• ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe |
1081
|
|
|
|
Sürecin yön veren iliþkisi olan totemi anlama; üreten iliþkiyle birlikte sürecin yön veren anlamasý olmaktan çýkmýþtý. Artýk sürecin yön veren mana anlamasý üretim hareketi olmuþtu. Totemi mana da üreten iliþki giriþmesi sayesinde biraz daha ayaklarý yere basan bir anlamalardan olacaktý. Artýk mana bilimsel oluþtan da yansýyacaktý. Totemi mana ve üreten iliþkiler giriþmesi kâh birbirini sürdürecekti. Kâh ta birbirini frenleyecekti. Üretim hareketi altyapýyý oluþtu. Daha çok hipotetik bir mana iliþkisiyle birlikte pekin bilgi de üst yapýyý oluþmuþtu.
|
|
1082
|
|
|
|
Deredeki akar su kesikli ve sürekli olmasý ile ancak vardýr. Kesikli durumlar: 1- Kaynak suyu. 2-Kaynak sularýnýn birleþip derede akmasý. 3-Derde akan suyun buharlaþmasý. 4-Buharlaþan suyun yaðýþ olarak geri yeryüzüne dönmesi. 5-Yaðýþlarýn toprak tarafýndan emilip, yeniden kaynak suyu olarak yer altýnda birikip bir artezyen ile yer yüzüne kaynak suyu olarak çýkmasýyla. 6-Kaynaktan çýkan suyun derede akýþýna devam etmesi ile bir çevrimdi. Otomatik süreçti. Kendi kendisine baþlayan kendi kendisine duran süreçti.
|
|
1083
|
|
|
|
Siz nilüferi çöle götürürseniz bunu kim dilerse dilesin bu haliyle çölde nilüferin bir yaþamý olmaz. Çöle yaðmur da pek pek yaðmaz. Bu sizi cezalandýrma filan deðildir. Nilüferin çölde, kaktüsün de ýrmak suyu tropikal yerde yetiþme zorunluluðu yok. Dua da etseniz; kendinizi de paralasanýz; bu böyle.
|
|
1084
|
|
|
|
Hücreler, organizmalar, toplumlar kapalý sistemdirler. Yani seçiciliði ve geçirgenliði hayli artmýþ, yükseltgenmiþ, kýsýtlanmýþ olmakla; hayli geliþkin bir yalýtýmladýrlar.
|
|
1085
|
|
|
|
El kavgalarý önce El’in mutlak bay erki (monark) olmasýyla, dýþtaki ilahlara karþý rekabeti olan kendi tekil irade sahipliðinin kavgasýydý. Ýkinci aþamada sentezci El’in, sentez içinde El’ler ile olan sen-ben kavgasýnda doðan gizli açýk çekiþmelerdi. El senteziyle takým erki dediðimiz oligarþi doðmuþtu. Üçüncü aþamada El’in yeryüzü (âlem) El’i olma istemesiyle cihan imparatoru olmasýnýn kavgasýydý. Her dönem El’in; kendi içinde; kendi ayak takýmýyla kavgasý; ayak takýmýnýn El olma iddiasý olan kavgayý da içerir.
|
|
1086
|
|
1087
|
|
|
|
Kiþi ister zengin olsun ister fakir olsun bu iki belirimle birlikte yansýyordu. Kiþinin sahipliði varsa zýt belirimin birisi zenginlik olarak tümselirken diðer zýt belirimle olan fakir uç fakir olma belirimi verememekle beliremiyordu. Oyuk devimli boþluk alan etkisine dönüþüyordu. Zengin ve fakir oluþ durumu bir kiþi üzerinde ayný anda üst üste oluþabilen zamandýrlar.
