• ÝzEdebiyat > Deneme > Toplum |
201
|
|
|
|
Bir toplum için dramlarýn en büyüklerinden biri,herhalde,kendi kýsa mazisinde yaþadýðý
tarihi ve kültürel deðerlerin bireyleri tarafýndan algýlanamamasýdýr.Hayýr,yanlýþ anlaþýlmasýn
okuma veya dinleme problemi deðildir burada kastettiðimiz;okuma ve dinlemesine
raðmen kýsa mazisinden kopuk olmasý,kopuk yaþamasýdýr.Bu sorun sadece ondan kaynaklanan bir sorun da deðildir;bunda eðitim,kültür ve sanat hayatýmýzýn yaþadýðý
akamet ve kaht-i rical dediðimiz “adam kýtlýðý” ya da yetiþmiþ insan kalitesinin düþük seviyede seyretmesi de baþlýca amiller arasýnda sayýlabilir.
|
|
202
|
|
|
|
Baþlýkta da kullandýðýmýz bu cümle deðerli bilim adamý Psikiyatr Prof.Dr. Kemal Sayar'a ait. Can evimden vurdu beni cumartesi akþamý... O beton kuleler, mimari þaheserler belki bir çoðu, ancak insanlar acaba ne kadar mutlu, o beton yýðýnlarýnýn içinde... Bir çoðumuz gibi ben de o beton yýðýnlarýnýn birinde oturuyorum... Mutlu muyum? Herkes ne kadar mutluysa ben de iþte o kadar mutlu sayýlýrým... |
|
203
|
|
|
|
Sürekli olarak güvende olmadýðýmýz bize söyleniyor ve daha çok güvenlik için daha çok kapana kýstýrýlýp kýsýtlanýyoruz. Korkutuluyor, ürkütülüyor, oldubitti ile git gide daha kalýn duvarlarla çevrilip birbirimizden uzaklaþtýrýlýyoruz. Her þey bizim güvenliðimiz için. Yersen.. |
|
204
|
|
|
|
Vefa, Allah için sevdiði dostlarýný her ne pahasýna olursa olsun satmamaktýr. Onu yarý yolda býrakmamak, arkadan hançerlememektir. Adam aldatmamaktýr vefa. “Sen de mi Brütüs” dedirtmemektir. |
|
205
|
|
|
|
Ne demiþ Rus Edebiyatýnýn zirve isimlerinden Lev Tolstoy ’’Bir insan acý duyarsa canlýdýr, baþkasýnýn acýsýný duyarsa insandýr.’’ Hangimiz duyuyoruz baþkalarýnýn acýlarýný? Zor günlerden geçiyoruz, kaç kiþinin gece yataða yattýðý zaman þu devirde olan bitenlerden dolayý uykusu kaçýyor? Civan gibi evlatlarýmýz topraða düþüyor. Bir dolu masum insan Akdeniz’in, Ege’nin sularýnda denizin derinliklerinde kaybolup gidiyor... Hangimizin yürekleri titriyor? Hangimizi için yaþananalar bir gazete haberinden farklý þeyler? |
|
206
|
|
|
|
Aylar bütün milletler için önemlidir de Japonlarýn aylara verdikleri deðer oldukça takdire þayandýr. Japonlar, Aylarý da kendi içinde aylara bölmüþlerdir. Mevsimleri 14-16 günlük aycýklardan oluþur. |
|
207
|
|
|
|
Maslow’un Ýhtiyaçlar Hiyerarþisi Kuramý, adýný duyduðum günden beri sýk sýk düþer aklýma. Ýnsanýn karmaþýk yapýsýndan dolayý bu kuramýn geçersizliðine dair eleþtiriler öne sürülsede; insan ve ihtiyaçlarýný tanýmlamada önemli bir basamak olduðunu düþünürüm bu kuramýn. En azýndan, insan ve ihtiyaçlarýna iliþkin bir öngörü koyar ortaya |
|
208
|
|
|
|
- Evin reisi babadýr.
- Baba içeri girdiðinde onun koltuðu hazýrdýr.
- Televizyonun kumandasýný baba kullanýr.
|
|
209
|
|
|
|
" Namuslunun orospusu,orospunun namuslusu...! "
Aliþan SATILMIÞ |
|
210
|
|
|
|
Uðruna ölünebilecek tek kesinlik bilgidir ve o, kimse için kesin deðildir. Birileri bilgisinin kesinliðini kabul etmen için seni zorluyor mu? Ýþte bunun için ölebilirsin.
