|
• ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Toplumbilim |
161
|
|
|
|
11 Kasým 1918de Dünya Savaþý sona erdikten 2 gün sonra Müttefik donanmasý Boðaziçi’ne demirler, baþkent Ýstanbul iþgal edilir. 17 Kasým’da Bakü Ýngilizlerce iþgal edilir.
Ermeni milisler Ýngiliz ve Fransýzlarla anlaþarak 19 Aralýk 1918’de Dörtyol’a saldýrýr. Ýngilizler Batum ve Kars’ý iþgal eder. 30 Nisan 1919 günü Kars'ýn yönetimini Ermenilere devreder. |
|
162
|
|
|
|
Arap'ýn dilini ve dinini kendi kültürü olarak sahiplenip, kardeþlerini katleden Osmanlý anlayýþý ile, günümüzde Kürtler bizim kardeþimiz deyip katliam uygulayanlar arasýnda hiçbir fark bulunmuyor. |
|
163
|
|
|
|
Sol ve Sosyalizm; insanlarýn günlük toplu faaliyette bulunma fiilinden türetilmiþtir. Bu ise birlikte yaþamanýn gereði maddi manevi tüm kültürel ve insani deðerleri savunan paylaþýmcý ilkelere sol, sosyalizm, komünizm ve sosyal demokratlýk denilmiþtir. |
|
164
|
|
|
|
Gerçek ahlak ve namusun kültür olarak kavranmasýnda, hiçbir insanýn kütüphaneler dolusu kitap okuyup eðitim almasýna gerek yoktur. Tek yapýlmasý gereken þey, varlýklarýn adaletli paylaþýmý, kadýn erkek eþitliði ve evrensel ahlak namus deðerlerinin her toplumunda uygulanmasýný mecbur koþmaktýr. Bunu yapmayan toplum, devlet ve birey insanlýktan uzak canavar demektir.
|
|
165
|
|
|
|
Sokrat'ýn ifade ettiði gibi “Kendini Bil”. Ýnsanýn kendini bilmesi demek, yaþamýnýn nitelikli olup olmadýðýný anlamaktýr. Toplumlarýn çoðunluðu felsefenden uzak kendi gerçekliðini bilmedikleri için, içgüdüsel süperegoist bilgiyle sürekli kavga ve çatýþma içerisinde insan olduðuna inanýr. Bu en büyük kepazelik, arsýzlýk ve utanmazlýktýr. Onun için en ufak bir kavga ve münakaþaya asla sýradan bakýlmamalýdýr. |
|
166
|
|
|
|
Þunu herkesin kabul etmesi gerekir ki, insan doðru ve bilimsel temelde gerçek bilgilerle eðitilip yetiþtirilmediði sürece, dünyanýn en tehlikeli vahþi canavarýdýr. Bunu tarihler boyunca din ve ekonomik çýkar yüzünden, birbirine karþý yaptýðý entrika ve savaþlardan biliyoruz. Gerçek durumun bu þekilde olmasýna raðmen, her insanýn ayný düþünmediðini, üç karakter üzerinden ele alarak birbirinden ayýrmak durumundayýz.
|
|
167
|
|
|
|
Herhangi bir devlet iddia edildiði gibi sahtekar olmadýðýný söyleyebilmesi için, iyilerin ya da dürüstlüðün devlette ve toplum bilincinde neden hakim olmadýðýnýn doðru cevabýný vermek zorundadýr. |
|
168
|
|
|
|
Devlet düzelmeden toplumun asabiyet ve ahlaki açýdan düzeleceðini beklemek, kültürsüz düþüncelerin tercihidir. Çünkü Türkiye devlet yönetimi, bireyleri katbe kat aþan asabi, ahlaksýz ve iðrenç bir karaktere sahiptir.