|
|
1088
|
|
|
|
Ve egemen kolektiflik kapsamýnda haklarý korumanýn parçalý beliriþiydi egemen irade. Üreten egemen irade bütünden kiþiye doðru hak ve hakkýn korunma iradesi olurken; kiþiden bütüne doðru, kolektif egemenlik ve kolektif irade oluyordu. |
|
1089
|
|
|
|
El kendisini sürece korutturur. Üreten iliþkilerin entegresi bir kez toplumsal inþayý ortaya koyunca, ortaya konan bu üreten iliþkisi üzerinde, kiþilerde kanat çýkarma düþüncesi kiþi konforu oluyorsa; kanat çýkarma þimdilik uçak olmakla zamaný gelince inþanýn içine girer.
|
|
1090
|
|
1091
|
|
|
|
Osmanlýnýn yakasýný kaptýrdýðý egemenlik, galata bankerleri de denen para sahipliði; buydu. Egemenlikte buydu. Osmanlý borç bataðý altýnda siyaseten kontrol ediliyordu. Günümüzdeki Sarraf hikayesi bununla bire bir benzeþir gibidir.
|
|
1092
|
|
|
|
Mana anlamasý günümüze dek karakter oluþla hangi dönüþümleri yapmýþtý? Köleci mana anlayýþýyla burjuva demokratik devriminin ne farký vardý?
Ýnsan haklarý evrensel bildirisi yen bir sentez mi? |
|
1093
|
|
|
|
Bu kez de suya, elmaya ihtiyaç duymayan kaya düzleminde evrene bakarsak; evren yine baþka türlü olmakla yamulur.
|
|
1094
|
|
|
|
Ýnsan miladi 1789 yýlýna gelene kadar bir daha insan olamayacaktý. Ýnsan, El ile birlikte; inþacý ve sentezci olan toplumsa kolektifin gücünü El’e kaptýrmýþtý. El’e kaptýrýlanla; insan olma özgürlüðünü de yitirmiþti.
|
|
1095
|
|
|
|
Bizler erken dönem sahipliðinin ve meþruiyet liginin üzerine eklediðimiz, üreten skala deðerleriyle geliþtik. Üreten emek gücüne sahip oluþ iliþkisi içinde yolumuzu þaþýrýp; kendimize, emek gücümüze ve toplumumuza yabancýlaþtýk.
|
|
1096
|
|
|
|
Ama özel olan mal, mülk sahipliðini, genelin özel mal mülk sahipliðine dönüþür kýlmamakla ve özel mal mülk sahipliðini, salt kýlýp; özel mal mülk sahipliðini oksijen çadýrýna almakla, sürekli bir devlet gücünün kaynak korumasýyla, kendisini sürdürülebilir yapmýþ olmasý; sömürüydü ve doðru deðildi. |
|
1097
|
|
|
|
Ayný þekilde güvenlikçi de aðaç bakýmýna ayýracaðý zamaný, çocuk bakýmýna ayýracaðý zamaný bakýcý ve meyve üretici sayesinde güvenlik iþlerine ayýrýr. Ha keza çocuk bakýcýsý da ayný gerekçelerle kolektif belirlenir. Yani aðaca bakým iþinde bir kolektiflik vardýr. Korunmada bir kolektiflik vardýr. Yavru bakýmýnda istesek te istemesek te bir kolektif katký ve sinerji vardýr.
|
|
1098
|
|
|
|
Ýþte çoklu durumlarla, boyutla, özelliklerle vs. süreç kontrollüydü. Sürekli olana bakýlan yerin dað eteði ya da dað zirvesi olan yerde sürekli olana bakýlýyor olmasý dahi görece durumdur. Görecelik hem süreci parçalý durumlar bileþkesi haline getiriyordu. Hem de zýt oluþun foyasýný ortaya çýkarýyordu.
|
|
1099
|
|
|
|
Kiþilerin köle olmasý ya da El'in köle sahipli muhtariyeti, bununla kalmazdý. Kölelere Her El'in kendi damgasý ya da kölelere her El’in iþareti (eni-mührü) vurulurdu. Bu iþaretler El sahipliði tanýnmasý olan damga ya da iþaretlerdi.
|
|
1100
|
|
|
|
Bir giriþme içinde, firen etkili enerj dönüþüm biçimlerinden birisi de yine sürece dýþtan bir etki olan EMK'dýr. |
|