Fakat öldürmek için hiçbir sebebin yok.
|
|
211
|
|
|
|
Ya hayatýný biraz da olsa sorgulayanlardansýndýr ya da sahteliklere kamufle edenlerden... |
|
212
|
|
|
|
Kalabalýklara karýþacaðým. Otobüslerde, metrolarda ya da bir alýþveriþ merkezinde rastladýðým yakýnýma, arkadaþýma selam verip hararet ile elini sýkacaðým, belki ona bir çay ya da kahve veya gazoz ýsmarlayacaðým. Sinema da ya da tiyatroda belki güzel bir film ya da oyun seyredeceðim... |
|
213
|
|
|
|
Ýnsanýz evet ama insan kavramýmýzýn içini dolduracak kadar yeterli deðiliz. Lakin kafamýzýn içinde bir yerlerde her ne kadar öznel de olsa, tam bir insan tasviri varmýþ gibi deðil mi? Tüm öznelliðine raðmen, hemen hepimizin paylaþtýðý üzere, kimsenin þudur diyemediði ama bir ideal insan tasviri... Tam olarak dile gelmeyen, sanki tam olarak hiç deneylenmeyecek gibi duran ama iþte orada duran bir insan var. Düþünceyi fark ettiðimiz andan beri biriktirdiðimizi fark ettiðimiz ideal kavramlar var. |
|
214
|
|
|
|
Fazýl Say müzisyen olarak Batý' da gördüðü ilgiyi , Türkiye' de görmeyince, savunduðu marijinal söylemlerle gündeme gelmeye çalýþýyor. Bunun için de Türk toplumunda kendisi gibi düþünmeyenleri aþaðýlýyor, onun da ötesinde onlarý neredeyse hainlikle suçlayacak noktaya kadar ileri gidiyor... |
|
215
|
|
|
|
Son zamanlarda mizah programlarýnda gözlemlediðim bir durumu sizler ile paylaþmak istiyorum. Katýlýr ya da katýlmazsýnýz sizin bileceðiniz iþ. Masum gibi görünen skeçlerin arasýna bolca, çaktýrmadan cinsellik serpiþtiriyorlar, bunu da seyirciye yedirmeye çalýþýyorlar... |
|
216
|
|
|
|
Tüm bu bilgiler ýþýðýnda asýl sorun þu; temsiliyet meselesi, yani bir yeri anlatan herhangi bir þey, bir yere konulan bir heykel orayý simgeleyen, temsil eden bir özelliðe bürünür ve bu çok güçlü bir görsel, iþitsel ya da yazýnsal bellek oluþturur. |
|
217
|
|
|
|
Bu zýtlýklarýn bir ucunun arþa bir ucunun bataða saplandýðý toplumlarda haktan, kadýn haklarýndan söz etmek iyimserlik olur. Burada kültür ve sanatýn dibe vurduðu bir yaþam biçimi sergilenir; birileri her þeylerini satarken; birileri de hep alýr. Ahlaktan, onurdan, erdemden söz etmek olasý deðildir.
|
|
218
|
|
|
|
Gürültü içinde sükûnet, tarihin en güzel saatleri bunlar. Bu saatlerde yazgýnýn ve seçimin, iyiliðin ve kötülüðün bütün dereceleri gün yüzüne çýkar. Ayetler biter topraktan; ciltler, levhalar, yýldýzlar dolusu bilgi iner tanýklardan. Sükûn et ve topla. |
|
219
|
|
|
|
Sevgili Kadýnlar! Toplumdaki yerinizin, öneminizin, üstlendiðiniz ama sizin sanki çok sýradan bir iþmiþ gibi yerine getirdiðiniz görevlerinizin aðýrlýðýnýn farkýnda mýsýnýz? Üstün vasýflarýnýzýn, becerilerinizin, sabrýnýzýn, fedakârlýðýnýzýn farkýnda mýsýnýz?
|
|
220
|
|
|
|
kimse topraðýnda mutsuz olmamalý. ancak o þekilde bu algýyý çevirebiliriz. yoksa ortalýk "ahhhh yazýk" dan geçilmez ve bu algý da deðiþmez we kaçýnýlmaz olarak tüm toplum sonunda fakirleþir we diktatörlere boyun eðmek zorunda kalýrýz. iþte o zaman "ahhhh yazýk"!!!!!!! |
|