitimi aldm. skdar Muski Cemiyeti' nde 20 yl korist - solist olarak grev yaptm. Bu gz Trk Muskisi zerine makaleler yazyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendii Yazarlar:
N.Fazl , C.Meri, B.Ayvazolu,


yazardan son gelenler

yazarn ktphaneleri



 

 

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2024 | Salih Zeki avdarolu, 2024
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.