|
• İzEdebiyat > İnceleme > Toplumbilim |
61
|
|
|
|
İSTİKLÂL SAVAŞI GAZİSİ HÜSEYİN BAŞOCAKCI
|
|
62
|
|
|
|
Toroslarda İlk Doğan Erkek Çocuk İçin Uygulanan Bir Gelenek... Ağaç Kültü ile bağlantılı olan bu gelenek hakkında Milli Folklor Dergisinde 1997 yılında geçmiş kültürlerle mukayese ederek bilgi verdik. |
|
63
|
|
|
|
TARİHİ ESER YAĞMACILIĞI, DEFİNECİLİK ve BÖLGEMİZ
|
|
64
|
|
|
|
Devletlerin varoluş tarihleri, siyasi partilerden çok daha önceden gerçekleştiği halde, devletlerin temelinde sürekli bir manevi duygu ve kudret hâkim olması yüzünden, zaman içerisinde otoriter emir komuta diktasına dönüşmektedirler. |
|
65
|
|
|
|
Paradigma, bir tür zihin haritasıdır. Belli durumlarda durumlarda nasıl davranılmasını ortaya koyan kalıptır. Bu yüzden de toplumların sahip oldukları toplumsal paradigmaları, toplumların bilimsel, dinsel ve kültürel yapılanmalarına ayna tutar. |
|
66
|
|
|
|
DEVREK'TEN SÖZ EDEN BİR YAZAR: EMİN ÇAKIROĞLU
|
|
67
|
|
|
|
Eğer ki bir devlet yönetimi, gerçek demokrasiler olan “Doğrudan (Direkt) ve Katılımcı” (Endirekt) sistemin dışında, yalnızca Nispi şekilde bir takım oy kullanma vb. uygulamalarla toplumu idare edip yaşatıyorsa, o ülkede demokrasinin varlığından asla söz edilemez. |
|
68
|
|
|
|
Ah be saklambaç, bir de kukalı saklambaç vardı, ah be körebe, ah be uzun eşek, ah be yağ satarım bal satarım... Ne çabuk unuttuk biz sizleri... Ne çabuk çektiniz gittiniz... Yaz geceleri komşuların bahçe duvarlarına oturur gece yarılarına kadar sohbet ederdik... Kulaktan kulağa oynardık bazen. Arkadaşlarımızı çekiştirirdik... Gizli gizli sigara içerdik, sonrada kokmasın ağzımız diye naneli sakız arardık sağda solda... |
|
69
|
|
|
|
Piraha insanı, Brezilya'da Maici Irmağının kenarında yaşayan yaklaşık 300 kişilik bir grup. Bunların diğer yerlilerden farklı olan tarafı ikiye kadar sayabilmeleri ve geçmiş kavramının olmaması. Onlar için renklerin bile önemi yok...
2008'de Haber olarak okuyup üzerinde bazı fikirler ürettiğim bu topluluk (Piraha insanı) hakkında günümüz insanına da göndermeler yaparak sizlerle paylaşmak istiyorum |
|
70
|
|
|
|
DEVREK LİSESİ ve İLK RÜŞTÜ ONUR GECESİ
|
|
71
|
|
|
|
Somutlar vardır öznede.
Öteki, yanındaki, diğeri gibi.
Söz meclisinde konu aranır.
Ne nasıl niçine indirgenemez.
Hayallerimizi suçlarız zamanla.
Boş yere didiştiğimiz egolara değil,
Yattığımız gaflet uykularına yükleriz suçu.
Demeyiz, bilmeyiz, bunu biz yaptık.
Oysa verilmiştir, “sebep sonuç ilişkisi”.
Laf cambazı sorsan hepimiz.
Mazeretimiz ömrümüzden çok.
Kabahatimizin özrümüzden büyüklüğü,
Sindirmiş, korkutmuş,
İçimizdeki dürüstlüğü.
Küçük zihniyetlerin beslediği,
Çorbacı kişiliklerle derdest olmuşuz.
Zaaflar ahvalinde boğmuşuz ruh dengemizi.
Niteliklerin kaybolduğu,
Niceliklerin sofra kurduğu,
Akşam üstlerinde bırakmışız insan olmayı.