|
|
169
|
|
|
|
Ýnsanlarýn birazcýk kendilerine saygýlarý olup tanrý, din, devlet ve kutsallarýn ne için, nasýl var edildiklerini baðýmsýz þekilde inceleseler, her þeyi net olarak anlayacaklar. Eðer tanrý ve dinleri savunup yücelten düþüncenin sahipleri gerçek sosyalistler olsaydý, tanrý ve dinler þimdiye çoktan mükemmel insan yaratmýþtý. |
|
170
|
|
|
|
Küçük oyunlarý bilenler büyük kitleler yönetiyorlar fakat kimse kullsnýlmak istemiyorken nasýl oluyorda bunu baþarýyorlar. |
|
171
|
|
|
|
Paranýn ticareti kolaylaþtýrmasý ve maddi varlýklarýn insan psikolojisine yaptýðý etkiyle, kiþiliðini yitiren ticaretten gelen yöneticiler istila, talan ve köleci ekonomik faaliyetle, ilk ahlaksýzlýðý baþlatmýþ oldular. |
|
172
|
|
|
|
Enflasyon ve objektiflik adýna köþe yazýsý tadýnda bir makale-inceleme... |
|
173
|
|
|
|
Her insan þu bilimsel temel gerçekliði kabul etmek zorundadýr. Gerçek ulus, toplum ve insan olmanýn temeli “Anadil ve Kadýnlarýn” özgür olmasýna baðlýdýr. Bütün dünya toplumlarý neden Anadil der de, Babadil demezler? Bunun diyalektik baðý, Kadýnýn bilgi birikim ve doðal üst insani özelliðinden geldiði içindir. |
|
174
|
|
|
|
iskenderun sadece çan sesiyle özlettirmiyor kendisini bana. ebabý, denizi, daðý ve konuþulan farklý lehçe ve dillerden oluþturduðu armoniniyi de aratýyor. sýcak, samimi ve içten yapýlan konuþmalar, muhabbetler iskenderun'a has özellikler olmalý, -ki pek baþka yerlerde görmek olasý deðil. |
|
175
|
|
|
|
Rusya Federasyonunda, Sibirya’da, Tomsk bölgesinde, Ob nehri ile Chulym nehirlerinin birleþtiði yerin güneyinde yaþarlar. Bu gölge, Altay ve Tuva özerk bölgelerinin, 400 km. kadar kuzeyindedir. |
|
176
|
|
|
|
Bardakoðlu, “Din görevlimiz sadece namaz kýldýran memur deðil. Sosyal hayata müdahale eden kanaat önderi olmalý” dedi Haberin altýnda yorumlarda ‘‘müdahale eden’’ yanlýþ anlaþýlmýþtýr. Buradaki anlamý toplum yaþamýnýn içerisinde olan anlamýnda kullanýlmýþtýr.
|
|
177
|
|
|
|
11 Eylül faciasý gerek terör tehdidinin büyüklüðüne, gerekse bu tehdide karþý küresel olarak ortak bir eylem ortaya koyma gereðine ilgi çekmektedir. Her biçim ve yapýdaki terör sýnýr tanýmayan küresel bir sorundur. Hiçbir din, etnik köken ya da ekine baðlý olamaz. Temel gereksinimlerin karþýlanmamasý, dünya ülkeleri arasýnda zenginliðin adaletsiz daðýlýmý, açlýk, olaylarýn merkezinden uzaklaþarak aþýrýlaþma, yoksulluk, iþsizlik, kötü barýnma, bilgisizlik, zorbalýk, demokratik hak ve özgürlüklerin baský altýnda tutulduðu zorba yönetimler, insan haklarýna uymama, azýnlýk sorunlarý, yolsuzluk ve bozukluklar hiçbir biçimde terörü haklý olarak gösteremez ancak terör ve þiddet doðmasýna ortam hazýrlar. |
|
178
|
|
|
|
Karmaþýk ekinselel çeþitlilikle donanabilen ve etkili bir biçimde yönetebilen bireylere gereksinim hýzla artýyor. Dünya giderek daha çok küçüldükçe ve her bir bölgesi daha fazla çok- kültürlü duruma geldikçe, baþarý yalnýzca ekinlerarasýnda hem ulusal hem de uluslararasý kuruluþlarýn sorunlarýna uygun bir biçimde yanýt verme becerilerine ve anlayýþýna sahip olan bu profesyonellerin olacaktýr. |
|
179
|
|
|
|
DEVREK'TE EKÝMÝ BUGÜN YAPILMAYAN BÝR ZÝRAAT MAHSULÜNE DAÝR
|
|
180
|
|
|
|
“ Hayýr, korkmuyorum. Evet, yaþým 72 ve ben siz Türkler gibi göðsüme “kefen parasý” koyup “ya ölürsem” düþüncesi ile yarýnlarý yaþamýyorum. Göðsüme “seyahat parasý” koyarak, yaþlanýnca dünyayý dolaþacaðým, düþüncesi ile “ölüm yerine yaþama umudu”
biriktiriyorum. Ecel elbet bir gün nasýl olsa, nerde olursa beni bulacaktýr. Günü ve zamaný hoþ geçirmek gerekiyor.” |
|
|
|