Ufuktan doğan sabahın yönü değişir mi?
Unutmuşuz dönenceyi.
Doğaya ihanetle başlayan kervan yolunda,
Ataya anaya, vatana millete, geçmişe tarihe,
Yolda bıraktığımız eşe,
Ve bil cümle aleme dosta,
Savurmadık mı ihanetin baltasını? |
|
72
|
|
|
|
Bu belirsizleşmenin kaynağa dönüş olarak yansıması ise, bioloji alanının belirsizleşmesi olur. Ancak bu belirsizleşmeyi taşıyıcı olan kuantum olgusu veya temel parçacıklar sorunu bioloji olanın da bir parçalanma gerilimini oluşturur.
|
|
73
|
|
|
|
"Yer kalmayıncaya kadar evi eve katanların ve tarlayı tarlaya birleştirenlerin vay başına ! Kötüye iyi, iyiye kötü diyenlerin, karanlığı ışık, ışığı karanlık yerine koyanların, acıya tatlı, tatlıya acı diyenlerin, kendi gözlerinde bilge olanların, kendilerini zeki sananların, rüşvet uğruna kötüyü haklı çıkaranların, haklı adamların hakkını elinden çekip alanların vay başına!"
|
|
74
|
|
|
|
Yaptığı işi sevmek çok önemli bir olgu kanımca. Hani derler ya ''Sevmek başarmanın yarısıdır.'' bir diğer yarısı da sabır ve metanet olsa gerek. Direk insanı ilgilendiren; Öğretmenlik, doktorluk, askerlik, din adamlığı gibi meslekleri yerine getirenlerde en büyük özellik sevgi, hoşgörü, sabırdır. |
|
75
|
|
|
|
Küreselleşmeye en iyi örnek Avrupa Birliği. Ancak Avrupa Birliği damdan düşmedi. Avrupalılar yüzyılarca brbirleriyle savaştılar. Sonunda savaşmazlarsa daha iyi olacağını anladılar. Küreselleşme iki tane bir hücreli canlının sırt sırta vermesiyle başladı. |
|
76
|
|
|
|
Örneğin herhangi bir bitkinin yeşerip çiçek vermesi için nasıl ki uygun toprak ve iklimin varlığı şart ise, bir toplumun çağın şartlarına göre gerçek bir ulus olması için de, hayal ürünü olan tüm soyut şovenist saplantılardan arınarak, pozitif bilimsel düşünce yapısını ilke edinmesine bağlıdır. |
|
77
|
|
|
|
Kışkırtılarak ayakta tutulmaya çalışılan burjuva kültür günümüz toplumunun ihtiyaçlarını karşılayabilecek olanaklara sahip değildir. İnsan önce kendini sevmeyi öğrenmeli sonra iletişimi içersinde kendini bulmalı, insanları sevmeyi öğrenmeli. Bireyler yetenekleri doğrultusunda eğitilmeli, geliştirilmeli. Çünkü sağlıklı bireylerden sağlıklı toplumlar oluşturulur. |
|
78
|
|
|
|
Babamın babasının babası da ki biz görüp de ona yetişemedik, babama dede oluyor. Hanımı da babamın babaannesi haliyle... Babamın babaannesinin çocukları da amca, hala diye geçiyormuş akrabalar arasında... Yanlışım varsa düzeltin... Kaynanamın erkek çocukları da kayın biraderler sınıfına giriyor... Allah var severim de kayın mayın biraderleri mi... |
|
79
|
|
|
|
Tamam belki en centilmeni , en çok gol atanı , en öylesi yada en böylesi değil ama o en iyisi. O’ nu futbol oynarken izlemek bir futbolseverin gözleriyle yapabileceği en iyi işlerden birisidir bence.
|
|
80
|
|
|
|
Batı Sibirya’da, (Rusya Federasyonunun güney sınırının, Kazakistan, Çin ve Moğolistan sınırları ile birleştiği bölgenin kuzeyi.) Altay ve Tuva Cumhuriyetlerinin (Özerk bölgelerinin) kuzeyinde, Tomsk, Abakan, Krasnoyarsk kentleri çevresinde ve bu böl |
|
|
|